گروه اقتصادی: نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی در جمهوری اسلامی ایران که چهارشنبه شب با تدبیر و درایت مقام معظم رهبری و حضور ده‌ها نفر از اندیشمندان، استادان و صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی برگزار شد، پرسش‌هایی درباره ضرورت و کارکردهای این نشست‌ها به همراه داشته است

leader

که برای آگاهی از کم و کیف این نشست با دکتر عادل پیغامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و از حاضران در نشست گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برگزاری این نشست و تداوم آن با چه هدفی صورت می‌گیرد و ستادی که قرار است تشکیل شود، چه کارکردی خواهد داشت؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم و در جریان آن بودم، هدف، برگزاری نشستی بود برای ایجاد گفتمان نخبگانی با این هدف که نخبگان حوزه و دانشگاه درگیر سؤال‌های مربوط به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شوند و همان‌طور که مقام معظم رهبری عنوان کردند هدف، درگیر شدن و جلب مشارکت نخبگان و برقراری یک زبان و تفاهم مشترک برای طراحی الگویی اسلامی - ایرانی برای پیشرفت کشور است.

  • در مورد ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی در دهه چهارم از حیات انقلاب اسلامی توضیح بدهید.

واقعیت این است که ما در آغاز ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری شده است. به‌نظرم دهه چهارم به نوعی دهه به ثمر رساندن الگوهای فکری و نقشه راه‌هاست و نه دهه رسیدن به همه اهداف و آرمان‌های مطلوب انقلاب اسلامی. از این منظر مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه در پی این هستند که درباره الگو و نقشه خود برای رسیدن به عدالت و پیشرفت به جمع‌بندی برسیم و زبان و مفاهمه مشترکی بین نخبگان ایجاد شود و این مفاهمه با آحاد مردم هم ایجاد شود و هدف این است که در دهه چهارم بتوانیم به الگوی فکری،

عملی و اجرایی پیشرفت و عدالت برسیم. واقعیت این است که تجربه دهه سوم به ما نشان می‌دهد که نهادهایی که اسناد بالادستی را طراحی می‌کردند، چه بسا در تهیه اسناد به قدر کفایت از چالش و تضارب آرای حوزه نخبگانی بهره‌مند نمی‌شدند و تنها بخشی از نخبگان که با بدنه سیاستگذاری و تصمیم‌سازی‌ ارتباط داشتند، در این مسئله مشارکت داشتند اما مسئله این بود که دانشگاه و حوزه باید با مسائل کشور بیشتر درگیر شوند و در واقع نشست اندیشه‌های راهبری درصدد یافتن این حلقه مفقوده در نظام تصمیم‌سازی‌ است.

  • ساز و کار عملیاتی شدن دستاوردهای این نهادها چگونه طراحی شده است؟

براساس آنچه تاکنون اعلام شده است نشست شورای اندیشه‌های راهبردی نظام به‌دنبال پاسخ به سؤال‌ها و چالش‌ها جهت یافتن پاسخ و زبان مشترک در حوزه نخبگان دانشگاه و حوزه است تا نخبگان در یک فضای مشترک درگیر مسائل شوند و قطعا خروجی‌های این نشست‌ها، به دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور کمک خواهد کرد و این شورا مثل یک عقبه فکری عمل خواهد کرد و برداشتم این است که اینگونه نشست‌ها با محوریت ستادی که قرار است شکل بگیرد،

وارد حوزه اجرائیات نخواهد شد و قرار نیست این شورا به تدوین برنامه ششم توسعه کشور بپردازد یا اینکه چشم‌انداز جدیدی را طراحی کند بلکه نهادهایی که طراح سند چشم‌انداز هستند یا نهادهایی که مسئول تدوین برنامه‌های توسعه هستند، همانند گذشته به کار خود ادامه خواهند داد و نهادی که مسئولیت طراحی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را در حوزه اجرایی بر عهده دارد به فعالیت و مسئولیت خویش ادامه می‌دهد.

  • آیا قرار است نهاد جدیدی در این زمینه تشکیل شود؟

اگر کسی نگاهی به افراد شرکت‌کننده در این نشست داشته باشد، می‌بیند که قرار است ترکیب افراد و نخبگانی که در این نشست‌ها حضور پیدا ‌می‌کنند، گردش داشته باشد آن‌هم با رویکرد حداکثری و استفاده از نظرات همه نخبگان. از این منظر اصلا امکان‌پذیر نیست که نهاد بزرگی از نخبگان که به‌صورت دوره‌ای دور هم جمع خواهند شد، بتوانند و بخواهند کارکرد تشریفاتی داشته باشند، بنابراین افراد شرکت‌کننده در این نشست‌ها و فعالیت آنها به‌گونه‌ای است که مباحث کاملا فکری در این نشست‌ها دنبال خواهد شد.

 

کد خبر 122187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز