گروه اقتصادی: دستورالعمل ساخت و عرضه مسکن اجاره‌ای توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ شد.

به گزارش همشهری، در ماده یک این آیین‌نامه آمده است: مساحت مفید مجموعه‌های مسکونی اجاره‌ای برای  هر واحد نباید از 75 متر مربع بیشتر باشد.

طبق ماده دوم این آیین‌نامه تنها انبوه‌سازان تعیین صلاحیت شده توسط سازمان‌های مسکن و شهرسازی و نیز نهادهای عمومی غیردولتی و سازمانهای دولتی متولی امور خانوارهای کم درآمد می‌توانند اقدام به ساخت این واحدها برای خانوارهای مشمول کنند.

این در حالیست که نهادهای متولی امور خانوارهای کم درآمد و تعاونی‌های مسکن در اجرای این دستورالعمل در اولویت قرار دارند.بر پایه این گزارش، برای ساخت این واحدها کمک‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن واگذاری زمین به سازندگان حسب درخواست آنها متناسب با امکانات موجود، است.

قیمت زمین نیز برای بهره‌برداران متولی خانوارهای کم درآمد معادل قیمت تمام شده زمان واگذاری « قیمت منطقه‌ای به علاوه هزینه‌های مستقیم مربوط» و برای بهره‌برداران بخش خصوصی ، معادل قیمت کارشناسی زمان واگذاری، محاسبه می‌شود که پس از اعمال حداکثر 20 درصد تخفیف حسب نظر ریاست سازمان‌های مسکن و شهرسازی در صورت عدم استقبال سازندگان از طرح در پایان مدت بهره‌برداری واحدهای اجاره‌ای که نباید کمتر از 5 سال باشد وصول می‌گردد.

به گزارش همشهری، همچنین سقف  تسهیلات بانکی اعطایی به ازای هر واحد مسکونی 13 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است که  فارغ از کثرت واحدها و وحدت سازنده یا بهره‌بردار قابل تبدیل به فروش اقساطی است، طول دوره مشارکت مدنی هم  حداکثر 2 سال و دوره فروش اقساطی با روش تقسیط پلکانی، حداکثر 15 سال تعیین شده است.

این گزارش حاکیست: سازندگان مجموعه‌های مسکونی اجاره‌ای در بافت‌های فرسوده شهری و شهرهای جدید علاوه بر تسهیلات و کمک‌های فوق ، از 50 درصد تخفیف در هزینه خدمات انشعاب آب ، برق ، تلفن، گاز، فاضلاب ، صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراکم ساختمان واحدهای مسکونی برخوردار خواهند شد.

کد خبر 12307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز