یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

یک مقام افغانی اخیرا اعلام کرد: در خلال 6 ماه گذشته، بیش از 2 هزارنفر از ماموران پلیس این کشور در نبرد با نیروهای طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

سربازان افغانستان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمارای بشاری سخنگوی وزارت کشور افغانستان با اعلام این خبر افزود: بمب‌گذاری به سبک طالبان، بمب‌گذاری‌های انتحاری، درگیری‌های مستقیم و عملیات نظامی به مرگ بیش از 595 مامور پلیس و زخمی شدن 1345 نفر دیگر انجامیده است.

به‌رغم آموزش اندک و برخورداری از تجهیزات کمتر، همواره از پلیس افغانستان این انتظار وجود داشته است که در کنار ارتش به جنگ با طالبان بپردازد. در عین حال، مردم عادی افغانستان معتقدند پلیس، بی‌نظم، سودجو و فاسد است؛ هرچند که عضوگیری و آموزش گسترده، باعث افزایش شمار و کارایی نیروهای پلیس شده است.

ایالات متحده برنامه تشکیل ارتش و پلیس افغانستان را تامین مالی می‌کند تا این نیروها بتوانند تا سال 2014 مسئولیت امنیت کشور را بنابر وعده حامد کرزی، رئیس‌جمهوری این کشور بر عهده بگیرند. در سال مالی 2010، آمریکا9.2میلیارد دلار به همین منظور صرف کرد.

ناتو نیز تا به حال حدود 136 هزار سرباز و بیش از 119هزار و 600 مامور پلیس افغان را آموزش داده است. این ائتلاف نظامی قصد دارد این تعداد را تا اواخر سال 2011 به‌ترتیب به 171هزار و 600 و 134 هزار نفر برساند. تشکیل نیروهای امنیتی در افغانستان نقش محوری در طرح اوباما برای آغاز کاهش سربازان آمریکایی در این کشور از جولای 2011 دارد. آمریکا و ناتو حدود 150 هزار سرباز در افغانستان دارند.

وزارت کشور افغانستان در تیرماه اعلام کرد که به‌منظور کاستن از کسری نیروهای مورد نیاز، پلیس محلی افغان ایجاد خواهد شد. این امر باعث این نگرانی شده است که شاید این گروه‌های مسلح روستایی به گروه‌های شبه‌نظامی تبدیل شوند. بشاری گفت: شمار نیروهای پلیس فعال محلی افغان نهایتاً به حدود 10 هزار نفر در سراسر کشور خواهد رسید. این نیروها متشکل از روستائیان مسلحی است که از حمایت شوراها و ریش‌سفیدان محلی برخوردارند. به گفته بشاری، این نیروها 3 هفته آموزش خواهند دید، 60 درصد حقوق پلیس معمولی را دریافت می‌کنند و به‌عنوان یک نیروی صرفاً دفاعی در برابر طالبان عمل خواهند کرد.

این طرحی است که آمریکا در عراق نیز به اجرا گذاشت. نام این نیروها درعراق شوراهای بیداری بود و عمدتا از اهالی سنی عراق تشکیل شده‌بودند. حضور طالبان در سال گذشته به بخش اعظم افغانستان توسعه پیدا کرد و فشار زیادی به نیروهای نظامی آمریکا و ناتو وارد کرد.

ترجمه: وحیدرضا نعیمی

کد خبر 123050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز