گروه محیط‌زیست: باغ گیاه‌شناسی نوشهر که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور یاد می‌شود تا حذف کامل، تنها چند قدم فاصله دارد.

botany

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که قرار است مسئولان بلندپایه استانی همزمان با سفر هیات دولت به استان مازندران که هفته آینده صورت می‌گیرد، مجوز لازم را از هیات دولت بگیرند تا هیچ مانعی برای تخریب و عبور جاده از این باغ وجود نداشته باشد.

به گزارش همشهری، باغ گیاه‌شناسی نوشهر با بیش از نیم قرن قدمت نه‌تنها قدیمی‌ترین که به لحاظ وجود گونه‌های مختلف گیاهی باارزش‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود. صاحب‌نظران و استادان منابع‌طبیعی و محیط‌زیست کشور، همگی براین باورند که این باغ پشتوانه بی‌نظیری برای تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور است که نبود آن، ضایعه جبران‌ناپذیری را در امر تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی سبب می‌شود.

دکتر حسین میرزایی ندوشن، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ضمن ابراز تأسف از تخریب این باغ گفت: این باغ فقط برای یک منطقه و استان اهمیت ندارد بلکه دارای اهمیت ملی است. وی در گفت‌وگو با همشهری افزود: باغ گیاه‌شناسی نوشهر با قدمت 50سال قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود.

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جوان مثل کانادا که از شکل‌گیری آنها 300 تا 400 سال می‌گذرد باغ‌های گیاه‌شناسی‌ای با قدمت 200‌سال وجود دارد و در کشورهای اروپایی باغ‌های گیاه‌شناسی 500 ساله وجود دارد که اغلب در گران‌ترین مناطق شهری واقع شده‌اند بی‌آنکه کوچک‌ترین تعرضی به این باغ‌ها شود، حال آنکه قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور کهنسال ما که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد، اینگونه مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

میرزایی ندوشن تصریح کرد: این باغ علاوه بر آنکه یکی از منابع ذخایر توارثی ارزشمند جنگلی است، میراث گیاه‌شناسی کشور هم به شمار می‌آید. بنابراین اگر بخواهیم فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست را در جامعه نهادینه کنیم، باید حفاظت از این باغ و باغ‌های مشابه یکی از اولویت‌های ما باشد. براین‌اساس، جا دارد استاندار، فرماندار و سایر مقامات محلی به‌دنبال جبران خسارت و احیا و ابقای این باغ باشند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: از استاندار و دیگر مقامات مسئول که در تصمیم‌گیری برای عبور جاده از باغ گیاه‌شناسی دخیل هستند انتظار می‌رود شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که باغ گیاه‌شناسی به مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع بازگردد.

مؤسسه هم اعلام آمادگی کرده است که با تمام توان برای احیای این باغ کمرهمت ببندد تا این میراث گرانبها از دست نرود؛ ضمن آنکه شایسته است مسئولان استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی استان و واقع شدن جنگل‌های با ارزش کشور در حوزه فعالیت آنها در حفاظت و احیای ذخایر توارثی جنگلی برای مسئولان سایر استان‌های کشور الگو باشند. علاوه براین ضروری است به کسانی که با بی‌مسئولیتی و بی‌بصیرتی دست به تخریب این باغ زدند هشدار داده شود تا نسبت به ذخایر توارثی جنگلی توجه بیشتری داشته باشند و از تخریب‌های مشابه پیشگیری شود.

وی تاکید کرد: اگر استاندار مازندران یا فرماندار نوشهر به مرتع و جنگل بی‌توجه باشند کدام مسئول باید به جنگل و مرتع توجه کند؟ خواسته بحق صاحب‌نظران عرصه منابع طبیعی و محیط‌زیست آن است که باغ گیاه‌شناسی نوشهر به‌عنوان باارزش‌ترین و قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور حفظ شود و این نقطه تاریک در تاریخ منابع طبیعی ثبت نشود.

در غیر این صورت، آیندگان بر ما خرده خواهند گرفت که در برهه‌ای از تاریخ (زمان ما) قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور تخریب شده است. بازتاب آنچه تا‌کنون در نوشهر اتفاق افتاده، نشان‌دهنده همین واقعیت تلخ یعنی تخریب قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور است مگر اینکه با احیای آن، این خسارت را جبران کنیم.

کد خبر 121290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز