علی شاکری: لیگ برتر هندبال ایران روز جمعه هفته جاری درحالی وارد بازی‌های هفته سوم از مرحله رفت خود و شهرآورد حساس اصفهان بین دو تیم مدعی فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن می‌شود که در این فصل همانند سایر رشته‌های گروهی درگیر با بازی‌های آسیایی دیرتر از سال‌های گذشته رقابت‌های باشگاهی این رشته آغاز شده است.

هندبال

 سرانجام پس از چند سال درحالی طلسم 10تیمی برگزارشدن رقابت‌های لیگ برتر شکسته شد که به اعتقاد اکثر کارشناسان و حتی مسئول کمیته مسابقات فدراسیون، زمان برای این حرکت و افزایش تیم‌ها به دلایل مختلف در برهه کنونی مناسب نبوده است.

به‌رغم نتیجه درخشان هندبال در بازی‌های آسیایی و مدال نقره باارزش این رشته بسیاری از مربیان معتقدند نقره گوانجو هم چیزی را عوض نکرده و هیچ اتفاق تازه‌ای متأثر از این واقعه در هندبال نیفتاده است. با نگاهی به مهم‌ترین موانع پیش روی هندبال باید یادآورشد که این رشته به‌رغم مدال‌آوری در 2دوره پیاپی از بازی‌های آسیایی دوحه و گوانجو همچنان با بی‌مهری و کم‌توجهی روبه‌روست و در مقایسه با دیگر ورزش‌های گروهی همچنان از محرومیت رسانه‌ای و به‌خصوص پخش مستقیم تلویزیونی رنج می‌برد.

از وعده محمد علی‌آبادی- رئیس وقت سازمان تربیت بدنی- که پس از کسب مدال برنز هندبال در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه در گفت‌وگو با خبرنگاران از ساخت 30 سالن اختصاصی در کشور خبر داده بود بیش از4 سال می‌گذرد. با اینکه این وعده هرگز رنگ واقعیت به‌خود نگرفت اما هندبال با وجود نگاه بی‌اعتمادی به توانمندی‌‌اش توانست در فاصله 4ساله از دوحه تا بازی‌های آسیایی گوانجو مدال برنزش را هم مبدل به مدال نقره سازد اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این رشته ورزشی نداشتن سالن‌های استاندارد با کفپوش‌های مناسب است که طی این مدت طولانی برطرف نشده و این خود بهانه‌ای شده است تا تلویزیون به‌دلیل فضای نامناسب سالن‌ها و نبود سکوی فیلمبرداری از پخش مستقیم رقابت‌های هندبال به‌طور مستمر خودداری کند. نکته‌ای که به اعتقاد مربیان و کارشناسان، اصلی‌ترین مانع حضور حامیان مالی به سرمایه‌گذاری روی ورزش هندبال و گرایش آنان به سوی رشته‌های دیگری است که از نظر تبلیغاتی از شرایط بهتری برای تبلیغ کالاهایشان برخوردارند.

تنها سالن تقریبا استاندارد هندبال، سالن اختصاصی فدراسیون در تهران است و سالن‌های شهرها دیگر از نظر کاربری، مناسب برگزاری مسابقات هندبال نیستند و تا شرایط سخت‌افزاری هم برای این رشته تغییر پیدا نکند نمی‌توان امید به تحول در ورزشی را داشت که با کمی توجه و اختصاص امکاناتی بیشتر توانایی‌هایی بزرگ‌تر از تصاحب مدال نقره بازی‌های آسیایی را در میدان‌های مهم‌تری دارد.

معادلات قهرمانی بدون تغییر

با وجود افزایش تیم‌ها در فصل جاری و حضور پرقدرت‌تر سبزواری‌ها تحت نام پرسپولیس باز هم تغییری در معادلات قهرمانی حاصل نشده و آنها در این فصل با تیمی قوی‌تر از گذشته به لطف تماشاگران پرشورشان تنها می‌توانند با به‌دست آوردن رکورد تماشاگر باعث جذابیت بیشتر مسابقات شوند. باز هم همانند 3 سال گذشته بخت اول قهرمانی و نایب قهرمانی از آن دو تیم اصفهانی فولادمبارکه سپاهان و ذوب‌آهن است و فولاد نوین هم به‌عنوان تیم سوم اصفهان با تیمی جوان و با آتیه، آینده را هدف قرارداده است.

کرمانی‌ها هم که تا چند فصل پیش با شهرداری کرمان و بعد با صنعت مس تاحدودی توانسته بودند هندبال ایران را تا زمان ورود دوباره ذوب‌آهن به لیگ از تک قطبی بودن نجات دهند با انحلال شهرداری دیگر آن شرایط سال‌های قبل را ندارند. هپکواراک هم با همه قدمتش رقیبی برای دو تیم پرمهره اصفهانی محسوب نمی‌شود و سنگ‌آهن بافق یزد نیز تیم جوانی است و در بهترین شرایط خود می‌تواند در میانه جدول قرار گیرد. می‌ماند تیم‌های تازه واردی که با امکاناتی معمولی و با بهره‌گیری از بازیکنان بومی فقط برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کنند و هیچ نقشی در معادلات قهرمانی تقریبا از قبل پیش‌بینی شده چند فصل اخیر نخواهند داشت.

سنت شکنی در برگزاری فینال زود هنگام

درحالی با گذشت تنها 2 هفته از برگزاری بازی‌های این فصل سپاهان و ذوب‌آهن به‌عنوان قهرمان و نایب قهرمان سال پیش براساس قرعه‌کشی در فینال زودهنگام در روز جمعه در شهرمبارکه با هم روبه‌رو می‌شوند که با یک برنامه‌ریزی خوب می‌شد بازی این دوتیم را در هفته پایانی دوررفت برگزار کرد تا به نوعی بازی آخر رنگ و بوی یک فینال واقعی را به‌خود می‌گرفت.

ظاهرا به‌نظر می‌رسد مسئولان برگزاری مسابقات با سنت‌شکنی در این زمینه می‌خواستند متفاوت با دیگران عمل کرده و برای انجام این بازی و شناخت قهرمان نیم‌فصل کمی عجله داشتند! برگزاری شهرآورد زودهنگام اگرچه واکنشی از سوی علی حبیبی، مربی تیم ملی و مربی فولادمبارکه سپاهان را به همراه ندارد ولی برای همتای او در تیم رقیب بسیار عجیب بود؛ «نمی‌دانم به چه دلیل در همین هفته‌های اول باید این بازی حساس برگزار شود. برای من بسیار عجیب است و اگر دوتیم چند هفته بعد باهم روبه‌رو می‌شدند با توجه به حساسیت بازی‌ها این دیدار می‌توانست برای تماشاگران دلنشین و دلچسب‌تر باشد».

نقطه اشتراک صبحت‌های مربیان دو تیم در پیش‌بینی‌شان در مورد تیم برنده این دیدار است که به اعتقاد هردوی آنها،تیمی برنده این شهرآورد خواهدبود که بازیکنانش راحت‌تر با حساسیت‌های این بازی کنار آیند. با این اوصاف با توجه به شناخت کامل بازیکنان و مربیان 2 تیم از یکدیگر هم حبیبی وهم صادقی نقشه‌های تاکتیکی متفاوتی برای این بازی دارند که به روز مسابقه موکول کرده و از افشای آن خودداری کرده‌اند.

جدال ملی‌پوشان گذشته و کنونی

ذوب‌آهن در مقایسه با سپاهان تنها 2 بازیکن فعلی تیم ملی؛ عباس اسدزاده و محمدرضا رجبی را در ترکیب خود دارد اما درعوض بازیکنانی چون رسول دهقانی، هانی زمانی، رحیم مؤمنی، علی ربیعی، شهداد مرتجی، ایمان احسان‌نژاد اعضای سابق تیم ملی به همراه 2بازیکن خارجی اهل صربستان نیز در این تیم بازی می‌کنند و این درحالی است که 7 بازیکن تیم ملی در بازی‌های آسیایی گوانجو برادران استکی، میلاد مسائلی، مصطفی ساداتی، محمد مهدی عسکری، سعید برخورداری و مسعود رهنما به همراه محمدرضا جعفرنیا و حجت صفری ملی‌پوشان سابق و سیدعلیرضا موسوی و جلال کیانی هم در ترکیب فولاد بازی می‌کنند. سپاهانی‌ها که به‌دنبال جذب یک سرمربی سرشناس خارجی هستند فعلا سکان هدایت تیم خود را به حبیبی مربی فعلی تیم ملی سپرده‌اند. جدال ملی پوشان گذشته و حال تیم ملی بدون تردید می‌تواند باعث جذابیت هرچه بیشتر این بازی شود.

دیدار شهرداری زرند با سرمربیگری محسن اخگر با پرسپولیس سبزوار نیز با توجه به شکست مس دیگر نماینده کرمان در سبزوار یکی دیگر از دیدارهای مهم این هفته محسوب می‌شود. پرسپولیس با ابوالقاسم شعبانپور و2 بازیکن گرجستانی‌‌اش و چندبازیکن فعلی و سابق تیم ملی جواد خرمی، حجت راه‌شناس و اکبر خوشنویس در 2هفته گذشته در قامت یک تیم مدعی ظاهرشده است. در سایر بازی‌های هفته سوم سنگ آهن بافق میزبان فولاد نوین است و در کازرون پتروشیمی این شهر با پارسیان تهران که در آستانه این دیدار با استعفای سرمربی و سرپرستش مواجه شده روبه‌رو می‌شود. در شهرکرد شهرداری با هپکو اراک دیدار خواهد کرد.

کد خبر 125502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز