چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هندبال یک بازی تیمی است که اساس آن با اقتباس از بازی فوتبال پایه ریزی شده و نحوه ترکیب تیم و حتی تعیین فصل‌های مناسب برای مسابقات بر مبنای بازی فوتبال تنظیم شده است

هندبال

در این بازی هر تیم سعی می‌کند توپ را با دست به درون دروازه تیم مقابل وارد کند و در عین حال از دروازه خود در مقابل حملات تیم مقابل دفاع نماید.

هر تیم دارای ۱۰ بازیکن و دو دروازه‌بان است که در داخل زمین فقط ۶ بازیکن و یک دروازه بان بازی می‌کنند.

بازیکنان از تکنیک‌های مختلف در جهت پاس دادن توپ به یکدیگر و شوت کردن آن و یا انجام انواع حمله و ضد حمله استفاده می‌کنند و با سد نمودن راه بازیکنان تیم مقابل، مانع موفقیت آن تیم می‌گردند.

بازی هندبال در فضای باز توسط دو تیم که هر تیم از ۱۱ بازیکن تشکیل شده است، انجام می‌گیرد.

با توجه به استقبال جوانان از این رشته ورزشی، پیش بینی حداقل ۱۰۰۰ نفر تماشاچی در سالن‌های هندبال توصیه می‌شود.
تماشاچیان در این سالن‌ها در ۲ سمت طولی سالن استقرار می‌یابند و حداقل فاصله آنها از خطوط اطراف زمین باید ۲ متر در نظر گرفته شود.

تجهیزات مورد نیاز بازی هندبال:

توپ: توپ هندبال کره‌ای شکل و یک رنگ بوده و از جنس چرم طبیعی و یا مصنوعی است. سطح توپ نباید براق و لیز باشد. محیط توپ برای مردان ۵۸ الی ۶۰ سانتیمتر و وزن آن ۴۲۵ الی ۴۷۵ گرم می‌باشد. در بازی‌های زنان محیط توپ ۵۴ الی ۵۶ سانتیمتر و وزن آن ۳۲۵ الی ۴۰۰ گرم است.

قوانین هندبال
مدت بازی

  • در دو زمان ۳۰ دقیقه ای برای بزرگسالان - ۲۵ دقیقه ای برای جوانان - ۲۰ دقیقه ای برای نوجوانان و ۱۵ دقیقه ای برای نونهالان می باشد با زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای بین دو نیمه.

ورزش

تعداد بازیکن:

  • ۱۲ نفر که ۷ نفر بازیکن اصلی می باشند و در مینی هندبال ۵ نفر اصلی می باشند.

دروازه بان:

  • دروازه بان می تواند در منطقه ۶ متری مانور دهد و هر زمان از منطقه بیرون آید به عنوان بازیکن زمین محسوب می شود. هیچ بازیکنی حق ندارد توپ را در منطقه ۶ متری به دروازه بان پاس بدهد.

بازیکن زمین:

  • بازیکنان اجازه دارند توپ را با پاس یا دریبل به زمین حریف انتقال دهند، مشروط به اینکه مرتکب تخلف نشوند (رانینگ - دبل) هر بازیکن حق استفاده از دو تا سه گام را دارد. یک سه گام قبل از دریبل و سه گام دوم بعد از دریبل که باید بلافاصله توپ را پاس دهد و یا شوت بزند.

بازیکن ذخیره:

  • بازیکن ذخیره در هر لحظه و به دفعات می تواند وارد زمین بازی شود مشروط به اینکه ابتدا بازیکن از زمین خارج شود و سپس بازیکن ذخیره وارد زمین گردد.
کد خبر 121018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز