همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت کنگره عظیم حج پیام دادند. متن کامل پیام ولی امر مسلمین به مناسبت کنگره عظیم حج را ایرنا به این شرح مخابره کرده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدالمرسلین و علی آله الطیبین و صحبه الصادقین
موسم حج مانند همه سال با بشارتهای معنوی فرا رسیده و فرصتی گرانبها پیش روی جهان اسلام نهاده است. هرچند دلهای مشتاق از همه جا به آنسو پر می‌کشند، لیکن نیک‌بختانی که به این آرزو دست می‌یابند اندکی از بسیارند، و این خود مایه‌ی پیوستگی جاودانه‌ی این چشمه‌ی همیشه جوشان است.

دیدار سالیانه‌ی برادران در خانه‌ی محبوب، دلها را از سوئی با قبله‌ی آفرینش و از سوئی با یاران جدا افتاده پیوندی دوباره می‌زند و در پیکر امت اسلامی، هم در معنویت و هم در سیاستش طراوت و نشاط می‌دمد.

وارستگی از آلودگی‌های مادی و یکسره در همه جا و همه کار، خدا را دیدن، هرچند در مدتی چند روزه، توشه‌ی بزرگی برای آدمی است. همه‌ی آداب و مناسک حج برای آن است که حج‌گزار به این تجربه‌ی معنوی دست یابد و این لذت را در کام جان دریابد.

در بعد سیاسی، محور اصلی در حج، نمایش هویت متحد امت اسلامی است. دوری برادران از یکدیگر، عرصه را برای بدخواهان می‌گشاید و تخم تفرقه میان مسلمانان را بارور می‌کند.

امت اسلامی از ملت‌ها و نژادها و پیروان مذاهب گوناگون تشکیل یافته است. این تنوع که با پراکندگی جغرافیائی در بخش حساس و مهمی از کره‌ی زمین همراه است می‌تواند خود نقطه‌ی قوتی برای این پیکره‌ی عظیم به شمار آید و میراث و فرهنگ و تاریخ مشترک آنان را در گستره‌ئی پهناور، از کارآمدی بیشتر برخوردار سازد، و انواع استعدادها و قابلیت‌های انسانی و طبیعی را در خدمت آن به کار گیرد.

استعمار غربی از آغاز ورود به کشورهای اسلامی، همین نکته را مدنظر ساخته و یکسره به تحریک انگیزه‌های تفرقه‌افکن پرداخته است.

سیاستمداران استعمارگر به خوبی می‌دانستند که اگر هویت یکپارچه‌ی جهان اسلام شکل بگیرد، راه بر سیطره‌ی سیاسی و اقتصادی آنان بسته خواهدشد. پس در تلاشی همه سویه و بلند مدت، به اختلافات در میان مسلمانان دامن زدند و زیر چتر این سیاست خبیثانه، از غفلت توده‌های مردم و سست عنصری زمامداران سیاسی و فرهنگی، بهره‌برداری کردند و کار خود را در تسلط بر کشورهای اسلامی پیش بردند.

سرکوب حرکت‌های آزادی خواهانه در کشورهای اسلامی در قرن گذشته، و پیشروی استعمارگران در سلطه‌گری بر این کشورها، و ایجاد یا تقویت حکومت‌های مستبد در آنها، و غارت منابع طبیعی و نابودسازی منابع انسانی آنها، و در نتیجه عقب نگهداشتن ملت‌های مسلمان از قافله دانش و فناوری، همه در سایه‌ی تفرقه و بیگانگی که در مواردی به دشمنی و ستیز و برادرکشی می‌رسید، پدید آمده است.

باآغاز بیداری اسلامی که نقطه‌ی اوج آن سربرآوردن جمهوری اسلامی در ایران بود، اردوگاه استعمار غربی با تهدیدی بزرگ روبرو شد. شکست مکتب‌های سیاسی شرق و غرب و غلط درآمدن و فروریختن ارزشهائی که استعمارگران، آن را تنها راه خوشبختی بشریت وانمود می‌کردند، خودآگاهی اسلامی را در میان توده‌های مسلمان ریشه‌دار ساخت و ناکامی‌های پی‌درپی مستکبران در پوشاندن و خاموش کردن این فروغ الهی، نهال امید را در دل ملت‌های مسلمان بارور ساخت.

نگاه به فلسطین امروز که در آن دولتی پایبند به اصل بی‌خدشه‌ی " آزادی از اشغال صهیونیستی" بر سر کار آمده و مقایسه‌ی آن با غربت و انزوا و ناتوانی ملت فلسطین در گذشته،
نگاه به لبنان که مسلمانان از جان گذشته در آن توانستند ارتش مجهز اسرائیل را با همه‌ی کمک‌هائی که آمریکا و غرب و منافقان به‌آن می‌رساندند، شکست دهند و مقایسه‌ی آن با لبنانی که صهیونیست‌ها هرگاه اراده می‌کردند تا هرکجای آن بی‌هیچ مانعی پیش می‌رفتند،
نگاه به‌عراق که ملت غیور آن بینی آمریکای مغرور را به خاک مالیده و ارتش و سیاستمدارانی را که با کبر و نخوت، از مالکیت خود بر عراق دم می‌زدند، در باطلاقی از مشکلات سیاسی و نظامی و اقتصادی گرفتار ساخته است، و مقایسه‌ی آن با عراقی که حاکم خونخوار آن به پشت گرمی آمریکا، نفس‌های مردم را بند آورده بود،
نگاه به افغانستان که همه‌ی وعده‌های آمریکا و غرب در آن، فریب و دروغ از آب درآمده و لشکرکشی کم‌نظیر جبهه‌ی متحد غربی در آن، جز ویرانی کشور و فقر و کشتار مردم و اقتدار روزافزون مافیای موادمخدر به‌بار نیاورده است.

و بالاخره نگاه به جامعه‌ی جوان در کشورهای اسلامی و نسل روبه رشد و روبه افزایشی که با گرایش به ارزشهای اسلامی و نفرت روزافزون از آمریکا و غرب در حال رشد و بالندگی است.

نگاه به این همه می‌تواند بخت واژگون و سیاست‌های شکسته‌خورده‌ی مستکبران غربی و پیش از همه آمریکا را به درستی به تصویر بکشد و شکل‌گیری هویت متحد اسلامی را نوید دهد.

اکنون دولت آمریکا و سرمایه‌سالاری غرب و فعالان مفسد صهیونیست حقیقت زنده‌ی بیداری اسلامی را حس می‌کنند و با اعتراف به این که سلاح و قدرت نظامی در برابر این حقیقت، کارآئی ندارد، همه‌ی توان خود را در حیله‌ها و شیوه‌های سیاسی به کار می‌گیرند.

امروز روزی است که امت اسلامی چه نخبگان سیاسی و فرهنگی و دینی و چه توده‌های مردم در آن، باید بیش از همیشه هوشیار باشند و حیله‌های دشمن را بشناسند و با آن مقابله کنند.

یکی از کارآمدن‌ترین حیله‌ها، افروختن آتش اختلاف است. آنان با صرف پول و تلاش سراسیمه و بیدرنگ، در پی آنند که مسلمانان را سرگرم اختلافات میان خود کنند و بار دیگر با بهره‌گیری از غفلت‌ها و کج‌فهمی‌ها و تعصب ها، ما را به جان یکدیگر بیندازند.

امروز هر حرکت تفرقه‌انگیز در دنیای اسلام، گناهی تاریخی است. آنان که عنودانه گروه‌های عظیمی از مسلمین را به بهانه‌های واهی تکفیر می‌کنند، آنان که با گمان‌های باطل، به مقدسات فرقه‌هائی از مسلمین اهانت می‌کنند، آنان که به جوان‌های از جان گذشته‌ی لبنان که مایه‌ی سربلندی امت اسلامی شدند، از پشت خنجر می‌زنند، آنان که برای خوشامد آمریکا و صهیونیست‌ها از خطر موهومی بنام هلال شیعی سخن می‌گویند، آنان که برای شکست دولت مسلمان و مردمی در عراق ناامنی و برادرکشی را دامن می‌زنند، آنان که دولت حماس را که محبوب و منتخب ملت فلسطین است از هرسو زیر فشار قرار می‌دهند، چه بدانند و چه ندانند مجرمانی به شمار می‌روند که تاریخ اسلام و نسل‌های آینده از آنان با نفرت یاد خواهند کرد و آنان را مزدوران دشمن غدار خواهد دانست.

مسلمانان در همه‌ی جهان بدانند که دوران تحقیر و عقب ماندگی جهان اسلام به سر آمده و دوران تازه‌ئی آغاز شده است. این گمان باطل که کشورهای مسلمان باید برای همیشه در پنجه‌ی اقتدار فرهنگی و سیاسی غرب اسیر باشند و در اندیشه و عمل و رفتار فردی و جمعی از آنان تقلید کنند، به دست خود غربی‌ها و بر اثر طغیان و افراط و غرور آنان، از ذهنیت توده‌های مسلمان زدوده شده است.

غرب بویژه پس از سردمداری آمریکا، با ستم‌های آشکار و رفتارهای بی‌منطق و استکبار و غرور بی‌حد و حصر، در جهان اسلام به یک ضد ارزش تبدیل شده است.

رفتار آنان با مردم فلسطین و متقابلا رفتار آنان با دولت خونخوار صهیونیست، موضع آنان در قبال اعتراف رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و متقابلا موضع آنان در برابر استفاده غیرنظامی ایران از انرژی هسته‌ئی، حمایت آنان از حمله‌ی نظامی بر لبنان و کمک تسلیحاتی و سیاسی به حمله‌کننده و متقابلا ضدیت آنان با مدافعان جان برکف لبنانی، باجگیری دائمی آنان از دولت‌های عربی و متقابلا باج دهی همیشگی آنان به رژیم صهیونیستی، حمایت از اهانت‌کنندگان به مقدسات اسلام و حتی افتراء و اهانت صریح بلندپایگان غربی ازقبیل پاپ به این آئین الهی و متقابلا جرم شمردن تحقیق و تردید درباره‌ی هولوکاست و کیان صهیونیستی، حمله نظامی و کشتار و ویرانی در عراق و افغانستان بنام دموکراسی، و متقابلا توطئه بر ضد دولت‌های منتخب مردمسالار در فلسطین و عراق و آمریکای لاتین و هر جای دیگری که عوامل آمریکا و صهیونیست بر سر کار نیامده باشند، غوغای مبارزه با تروریسم و متقابلا گفت و گوی پنهانی و حتی کمک به تروریست‌های جرار در عراق و غیره.

این رفتارهای نامعقول و کین توزانه بر ملت‌های مسلمان حجت را تمام کرده و به بیداری اسلامی کمک رسانده است. امروز چه بخواهند و چه نخواهند حرکتی عمیق و ریشه‌دار در دنیای اسلام آغاز شده است و همین حرکت است که در زمان متناسب خود به‌استقلال و عزت و حیات دوباره‌ی امت اسلامی خواهد انجامید.

این یک مقطع تاریخی تعیین‌کننده است. نخبگان و علماء و روشنفکران وظیفه‌ی سنگینی در این مقطع بر دوش دارند. هرگونه ضعف و سست عنصری و غرض ورزی و کوتاهی آنان می‌تواند به فاجعه منتهی شود. علمای دین در برابر اختلاف افکنی مذهبی ساکت ننشینند، روشنفکران در دمیدن روح امید در جوانان کوتاهی نکنند، سیاستمداران و زمامداران، مردم خود را در صحنه نگهدارند و به آنان تکیه کنند، دولت‌های اسلامی همبستگی میان خود را تقویت کنند و از این قدرت حقیقی در برابر تهدید سلطه‌گران بهره‌مند شوند.

امروز سرویس‌های جاسوسی آمریکا وانگلیس در عراق، در لبنان، در کشورهائی از شمال آفریقا و در هر جای دیگری که بتوانند با همه‌ی قوا در حال پراکندن ویروس اختلاف مذهبی‌اند. اجتماع حج باید ما را در برابر این بیماری مهلک مصون‌سازی کند و آیه‌ی شریفه‌ی:" و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین" را پیوسته در برابر چشم ما قرار دهد.

امروز برائت از مشرکان ندای قلبی و فطری همه‌ی ملت‌های مسلمان است.

موسم حج تنها نقطه‌ئی است که این ندا می‌تواند از سوی همه‌ی این ملت‌ها با صدای بلند طنین افکند.

این فرصت را مغتنم بشمارید و با دعا برای امت اسلامی و دعا برای تعجیل در ظهور مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله فرجه، از هر کرانه خود را در این اقیانوس عظیم شستشو دهید.

توفیق و خوشبختی و حج مقبول را برای همه‌ی شما مسئلت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای
سوم ذی‌الحجه ‪ ۱۴۲۷‬مصادف با سوم دی ماه ‪۱۳۸۵‬

کد خبر 12079

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز