پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نبرد قدرت در پایتخت سومالی بالا گرفته است. نیروهای دولت موقت سومالی ساختمان‌های مهم و فرودگاه‌های موگادیشو را در تصرف خود در آورده‌اند‌.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین گزارش کرد، یکی از سخنگویان اتحاد ملی سومالی (SNA) امروز (28 دسامبر) اعلام کرد کاخ سابق ریاست جمهوری نیز یکی از مواضعی است که به تصرف نیروهای دولت موقت درآمده است.اتحاد ملی سومالی به حسین عیدید، جنگ‌سالار سابق تعلق دارد که در دولت موقت وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر است.

پیش از این نیروهای اسلام‌گرا از موگادیشو عقب نشینی کردند. ساکنان این شهر در پی این عقب‌نشینی از وقوع چپاولگری و تیراندازی خبر دادند. به گفته شاهدان عینی بر اثر این حوادث دستکم هفت تن جان باختند. سنگرهای خیابانی نیز برپا شده بودند.
به گفته محافل دولتی، نیروهای دولت موقت در حومه موگادیشو کنترل ده بلد در شمال و اندکی بعد در غرب، روستای آفگویه را در تصرف خود درآوردند. آنها همچنین فرودگاه باددوگله (Badedogle)، مهم‌ترین فرودگاه این کشور را تسخیر کردند. انتظار می‌رود عبدالله یوسف احمد، رییس جمهور سومالی نیروهای نظامی عمده را در موگادیشو به آتش‌بس دعوت کند.
دولت موقت سومالی در همین حال در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. سخنگوی دولت در بایدوآ اعلام کرد، این گام بایست دوباره آرامش را برقرار کند و باعث خلع سلاح عمومی شود.
عبدالرحمان دیناری به عنوان سخنگوی دولت موقت گفت: نیروهای نظامی در دو جهت به موگادیشو نفوذ خواهند کرد، شمال و جنوب.
شیخ شریف احمد، یکی از رهبران اسلام‌گرایان امروز به تلویزیون عربی الجزیره پیش‌تر گفته بود که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا از این شهر عقب‌نشینی خواهند کرد، شهری که آنها حدود شش ماه پیش در تصرف خود در آورده بودند. وی هدف از این اقدام را جلوگیری از کشتار و خونریزی خوانده بود.
واحدهای دولت موقت سومالی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند، پیش‌تر هشدار داده بودند که همراه با متحدان نظامی اتیوپیایی خود به این شهر هجوم می‌برند. شیخ احمد گفت: ما عقب‌نشینی کردیم تا از بمباران جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد که این اقدام به معنای شکست نیست و افزود: اعضای اتحاد دادگاه اسلامی تسلیم نخواهند شد. ما از خود دفاع خواهیم کرد و دشمن را شکست خواهیم داد.
وی همچنین نیروهای نظامی اتیوپی را به کشتار ملت سومالی متهم کرد و آنها را "قاتلان ملت سومالی" خواند.
نیروهای نظامی مسیحی اتیوپی به اسلام‌گرایان که پس از سقوط موگادیشو در ژوئن گذشته بخش بزرگی از سومالی را زیرکنترل خود داشتند، روز یکشنبه گذشته اعلام جنگ کرد. اتیوپی از دولت موقت ضعیف سومالی که مقرش در بایدوآ واقع در جنوب این کشور آفریقای شرقی است، حمایت می‌کند تا از تشکیل دولتی اسلامی در این کشور جلوگیری نماید.
در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل در دومین دور از نشست‌های خود برای بررسی بحران سومالی نتوانست بر سر فراخوان حل مسالمت‌آمیز مناقشه به اتفاق‌نظر برسد. اتحادیه آفریقا نیز روز گذشته خروج فوری نیروهای خارجی را از هر دو طرف مناقشه خواستار شده بود.

کد خبر 12068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز