همشهری آنلاین: شش عضو کابینه احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه برای تصمیم‌گیری درمورد بنزین به مجلس می‌روند، در این حال الیاس نادران از موافقت دولت و اکثر نمایندگان مجلس با سهمیه‌بندی بنزین بدون افزایش قیمت در فاز اول خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزرای اقتصاد، صنایع، نفت و کشور به همراه رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی روز سه‌شنبه برای نهایی کردن برنامه مدیریت بنزین در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر می‌شوند.

در این حال الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری فارس گفته است احتمالاً در فاز اول، تنها بنزین تولید داخل سهمیه‌بندی می‌شود و افزایش قیمت بنزین و جبران تبعات اقتصادی و تورمی آن در مراحل بعد صورت می‌گیرد.

مصرف سالانه بنزین در ایران به حدود 70 میلیون لیتر رسیده است در حالی که تنها 40 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می‌شود. دولت تاکنون کمبود بنزین را با پرداخت یارانه‌ای سنگین و از طریق واردات، تأمین می‌کرد. اما مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1385 اعتبار واردات بنزین را به شدت کاهش داد.

به گفته نادران مجلس در مورد سهمیه‌بندی دو اختیار به دولت داده است. یکی سهمیه‌بندی با دو نرخی کردن بهای بنزین و دیگری سهمیه‌بندی بدون دو نرخی کردن بنزین.

نادران گفت: از آنجا که گزینه دوم یعنی سهمیه‌بندی به همراه دو نرخی کردن آثار تورمی اقتصادی دارد و مفسده برانگیز است، دولت موافق است که در فاز اول، سهمیه‌بندی بدون افزایش بهای فرآورده‌های نفتی و خصوصاً بنزین صورت گیرد. یعنی در مرحله اول فرآورده‌ها در سطح مقدور با قیمت تصویب شده توزیع شود تا در مراحل بعدی چاره‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌ها و جبران تبعات اقتصادی و تورمی آن تدارک ببینیم.

«دولت از پس مردم بر نمی‌آید»
در این حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس اکتفاء به توزیع بنزین تولید داخل را غیرعملی خواند.

حسین آفریده در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: سهمیه‌بندی به تنهایی خوب است، ولی دولت نمی‌تواند از پس مردم برآید چون ممکن است برای مردم مشکل ایجاد شود. اما سهمیه‌بندی تولید داخل به همراه فروش مازاد به قیمت تمام شده، باعث حفظ آرامش کشور می‌شود.

وی از دولت انتقاد کرد که تلاشش برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اندازه کافی مطلوب نبوده است.

«سهمیه‌بندی فعلاً مصلحت نیست»
یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نیز نسبت به تبعات اجتماعی و اقتصادی سهمیه‌بندی بنزین در شرایط فعلی هشدار داد.

محمد سعید انصاری به ایسنا گفت: سهمیه‌بندی یا دونرخی شدن بنزین در مهرماه که فصل آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مدارس است، کشور را دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌کند.

او گفت: در قانون بودجه سال 85 به دولت اجازه سهمیه‌بندی بنزین داده شده است اما این تصمیم در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست. در صورت دو نرخی شدن یا سهمیه‌بندی بنزین، تورمی شدید به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

کد خبر 1240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز