علی شاکری: شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی برای کاروان کشتی‌آزاد ایران یک میدان متفاوت با دوره‌های قبلی خواهد بود؛ دوره‌ای که پرافتخار‌ترین رشته ورزشی ایران در همه ادوار بازی‌های آسیایی رقابتی جدی با کشتی‌فرنگی، کاراته و تکواندو دارد و نمی‌خواهد جایگاه رفیع و بلند همیشگی‌اش را از دست رفته ببیند.

تیم کشتی آزاد

این شاید مهم‌ترین دغدغه این روزهای سرمربی جوان تیم ملی کشتی‌آزاد است و او هرروز در چند نوبت این موضوع را به بهانه‌های مختلف قبل و بعد از هر تمرینی در گوش آزادکاران برگزیده زمزمه می‌کند. با این اوصاف، غلامرضا محمدی با وجود همه تهدیداتی که متوجه او و کشتی آزاد است نسبت به نتایج شاگردانش در گوانجو خوشبین است و می‌گوید:«کشتی آزاد همچنان با کسب مدال‌های متعدد و داشتن شانس مدال در تمامی اوزان، صدرنشین و شاگرداول رشته‌های مختلف ورزشی کاروان ایران باقی خواهد ماند.»

گفت‌وگوی همشهری را با سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در آستانه سفر این تیم به گوانجو می‌خوانید.

  • با برطرف شدن ابهامات در اوزان 55، 84 و 96کیلوگرم شرایط فعلی کشتی آزاد را در آستانه سفر به گوانجو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه چیز ایده‌آل و راضی‌کننده در حال طی شدن است. با کاهش حجم تمرینات، کارهای سرعتی، تکنیکی و تاکتیکی آغاز شده که امیدواریم تا شروع مسابقات (دوم آذرماه) در بهترین شرایط روحی و روانی کشتی‌گیران را روی تشک ببینیم.

  • وقتی در اوزان 84و 96کیلوگرم کشتی‌گیر منتخب و برتر را در مسابقات انتخابی گزینش کردید پس چرا این اتفاق در وزن 55کیلوگرم نیفتاد که این همه سروصدا آفرید؟

در مورد اوزان 84 و96کیلوگرم فکر می‌کنم بهترین تصمیم را کادر فنی گرفت و اگر این اتفاق نمی‌افتاد برای خود ما جای شک‌و شبهه زیادی در انتخاب بهترین فرد این اوزان باقی می‌ماند و خوشحالیم که جمال میرزایی و یزدانی در پیکارهایی رودررو توانستند دوبنده تیم ملی را بر تن کنند. اما در مورد وزن 55کیلوگرم و یکی دو وزن دیگر به دلیل آنکه کشتی‌گیران با مشکل کم کردن وزن در آستانه بازی‌ها روبه‌رو بودند، اصلا صلاح نبود که اینگونه عمل کنیم. در چنین شرایطی معیار ارزیابی، تمرینات رودررو، انگیزه و بموقع سروزن رسیدن بود که اولویت ما از همان اول در وزن 55کیلوگرم حسن‌رحیمی بود. آسیب‌دیدگی ایشان موجب شد که دباغی را هم فرابخوانیم.

  • جدا از این دلایل چه دلایل دیگری باعث شد تا رحیمی را بر دباغی ترجیح دهید؟

دباغی بعد از المپیک پکن در این وزن به جز جام تختی که رحیمی غایب بود، نتایج خوبی از خود برجای نگذاشت. او اصلا برای این وزن مناسب نیست و برایش سخت است که بتواند خود را در شرایط ایده‌آل به سر وزن برساند.

  • پدرعباس- محمدحسین دباغی قهرمان اسبق تیم ملی- مدعی شده که کادر فنی تیم ملی به هنگام دعوت از پسرش به او قول دادند که او فرد برگزیده مربیان برای گوانجوست؟

آخر کدام آدم عاقلی آن هم دوماه مانده به بازی‌ها به یک کشتی‌گیر قول ملی‌پوش شدن می‌دهد. ما حتی به چهره‌های برجسته حاضر در اردوی تیم ملی هم پیشاپیش قول حضور در ترکیب تیم ملی را نداده‌ایم چه رسد به عباس دباغی. این حرف‌ها، از روی احساس و به دور از منطق است که باورش برای همه سخت و غیرقابل هضم است.

  • در مسابقات انتخابی اخیر یزدانی در وزن 96کیلوگرم با شایستگی و شکست دادن همه حریفان دوباره به دوبنده تیم ملی رسید اما جمال‌میرزایی در دیدار اصلی با لشگری ملی‌پوش قبلی تیم ملی بدون برتری فنی خاص و تنها با 2 «کلینچ» صاحب برتری شد. در مورد او چگونه به انتخاب نهایی رسیدید؟

لشگری در مسابقات جهانی مسکو عملکرد ضعیف و دور از انتظاری داشت و برای حفظ دوبنده تیم ملی در مصاف با جمال‌میرزایی، ملی‌پوش همین وزن در مسابقات جهانی دانمارک می‌بایستی تهاجمی‌تر کشتی می‌گرفت و با یک پیروزی قاطع شکی در شایستگی خود باقی نمی‌گذاشت. اما او نه تنها چنین کاری نکرد، بلکه مبارزه اصلی را به هر دلایلی که شما نامش را می‌گذارید، به حریف واگذار کرد.

یکی از دلایل انتخاب میرزایی به حضور «زائوربک سوخیف» در گوانجو برمی‌گردد؛ حریفی که در دانمارک قهرمان جهان شد و امسال هم در مسکو نایب قهرمان و میرزایی سابقه شکست دادن این حریف را درمسابقات جهانی باکو دارد و این خود می‌تواند به لحاظ روحی کفه‌ترازو در این وزن را به سود تیم ما بالا ببرد.

  • به نظر می‌رسد بعد از مسابقات جهانی مسکو نگاه مربیان تیم ملی کشتی آزاد تا حدود زیادی عوض شده و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ‌باید دوباره به سراغ برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی همانند دوره‌های قبل بروند؟

من خودم شخصا بعد از مسابقات جهانی مسکو به این نتیجه رسیدم که از این پس باید حتما با مسابقات انتخابی به صورت قانونمند و هدفمند به دنبال انتخاب بهترین‌ها برای تیم ملی بود، هرچند بازهم تاکید می‌کنم در این زمینه استثناهایی هم وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

  • فکر می‌کنید تا چه اندازه توانسته‌اید بین فاصله‌ مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی عوارض ناکامی مسابقات مسکو را از چهره اعضای تیم اعزامی پاک کرده باشید؟

من فکر می‌کنم در این زمینه هم کادر فنی و هم مسئولان فدراسیون به خوبی توانسته‌اند این موضوع را از ذهن کشتی‌گیران پاک کنند. هم اکنون تمامی اعضای تیم ملی با انگیزه‌های قوی تنها به کسب موفقیت جدید برای خود و کشتی ایران فکر می‌کنند. با 3تغییری که تیم نسبت به مسابقات جهانی مسکو پیدا کرده تازه تیم کامل‌تری نیز شده‌ایم.

  • با اعلام ترکیب تیم‌ها که همه با نامداران و مدال‌آوران خود به گوانجو می‌آیند، دیدگاه شما نسبت به حریفان اصلی و اینکه آیا ایران همانند دوحه بهترین تیم آسیا خواهد شد، تغییر پیدا نکرد؟

ما از قبل هم می‌دانستیم که رقیبان اصلی ما حتی قوی‌تر از مسابقات جهانی مسکو به گوانجو خواهند آمد و برای ما چندان خبر غیرمنتظره‌ای نبوده است. ما نیز به رغم دشواری‌ کار با تمام وجود تا پای جان برای دفاع از کیان کشتی‌آزاد ایران در بازی‌های آسیایی خواهیم جنگید و تلاش می‌کنیم که مرغوب‌ترین مدال‌ها را به دست آوریم.

  • در بازی‌های آسیایی قهرمانی تیمی که مفهومی ندارد و مرغوبیت رنگ مدال تعیین‌کننده است، فکر می‌کنید در این زمینه کدام یک از کشورها حریفان اصلی ایران محسوب شوند؟

در کشتی آزاد اینگونه نیست که از یک یا دو کشور خاص بشود نام برد. در اوزان سبک کره‌شمالی و جنوبی، مغولستان و ژاپن، در اوزان میان سنگین و سنگین 3کشور ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان اصلی‌ترین رقیبان کشتی‌گیران ایران محسوب می‌شوند که هرکدام از این کشورها در مجموع موقعیت تیم ما را نخواهند داشت.

  • کشتی‌گیران ایران در کدام یک از اوزان 7گانه شانس دستیابی به مدال و مدال طلا را دارند؟

ما در تمامی اوزان شانس کسب مدال را دارا هستیم ولی در برخی اوزان کشتی‌گیران ما از بخت بیشتری برای تصاحب مدال طلا برخوردار هستند که اجازه دهید عنوان نکنم.

  • با بودن «تایمازوف» معصومی باید فکر مدال طلا را از ذهن خود بیرون کند یا اینکه شما تاکتیک جدیدی برای مقابله معصومی با او اندیشیده‌اید؟

نقاط قوت کشتی «تایمازوف» برای کادر فنی و خود معصومی‌ روشن است و ما نه برای «تایمازوف» بلکه برای همه رقیبان
شناخته شده برنامه و تاکتیک مقابله را طراحی کرده‌ایم و بیکار ننشسته‌ایم اما قبول کنید تایمازوف یک کشتی‌گیر استثنایی است و به این راحتی‌ها نمی‌توان از پس او برآمد.

کد خبر 120656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز