علی شاکری: طی 6-5 سالی که محمد بنا هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران را برعهده داشته هیچ‌گاه به اندازه این‌روزها او را در آستانه یک تورنمنت بزرگ مثل بازی‌های آسیایی شاد و خندان ندیده بودیم.

ورزش - کشتی

 برخلاف چند ماه پیش که این مربی بزرگ در آستانه مسابقات جهانی مسکو با تحریم رسانه‌ها و با شکوه از تبعیض موجود میان رشته‌های ورزشی همه را به باد انتقاد گرفته بود، امروز معتقد است که شاگردانش در سایه آرامش حاصله و مهیابودن همه امکانات با تمام قوا به دنبال فتح گوانجو هستند و عزمشان را برای رقم‌زدن یک نتیجه تاریخی جزم کرده‌اند. بنا با اینکه ته دلش گواهی می‌دهد نتایجی بهتر از پیش‌بینی کمیته ملی المپیک و کارشناسان، انتظار کشتی فرنگی ایران را می‌کشد جانب احتیاط را رها نمی‌کند و می‌گوید: «کشتی است و هزاران اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و خواهش می‌کنم از من نخواهید که با عدد و رقم تعداد مدال‌های احتمالی را حدس بزنم».

هنگامی که در خاتمه یکی از تمرینات عصرگاهی آن هم در کمتر از 3روز به اعزام این تیم در خانه کشتی با اصرار از او می‌خواهیم حداقل بگوید که از دید او تیم کشتی فرنگی شانس کسب چند مدال طلا را دارد، می‌گوید: «در شرایط طبیعی فکر می‌کنم که تیم 7نفره ایران بتواند در 5وزن شانس مدال طلا داشته باشد».اما این همه آرزوهای مردی نیست که انتظار المپیک 2012 لندن را می‌کشد و می‌خواهد که در المپیک با تصاحب حداقل 3مدال برای کشتی فرنگی از سرمربیگری تیم ملی خداحافظی کند. گفت‌وگوی همشهری با محمد بنا را در مورد آخرین وضعیت تیم ملی کشتی فرنگی در آستانه اعزام به بازی‌های آسیایی گوانجو بخوانید.

  • آقای بنا این‌روزها در مصاحبه‌هایتان خبری از گلایه نیست و بسیار باروحیه و پرامیدتر از همیشه به‌نظر می‌رسید.

شرایط با قبل بسیار تفاوت کرده است. آرامشی بهتر از همیشه داشتیم و شرایط ورزش کشور به گونه‌ای است که همه باید برای سربلندی ایران گلایه‌ها را فراموش کنیم و دست به دست هم دهیم تا کاروان ورزشی کشورمان در رقابت با رقبای آسیایی سربلند از این آزمون بیرون آید.

  • در این میان موقعیت کشتی فرنگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ملی‌پوشان از نظر جسمانی و روحی و روانی در شرایط مطلوبی قرار دارند. با پایان‌یافتن تمرینات پرفشار، کشتی‌گیران وارد دوران ریکاوری شدند تا نوبت به زمان اعزام برسد.

  • با توجه به تفاوت زمانی پنج‌ساعته تهران و گوانجو و برای تطابق آب‌وهوایی چه برنامه‌ای اندیشیده‌اید؟

با توجه به اینکه کارشناسان برای هر یک ساعت فاصله زمانی 24ساعت زمان را برای تطابق مناسب می‌دانند، فکر می‌کنم 4روز زودتر رفتن برای تطبیق‌دادن شرایط آب و هوایی کافی باشد؛ به همین دلیل درحالی که زمان آغاز مسابقات کشتی‌فرنگی 30آبان‌ماه اعلام شده ما روز چهارشنبه 26آبان راهی گوانجو خواهیم شد.

  • کمیته ملی المپیک روی 2مدال طلا کشتی فرنگی حساب باز کرده است ولی به‌نظر می‌رسد که توانمندی این رشته بیش از اینها باشد.

خوب اگر با شرایط ایده‌آلی که امروز تیم دارد، 2طلا بگیریم حداقل از نظر آنان موفق خواهیم بود، اما دلم گواهی می‌دهد که این تیم با این نفرات یک نتیجه تاریخی در انتظارش خواهد بود.

  • نتیجه تاریخی با چند مدال طلا؟

فقط می‌گویم که اگر کره‌ای‌های ذی‌نفوذ در کنفدراسیون برای ما مشکل‌ساز نشوند، تیم اعزامی شانس تصاحب 5مدال طلا را دارد. البته گفتم شانس دریافت مدال؛ مبادا فردا بگویید چرا پیش‌بینی بنا درست از آب درنیامد چرا که کشتی است و ورزش و هزاران اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و هیچ‌وقت نمی‌شود روی حدس و گمان‌ها حساب باز کرد.

  • ولی شما بهتر از هر کس دیگر می‌دانید که بهترین نتیجه تاریخی کشتی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی 1974 تهران رقم خورد که تیم ملی در 10وزن صاحب 8 مدال طلا شد.

البته ببخشید که این واقعیت را می‌گویم؛ خدای‌ناکرده قصد بی‌احترامی به قهرمانان آن دوره را ندارم. در آن دوره‌ای که کشتی فرنگی ایران صاحب 8مدال طلا شد، کشتی‌فرنگی نخستین سال‌های توسعه‌اش را در قاره آسیا می‌گذراند و جز ایران و تا حدودی ژاپن، اکثر کشورها یا کشتی‌فرنگی را نمی‌شناختند یا اینکه اکثرا با کشتی‌گیران آزادکارشان به میدان آمده بودند. اکنون آسیا یکی از قطب‌های بزرگ کشتی فرنگی جهان به شمار می‌رود. شما خودتان دیدید که ایران جز آن دوره، طی 30سال بعد تنها 2مدال طلای دیگر توانست به مدال‌های طلای قبلی‌اش اضافه کند.

  • شما کدامیک از کشورها را حریف اصلی ایران در گوانجو می‌دانید؟

در وهله نخست کره‌جنوبی که همواره جز دوره‌های اولیه کـه ژاپنی‌ها مطرح بــودند حریف اصلی تیم ملی کشتی فرنگی ایران بوده و از بازی‌های آسیایی 1986سئول به این سو همواره در رقابت‌های تیمی، قهرمان بازی‌ها شده‌ است. در این دوره‌ ما می‌خواهیم سنت‌شکنی کنیم و قول می‌دهم که از این پس ایران، قهرمان همیشگی کشتی‌فرنگی آسیا خواهد بود.

  • ترکیب اکثر تیم‌های مدعی کشتی فرنگی آسیا اعلام شده؛ آیا شما در جریان موقعیت این تیم‌ها قرار گرفته‌اید؟

بله، ما همه چیز را زیر نظر داریم و می‌دانیم که رقبای اصلی نفرات تیم ما چه قهرمانانی هستند. قزاق‌ها در هر وزن 2نفر معرفی کرده‌اند. کره‌ای‌ها باز هم بهترین‌ها و مدال‌آوران 4سال اخیرشان را به صحنه فرستاده‌اند. ژاپنی‌ها هم بهترین 74کیلوی خود را که در مسابقات مسکو غایب بود وارد ترکیب تیمشان کرده‌اند و خوشبختانه نفرات ما هم با معرفی ترکیب تیم‌ها در تمرینات براساس تاکتیک و قدرت حریفان در حال تمرین‌کردن هستند.

  • آیا از دید محمد بنا، کشتی‌گیر شایسته‌ای بوده که از چشمان کادر فنی تیم ملی دور مانده باشد؟

خیر، ما با تغییراتی که پس از مسابقات جهانی مسکو داشته‌ایم فکر می‌کنم تیمی کامل‌تر از همیشه را انتخاب کرده‌ایم. با قرار گرفتن مجدد فرشاد علیزاده و جابه‌جایی امیرعلی‌اکبری با قربانی، یک تیم ملی تقریبا ایده‌آل را داریم.

  • آیا علیزاده دیگر مشکلی از ناحیه کمر ندارد؟

درد در مهره‌های کمر فرشاد علیزاده همیشه با او خواهد بود. بعد از یک سال به این نتیجه رسیدیم که این درد هنگام دوری او از کشتی به دلیل ضعف عضلانی بیشتر به سراغ علیزاده می‌آید و او هنگامی که به طور مداوم تمرین می‌کند برایش کمتر دردسرساز می‌شود. او هم‌اکنون شرایط بسیار خوبی برای دستیابی به مدال طلای بازی‌های آسیایی دارد.

  • اخیرا تهدید کرده‌اید که اگر کشتی‌گیری در مسابقات قهرمانی کشور غایب باشد به هیچ شکل جایی در تیم ملی و مسابقات جام‌ یادگار امام نخواهد داشت و ترکیب تیم ملی در جام‌جهانی بلاروس را برگزیدگان قهرمان کشوری تشکیل می‌دهند.


ببینید، جز 11کشتی‌گیر، شامل 8کشتی‌گیر تیم بزرگسالان (سوریان، نوروزی، عبد ولی، علیزاده، نعمت‌پور، بابک و محمدقربانی و علی‌اکبری) و 3برنده مدال جوانان جهان (سامان عبد ولی، کمال علیزاده و شهاب اروجیلی) همه سرمایه‌های کشتی فرنگی باید در مسابقات قهرمان کشور حاضر باشند و تنها در این صورت است که می‌توانند در مسابقات انتخاب جام یادگار امام و جام‌جهانی و جام وهبی‌امره شانس عضویت در تیم ملی را پیدا کنند.

  • مگر قرار است در جام‌جهانی بلاروس تیم ملی بدون ملی‌پوشان فعلی شرکت کند؟

خیر، در مسابقات جام‌جهانی که مسابقات تیم به تیم است هر کشور می‌تواند در هر وزن 2نفر شرکت دهد که ما با توجه به قدرت حریفان می‌توانیم در هر دیدار با ترکیب متفاوتی از جوانان و باتجربه به میدان برویم و این فرصت خوبی برای تازه‌واردین به تیم ملی خواهد بود.

کد خبر 120580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز