مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: شهرها در قرن بیستم رشد فزاینده‌ای یافتند. نگاهی به آمار و ارقام و مرور آنچه موجب گسترش شهرها شده است، می‌تواند نگرانی‌ها را از جهنم جمعیتی شهرها در آینده بیشتر آشکار کند.

جمعیت شهرنشین در آغاز قرن بیستم تنها 14 درصد از جمعیت کل این سیاره را تشکیل می‌داد.

اما با گسترش زندگی صنعتی، شهرها نیز بزرگتر شدند و در سال‌های پایانی قرن، 45 درصد از جمعیت جهان در شهرها اسکان یافتند.

بر این اساس شهرها مراکز بزرگ جمعیتی در جهان جدید لقب گرفتند و تعداد 83 شهری که در نیمه قرن جمعیت‌شان بیش از یک میلیون نفر بود، امروزه به رقم چشمگیر 280 شهر رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال2015 به بیش از 500 شهر برسد.

از سویی ابر‌شهرها نیز از ازدحام جمعیتی شهرنشینی بی‌نصیب نماندند. در سال1950 تنها دو شهر در کل جهان جمعیتی بالای هشت میلیون نفر داشتند.

نیویورک با جمعیت 3/12 میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر دنیا بود و پس از آن لندن با 7/8میلیون نفر دو ابرشهر دنیا قلمداد می‌شدند.

اما در سال1990 تعداد21 شهر به جمعیت بیش از هشت میلیون نفر دست یافتند که تعداد 16شهر از این ابرشهرها متعلق به کشورهای در حال توسعه بود.

به تعبیر کارشناسان در سال 2015 تعداد ابرشهرها به 33 شهر خواهد رسید که 27 شهر از آن در کشورهای در حال توسعه مستقر خواهد بود.

این در حالی است که جمعیت شهرنشین جهان در سال 2025 بیش از 8 میلیارد نفر پیش بینی شده که حدود 5 میلیارد نفر آن را ساکنان ابرشهرها تشکیل خواهند داد.

در این میان رشد چشمگیر شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه بسیار قابل توجه است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل در کشورهای در حال توسعه روزانه بیش از 150 هزار نفر به جمعیت شهرها اضافه خواهد شد که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

بی‌تردید افزایش لگام گسیخته جمعیت در مراکز شهری موجب افزایش تقاضاهای اجتماعی و اقتصادی در شهرها به ویژه شهرهای کشورهای در حال توسعه خواهند شد و تغییرات کالبدی و محیطی را در اقلیم شهرها به وجود خواهند آورد.

بنابراین قابل تصور است که شهرها روز‌به‌روز از عناصر طبیعی فاصله گرفته و به سمت مصنوعات شهری و انسانی برای رفع نیازهای شهرنشینان پیش خواهند رفت.

این تصور که شهرها در قرن جدید با قابلیت زندگی کمتر و مشکلات محیطی بیشتر روبه‌رو شوند و عارضه‌های زیست‌محیطی فراوانی را به وجود آورند، چندان عجیب نیست.

شهرها در جهنمی از آدم‌ها تمامی آنچه طبیعت در اختیارشان گذارده را نابود می‌کنند و مانند هیولایی مهار‌نشدنی روز‌به‌روز انسان‌ها را در کام خود فرو می‌برند. 

آیا زندگی در میان انبوه دود و آهن برای انسان‌ها با تمام مظاهر زندگی جدید کابوس تلخ زندگی مدرن نیست؟

کد خبر 12352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز