جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) در پنجاهمین نشست کمیته اجرایی اعتبارات چندجانبه پروتکل مونترال که ماه گذشته در دهلی برگزار شد،

کمکی به ارزش ۸۵۶هزار و ۴۷۸دلار آمریکا به شرکت‌های ایرانی اختصاص داد.
هدف از این کمک، استفاده نکردن از حلال‌های مخرب لایه ازن است. این برنامه از منابع اعتبارات چندجانبه پروتکل مونترال تامین اعتبار می‌شود و توسط یونیدو در ایران اجرا می‌شود.
به گزارش مرکزاطلاعات سازمان ملل متحد، این طرح، تغییرات در فناوری مورد استفاده در شش شرکت ایرانی واجد شرایط را تحت پوشش قرار می‌دهد و حذف زمان بندی شده، مقرون به صرفه و پایدار حلال‌ها را از طریق سرمایه‌گذاری، مدیریت صحیح و مساعدت‌های فنی تضمین می‌کند.
حلال‌های مخرب لایه ازن که در ایران استفاده می‌شود، دارای ماده «کلرین» است که برای انسان ضرری ندارد، اما به عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش لایه ازن تلقی می‌شود.
این حلال‌ها در ایران، «کربو تترا کلرید» و «تریکلرو اتیلن» است که بر اساس برنامه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد قرار است تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی مصرف آن در ایران حذف شود.  حلال‌های مخرب لایه ازن در ایران به طور عموم به عنوان حلالی برای پاکسازی فلزات، لکه زدایی منسوجات، رنگ‌ها، چسب‌ها، جوهرهای چاپ و تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این حلال‌ها به طور خاص در خشک‌شویی و لکه‌زدایی، پاکسازی ملحقات الکترونیکی، پاکسازی دقیق ترکیبات و اجزای چشمی، پاکسازی سایر مواد فلزی خاص، خشک کردن مواد و ترکیبات، بازرسی نشتی و شکست در مخازن بنزین بدون نیاز به تخریب، حل کردن گریس‌ها در بررسی‌های آزمایشگاهی، ماده آزادکننده در قالب‌سازی و پاک‌کننده‌های الیاف استفاده می‌شود. کاهش لایه ازن در جو زمین به منزله ایجاد تهدید جدی برای محیط زیست به علت کاهش میزان این گاز در لایه ازن و عبور اشعه‌های مضر خورشید از این سپر حفاظتی به سمت زمین است.
در سال ۱۹۸۷میلادی باتوافق ۱۸۳کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، معاهده‌ای برای حذف زمان‌بندی شده این مواد به تصویب رسید.
سازمان توسعه صنعتی ملل متحد چهل سال پیش تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۱۷۲عضو و مقر آن در وین است، ایران عضو هیات رئیسه یونیدو است.  ریاست هیات مدیره یویندو را که هم وزن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است در حال حاضر «علی اصغر سلطانیه» نماینده جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد. هیات مدیره مسئولیت سیاست‌گذاریهای کلی یونیدو و نظارت بر فعالیت دبیرخانه را برعهده دارد و متشکل از ۵۳کشور است.
کد خبر 12103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز