با نزدیک شدن به زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی آزادسازی قیمت‌ها، اهمیت اجرایی شدن بسته‌های حمایتی دولت برای کنترل قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

در هفته گذشته اخباری درخصوص بسته حمایتی اصناف منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی را موجب شد. قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور از اولویت‌بندی اصناف در این طرح خبر داد و وزیر بازرگانی هم از اختصاص وام‌های 2 تا 10میلیونی با نرخ تسهیلات 4 و 7 درصدی سخن گفت. با حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وضعیت تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی اصناف که 5هزار میلیارد تومان آن تسهیلات ارزان قیمت و 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض بود با جلسه‌ای که با وزیر بازرگانی داشتید به کجا رسید؟

وزیر بازرگانی روی مبلغ تسهیلات هیچ بحثی ندارد و تنها بحث موجود روی روش پرداخت تسهیلات واحدهای صنفی است و ما در حال حاضر در حال اصلاح روش هستیم و به‌دنبال مصداق‌هایی می‌گردیم تا براساس آن مصداق‌ها میزان تسهیلات اصناف مشخص شود چرا که هدف ما از ارائه تسهیلات ارتقای تکنولوژی واحدهای صنفی است تا با هدفمندشدن یارانه حامل‌های انرژی متضرر نشوند، به همین دلیل در حال حاضر بررسی‌های میدانی را آغاز کرده‌ایم که تا یکشنبه (فردا) جمع‌بندی می‌شود.

  • وضعیت تسهیلات بلاعوض چه می‌شود؟ براساس چه عواملی تسهیلات بلاعوض را به واحدهای صنفی پرداخت می‌کنید؟

براساس صحبت‌های صورت گرفته 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در قالب تجهیزات و ماشین‌های مکانیزه سامانه فروش و اتوماسیون واحدهای صنفی پرداخت می‌شود.

  • یعنی مبلغ نقدی به واحدهای صنفی پرداخت نمی‌شود؟

به‌صورت نقدی هم، در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت توسط یکی از بانک‌های عامل، این مبالغ در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌گیرد. البته هیچ کدام از این موارد هنوز قطعی نشده چرا که باید در کارگروه تحول اقتصادی مورد تصویب قرار گیرد.

  • رئیس مرکز اصناف در مصاحبه‌ای اعلام کرده بودکه این تسهیلات بیشتر به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود و فقط تعداد محدودی از واحدهای توزیعی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این موضوع درست است؟

به‌طور عام یک میلیون و 800 هزار واحد صنفی پروانه‌دار می‌‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و به‌طور خاص 350 هزار واحد صنفی تولیدی نیز در راستای ارتقای تکنولوژی و افزایش بهره‌وری تسهیلاتی دریافت می‌کنند و واحدهای صنفی انرژی‌بر و صادرات‌گرا نیز در بسته حمایتی که در سازمان توسعه تجارت دیده شده است حمایت می‌شوند. در‌واقع اجرای این طرح تشویقی است تا واحدهای صنفی بدون پروانه به‌دنبال دریافت پروانه کسب و تشکیل پرونده در اتحادیه‌های تخصصی خود باشند.

 

کد خبر 120522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز