همشهری‌آنلاین: سواد رسانه‌ای که یکی از زیرساخت‌های رسانه‌های الکترونیک به حساب می‌آید، در کشور ما پایین است و در این شرایط رسانه‌های الکترونیک تهدیدی برای روزنامه‌ها نیستند.

اینترنت

به گزارش ایسنا، دکتر سایه بیگدلی با بیان این که رسانه‌های الکترونیکی و فن‌آوری‌های نوین واقعیتی انکارناپذیر هستند، اظهار کرد: بنیاد این رسانه‌ها مبتنی بر شبکه جهانی اینترنت است که با قابلیت‌های خود زیرساختی برای سایر رسانه‌ها شده است و حتی باید گفت که بدون وجود این زیرساخت، برخی رسانه‌ها نمی‌توانند به فعالیت‌ در امور خود ادامه دهند.

وی درباره برخی پیامدهای الکترونیکی شدن گفت: روزنامه‌نگاری شهروندی، خبرگزاری‌های یک نفره، رادیو و تلویزیون‌های اینترنتی از جمله برخی پیامدهای گسترش مباحث الکترونیکی در کشور است.

او درباره نظریه عده‌ای از نظریه‌پردازان درباره آثار رسانه‌های الکترونیکی تصریح کرد: در این حوزه دو دید خوش‌بینانه و بدبینانه در بین نظریه‌پردازان وجود دارد و نظریه‌پردازانی که دید منفی دارند، معتقدند که شکل جدیدی از نظام سرمایه‌داری با گسترش رسانه‌های الکترونیکی در حال شکل‌گیری است و هر که بیش‌تر به این حوزه دسترسی داشته باشد می‌تواند جامعه را بهتر نظارت کند.

بیگدلی افزود: نظریه‌پردازان خوش‌بین نیز اعتقاد دارند که گسترش اطلاعات در گردش می‌تواند کار جدیدی تولید کند و موجب گسترش جوامع شود.

وی با اشاره به تاثیر چهره جوامع از تحولات فن‌آوری در حوزه رسانه‌، درباره وضعیت حال حاضر کشور در حوزه الکترونیکی شدن ابراز کرد: تحولات فن‌آوری به گونه‌ای بوده که می‌توانیم بگوییم زمین کروی نیست، بلکه شبکه‌ای درصدد گسترش ارتباطات است.

او ادامه داد: برای توسعه رسانه‌های الکترونیکی باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد که متاسفانه در حال حاضر در کشور با پایین بودن پهنای باند کشور و تعداد ارائه‌دهندگان خدمات الکترونیکی و اینترنتی یا گران بودن وسایل سخت‌افزاری مواجهیم و به طور کلی سواد‌رسانه‌یی پایین یعنی توانایی استفاده از اینترنت در سطح مطلوبی قرار ندارد. [ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال]

وی طبق اعلام یونسکو سواد اطلاعاتی را دسترسی به زبان انگلیسی و استفاده از کامپیوتر دانست و خاطر نشان کرد: گسترش رسانه‌های الکترونیکی در ایران می‌تواند نیازمندی‌های مخاطبان را به‌صورت آنی برآورده کند، هرچند که این خصوصیت را رادیو هم در استانداردهایش دارد ولی خصلت دیگری که رسانه‌های الکترونیکی را با آن متمایز می‌کند، قرار دادن حجم بالایی از اطلاعات در اختیار مخاطبان است.

این مدرس دانشگاه علاوه بر اینکه سرانه مطالعات مکتوب را در کشور پایین دانست، اذعان کرد: فرهنگ مطبوعاتی در کشور ما پایین است ولی باید دانست که باز هم رسانه‌های الکترونیکی در حال حاضر تهدیدی برای رسانه‌های مکتوب نخواهد بود هر چند هر رسانه جدیدی با ورودش می‌تواند سایر رسانه‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد اما چون در حال حاضر زیرساخت‌ها فراهم نیست، نمی‌شود گفت که رسانه‌های الکترونیکی تهدیدی برای روزنامه‌ها هستند ولی گسترش آن‌ها در آینده می‌تواند تهدید تلقی شود. [ملاک‌های سنجش میزان توسعه‌ جوامع در عصر اطلاعات چیست؟ ]

وی یادآور شد: در نسل جوان تمایل به استفاده از رسانه‌های مجازی به مراتب بیش‌تر است و نهایتا به سمت الکترونیکی شدن خواهیم رفت و رسانه‌های قدیمی به فراموشی سپرده خواهند شد.

او صحبت امروز جامعه را بر سر دموکراسی دیجیتال بیان کرد و گفت: رفتن به سوی رسانه‌های الکترونیکی یک اجبار است زیرا داریم به کهکشان چهارم می‌رویم که همگان باید برای رسیدن به آن دلسوزی کنیم و نقاط مثبت و منفی را در نظر بگیریم.

بیگدلی درباره کهکشان چهارم اظهار کرد: این اصطلاحی در روزنامه‌نگاری و به معنی ورود به فضایی دیگر است به عنوان مثال کهکشان اول دوره علائم و موضوعات شفاهی بوده، کهکشان دوم دوره کتابت، کهکشان سوم رواج رادیو و تلویزیون و کهکشان چهارم جایی است که با استفاده از اینترنت، بازار پیام رونق دارد.

او درباره فرهنگ‌سازی برای استفاده از رسانه‌های دیجیتالی تصریح کرد: در این‌باره رسانه‌های ملی باید همسو با یکدیگر باشند و از فرصت مطالعه و تحلیل محتوا بهره ببرند تا بتوانند میزان مخاطبان خود را انبوه کنند که استفاده از کارشناسان و محققان حوزه ارتباطات در راهگشایی این عرصه بسیار موثر است. [تبیین نقشه راه برای رسانه ملی]

کد خبر 123876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز