گروه اقتصادی: از 10سال قبل بسیاری از کشورها چه توسعه یافته وچه درحال توسعه روشهای مختلفی را به کار گرفته‌اند تا مصرف را با تولید برق هماهنگ و متناسب کنند.

یکی از راه های رایج ومهم دراین کشورها به کارگیری کنتورهای چند تعرفه ای است که درایران به دلیل مشکل تامین بودجه و برخی موانع دیگر کاربردآن با تاخیر دردستورکار دولت قرارگرفته است.

 از سال آینده این کنتورها به شکل گسترده تری در شبکه مصرف برق کشوربکارخواهد رفت.برای آگاهی از این رویکرد و آثارآن برای مصرف کنند گان با عبدالامیریاقوتی مدیردفتر مصرف برق تهران گفتگوکرده ایم.

***

  •  کنتورهای چندتعرفه ای چه زمانی در منازل مصرف‌کنندگان نصب می‌شود؟

- براساس بخش نامه توانیر از سال 86 همه مشرکان جدید درکشور کنتورهای چند تعرفه‌ای دریافت می کنند. اینکار درتهران و شهرهای بزرگ کشورآغاز شده ودرسال آینده به مشترکان پرمصرف هم کنتورهای چند تعرفه ای تحویل می شود وکنتورهای قدیمی جمع آوری می شود.

  • دلیل بکارگیری این کنتورها چیست و چه خاصیتی دارد؟

- بکار گیری این کنتورها به نفع مصرف کننده و تولید کننده برق است.دلیل مفیدبودن آن نیز این است که به مصرف کننده امکان مدیریت مصرف و کاهش هزینه برق و به تولید کننده امکان اعمال تعرفه های مختلف در زمان های مختلف مصرف را می‌دهد.

 درواقع تولید کننده خواهان حداکثر بهره برداری از سرمایه گذاری درتولید برق است. یعنی این سودی ندارد که از سرمایه گذاری های انجام شده در تولید برق بهره برداری نشود.

 درعین حال تولید کننده علاقه مند نیست که همه توان تولید برق در یک دوره زمانی کوتاه مصرف شود و علاقه‌مند است که در همه طول روز مصرف از روند متناسبی برخوردارباشد.این کنتورها به تولید کننده امکان می‌دهد در زمانی که مصرف بالاست، تعرفه بالایی وضع کند تا مصرف متناسب شود و درزمانی که مصرف پایین است تعرفه کاهش یافته تا مصرف افزایش یابد. با این کنتورها مصرف کننده نیز می تواند مصرف خودرا در هرزمان بررسی وبرای مصرف برنامه ریزی نماید.

  • این کنتورها چگونه تعرفه های متفاوتی را اعمال می کنند؟

- این کنتورها هوشمند هستند و براساس برنامه ای که به آنان داده می شود مصرف را درزمان های مختلف می تواند محاسبه کند. دراین کنتورها قراراست سه تعرفه اعمال شود.یکی برای فاصله زمانی ساعت24 تا 8 صبح که تعرفه با ضریب 25/0 محاسبه می شود ، 8  صبح تا 20 که تعرفه ها با ضریب یک محاسبه می‌شود و 20 تا 24 که  ضریب 5/2 محاسبه می شود. این اقدام به توزیع متعادل مصرف درکشور منجر می‌شود.یعنی مصرف کننده می‌تواند درهر زمان به مصرف کالایی که حداکثرنیاز را به آن دارد بپردازد.

  • نصب این کنتورها چه زمانی برای همه مصرف کنندگان آغاز می شود؟

- بطورمتوسط هرسال یک میلیون مصرف کننده جدید داریم که درسراسرکشور به شبکه می پیوندند. براساس دستورشرکت توانیراین تعداد هرسال باید واگذارشود.علاوه براین ازسال آینده مشترکان پرمصرف نیز درتهران و شهرهای بزرگ باید کنتورجدید دریافت کنند که این تعداد نیز درتهران با توجه به اینکه 15درصد مصرف‌کنندگان پرمصرف هستند حدود 500 هزارواحد می شود.

  • کنتورهای چند تعرفه ای در کجا ساخته شده است و مشکل تاخیر درتوزیع آن ناشی از چیست؟

- مشکل اصلی کمبود بودجه است ودرتولید آن مشکلی وجود ندارد. حدود 5 تا 6 تولیدکننده داخلی درکشور این کنتورها را تولید می کنند و مشکلی برای تولید آن با کیفیت مناسب درداخل وجودندارد.

کد خبر 12232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز