چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جمهوریخواهان سرانجام امروز کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را با آغاز فعالیت صد و دوازدهمین کنگره این کشور به دست می‌گیرند تا به‌طور رسمی برنامه‌های خود برای مقابله سخت با دولت اوباما را کلید بزنند.

آمریکا -کاخ سفید

اعضای این حزب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست بیاورند و فاصله تعداد کرسی‌های خود را در مجلس سنا با دمکرات‌ها کم کنند. جمهوریخواهان پس از این پیروزی چشمگیر وعده دادند که رو در رو با اوباما برای کاهش بودجه و کم‌کردن اندازه دولت مبارزه خواهند کرد.

نخستین برنامه جمهوریخواهان که قرار است قدم‌‌های اول آن روز جمعه برداشته شود طرح بررسی مجدد قانون جنجالی اصلاح خدمات درمانی است که یکی از وعده‌های اصلی نماینده‌های جمهوریخواه در زمان تبلیغات انتخاباتی بود. اصلاحات خدمات درمانی آمریکا یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های باراک اوباما به حساب می‌آید اما اکنون جمهوریخواهان قصد دارند به‌طور کامل این مسئله را لغو کنند. آنها هدف از این اقدام را صرفه جویی بیشتر در هزینه‌های دولت اعلام کرده‌اند. نمایندگان جمهوریخواه پس از این قرار است به سراغ کاهش هزینه‌های دولت بروند و سازمان‌های مهم دولتی را درباره مخارج‌شان مورد بررسی موشکافانه قرار دهند.

جان بینر، نماینده61 ساله جمهوریخواه که به جای نانسی پلوسی ریاست مجلس نمایندگان را برعهده خواهد گرفت، روز گذشته با تاکید بر عمل به وعده‌های انتخاباتی این حزب گفت: این یک انرژی جدید در کشور است. ما نیازمند کارهای زیاد و تصمیم‌های سخت در کنگره جدید هستیم.

باراک اوباما هر چند در ظاهر خونسردی خود را حفظ کرده است اما به‌خوبی می‌داند که جمهوریخواهان از امروز به هر تلاشی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 دست خواهند زد. به عقیده بسیاری، جمهوریخواهان بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را روی طرح‌های نمایشی برای به دست آوردن آرا متمرکز کرده‌اند. اوباما پس از گذراندن تعطیلات در هاوایی در هنگام بازگشت به واشنگتن در هواپیمای اختصاصی خود ابراز امیدواری کرد که جمهوریخواهان از حالا کشور را به صحنه مبارزات انتخاباتی تبدیل نکنند.

وی گفت: امید من این است که جان بینر (رئیس آینده مجلس نمایندگان) و میچ مک‌کانل (رهبر جمهوریخواهان در سنا) متوجه شوند که وقت زیادی برای تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات در سال 2012 وجود دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد: من مطمئن هستم که جمهوریخواهان فعالیت‌های ما برای خدمت به مردم، تلاش برای ایجاد شغل برای آنها و ایجاد یک اقتصاد رقابتی را به رسمیت خواهند شناخت.

جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره توانستند با اختلاف بسیار زیادی اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست بیاورند. در مجلس سنا هم اعضای این حزب هر چند نتوانستند اکثریت مطلق 60کرسی را به دست بیاورند اما کرسی‌های خود را در مقابل دمکرات‌ها افزایش دادند تا حزب رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون با اختلاف کمتری همچنان اکثریت را در این مجلس در دست داشته باشد.

برای نخستین بار در 8 دهه گذشته، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا میان 2حزب اصلی صحنه سیاسی این کشور تقسیم می‌شود. جمهوریخواهان پیروزی چشمگیر خود را در انتخابات مدیون نارضایتی مردم از برنامه‌های دولت اوباما هستند و اکنون تلاش می‌کنند با فعالیت‌های خود این موج را تا انتخابات ریاست‌جمهوری حفظ کنند. هرچند قدرت آنها در مجلس نمایندگان محدود به حساب می‌آید و فعالیت‌های آنها با مخالفت مجلس سنا و باراک اوباما مواجه خواهد شد اما جمهوریخواهان بیش از هرچیز به‌دنبال تلاش‌های نمایشی هستند.

به‌عنوان نمونه طرح بازنگری اصلاحات خدمات درمانی شاید در مجلس نمایندگان رای بیاورد اما دمکرات‌ها در سنا آن را به راحتی متوقف خواهند کرد. جمهوریخواهان بدون شک با قدرت جدیدی که پیدا کرده‌اند در 2 سال آینده مشکلات و دردسرهای فراوانی را برای دولت اوباما ایجاد خواهند کرد. اوباما با وجود اینکه دمکرات‌ها همچنان در سنا اکثریت را در دست دارند، بدون شک باید همراهی بیشتری با جمهوریخواهان داشته باشد و برای باقی ماندن در کاخ سفید، جنگ خود را در کارزار زودهنگام انتخاباتی شروع کند.

کد خبر 125078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز