گروه اقتصادی: پس از ایراد شورای نگهبان به تغییر ترکیب اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی در قالب لایحه برنامه پنجم و مخالفت این شورا با عضویت 7 اقتصاددان در مجمع عمومی بانک یادشده، سرانجام کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه نسبت به اصلاح مصوبه قبلی با هدف تامین نظر اعضای شورای نگهبان رای داد.

عباسعلی نورا

با عباسعلی نو را، عضو این کمیسیون گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت تغییر مصوبه مجلس درباره ترکیب اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی چه بود؟

این تغییر در پی ایراد شورای نگهبان صورت گرفت چرا که اعضای شورا نظر داده بودند از آنجا که بانک مرکزی یک نهاد حاکمیتی است نمی‌توان اداره آن و تنظیم سیاست‌های کلان بانک مرکزی را به افرادی غیرحاکمیتی داد و ایراد قانونی شورای یادشده به استناد اصل 44 قانون اساسی بود.

  • اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان چه تصمیمی اتخاذ کردند؟

در نهایت با هماهنگی شورای نگهبان مصوبه قبلی مورد تجدید نظر قرار گرفت به‌گونه‌ای که بحث استقلال بانک مرکزی هم حفظ شود، به همین دلیل از قوای سه‌گانه نمایندگانی در مجمع عمومی بانک مرکزی حضور خواهند داشت.

  • یعنی چه افرادی به عضویت مجمع عمومی بانک مرکزی در خواهند آمد؟

با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، روسای جمهور، مجلس و قوه قضاییه به ترکیب مجمع افزوده می‌شوند و افزون بر این 3 شخصیت حقوقی، نایب رئیس اول مجلس به نمایندگی از مجلس، دادستان کل کشور از قوه قضاییه به همراه وزیر اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی عضو مجمع عمومی بانک مرکزی خواهند بود.

  • اما سخنگوی شورای نگهبان قبلا اعلام کرده بود که این شورا ایرادی نسبت به حذف رئیس‌جمهور نگرفته و بیشتر نسبت به عضویت اقتصاددانان ایراد قانونی وارد کرده بود؛ چه شد که اصل مصوبه قبلی تغییر کرد؟

درست است؛ شورای نگهبان حضور اقتصاددانان را نشانه حضور بخش خصوصی در مجمع عمومی بانک مرکزی دانسته و آن را مغایر با قاعده حکومت اعلام کرده بود.

  • یعنی حضور 7 اقتصاددان در ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی منتفی شده است؟

بله! اما مجلس در نهایت با هدف استقلال بیشتر بانک مرکزی به حضور 2 اقتصاددان در ترکیب شورای پول و اعتبار رای داده است و مصوبه مجلس درباره حضور نمایندگانی از بخش خصوصی در ترکیب شورای پول و اعتبار به قوت خود باقی است. البته نحوه انتصاب رئیس‌کل بانک مرکزی و قائم مقام او هم تغییر کرد.

  • یعنی فکر می‌کنید با تغییر نحوه انتصاب رئیس‌کل بانک مرکزی، استقلال این بانک و اقتدار رئیس‌کل بیشتر خواهد شد؟

حتما؛ چرا که از این پس رئیس‌کل بانک مرکزی پس از پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب نصف به اضافه یک نفر از اعضای مجمع برای 5 سال انتخاب خواهد شد و وقتی رئیس‌کل رای قوای سه‌گانه را با خود داشته باشد، حتما اقتدار و استقلال بانک مرکزی تقویت می‌شود و رئیس‌کل بانک مرکزی پاسخگوی قوای سه‌گانه خواهد بود و سیاست‌های کلان و حاکمیتی بانک مرکزی در مجمعی تصویب و تایید خواهد شد که روسای قوای سه‌گانه در آن عضویت و حق رای دارند. در ضمن رئیس‌جمهور دیگر حق عزل رئیس‌کل بانک مرکزی را ندارد چرا که حق نصب و عزل رئیس‌کل با پیشنهاد رئیس‌جمهور و تایید اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی خواهد بود.

  • واکنش نمایندگان دولت نسبت به مصوبه جدید کمیسیون تلفیق در ارتباط با تغییر اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی چه بود؟

طبیعی است که نمایندگان دولت با این مصوبه مخالف باشند و سخنگوی اقتصادی دولت و قائم مقام بانک مرکزی مخالفت خود را اعلام کردند اما این تصمیم در نهایت با نظر اعضای شورای نگهبان اتخاذ شد.

  • آیا فکر نمی‌کنید تصمیم جدید درباره مجمع عمومی بانک مرکزی بعدا از سوی دولت به‌عنوان مخدوش شدن استقلال قوا قلمداد شود؟

نه ! اصلا دخالت در استقلال قوا نخواهد بود چرا که مجمع عمومی بانک مرکزی بیشتر یک نهاد حاکمیتی است و اداره بانک مرکزی و اجرای سیاست‌های پولی همچنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند و شورای نگهبان ایرادی نسبت به این مصوبه نگرفته است، هرچند نمایندگان دولت اظهار می‌کردند این مصوبه کار را در اجرا مشکل می‌کند.

  • فکر می‌کنید این مصوبه در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد؟

بله تصویب می‌شود چرا که این مصوبه با توافق اعضای شورای نگهبان به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده است.

کد خبر 124853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز