همشهری آنلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد : با همکاری وزارت نفت راهبردهای ویژه‌ای برای سوخت‌رسانی مطلوب در زمستان تدوین و راهکارهای مناسب برای آن در شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است.

سوخت خانگی

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین باقری افزود: به منظور افزایش آمادگی مقابله با شرایط سرما، اقدام‌‌های لازم برای تأمین و توزیع سوخت دوم با همکاری وزارت نفت انجام شده است.

 معاون وزیر کشور تصریح کرد: برای مقابله با شرایط بحرانی و کمبود گاز طبیعی ناشی از افت دما و افزایش چشمگیر مصرف گازطبیعی در نیمه دوم سال، بررسی‌های جامعی در زمینه چالش‌ها و تنگناهای موجود اجرا شده است.

 وی با اشاره به قطعی گاز در زمستان 1386 یادآور شد: سازمان مدیریت بحران در همان سال به همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین به تمامی بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها، نانوایی‌ها، اداره‌ها، مراکز آموزشی و ... ابلاغ کرد که منابع تأمین سوخت مورد نیاز خود را دوگانه کنند.

 به گفته باقری، هم اکنون بیش از 80 درصد مراکز یاد شده دوگانه‌سوز شده‌اند و چنانچه در تأمین سوخت گاز آنها مشکلی به وجود آید به راحتی می‌توانند سوخت مایع را جایگزین کنند.

 وی با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران به طور مستمر بر فرآیند سوخت‌رسانی و دوگانه سوز شدن مراکز عمومی نظارت مستقیم دارد، اظهار داشت: دوگانه‌سوز نشدن 20 درصد از این مراکز به علت مشکلات اساسی است که باید به طور پایه‌ای برطرف شود.

 رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه هم اکنون نیروگاه‌های تولید برق کشور نیز دو سوخته هستند، اظهار داشت: نیروگاه‌های کشور به عنوان مراکز استراتژیک تولید نیروی برق، مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع دارند تا در صورت نیاز، به جای گاز از سوخت جایگزین استفاده کنند.

 وی با تأکید بر انجام نظارت‌های ویژه سازمان مدیریت بحران کشور بر سوخت‌رسانی مطلوب در زمستان امسال اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران با همکاری وزارت نفت بر سوخت‌رسانی مطلوب به مراکز عمومی نظارت مستقیم و دقیق دارد ؛ هم‌اکنون هیچ گونه نگرانی برای تأمین سوخت مورد نیاز مردم در زمستان امسال وجود ندارد.

 باقری تأکید کرد : چنانچه مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی و مصرف بهینه گازطبیعی توجه جدی‌تری داشته باشند، شرکت ملی گاز ایران می‌تواند خدمات مطلوب‌تری به آنها ارائه کند.

 وی یادآور شد: سازمان مدیریت بحران با همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، به منظور تأمین سوخت مورد نیاز خودروهای امدادی در حوادث غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده سهمیه ای در نظر گرفته است که در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌دهد.

 معاون وزیر کشور با بیان این که سازمان مدیریت بحران برای ایمن‌سازی خطوط انتقال انرژی و شریان‌های نفت و گاز کشور با وزارت نفت رایزنی‌های مؤثری کرده است ، گفت : بخشی از فعالیت‌های این سازمان به‌طور ویژه به تأمین سوخت در شرایط بحرانی و ایمن‌سازی حریم‌های خطوط لوله و تأسیسات نفتی تمرکز دارد.

 باقری با بیان اینکه وزارت نفت برای انتقال شریان‌های حیاتی نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، برنامه‌ای تدوین و ارائه کرده است، تصریح کرد: خطوط لوله انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در گذشته خارج از شهر‌ها و حریم‌های مسکونی احداث شده‌اند، اما با توسعه شهرها هم‌اکنون بخشی از این خطوط در داخل شهرها قرار گرفته و نیازمند اقدام‌های ایمن‌سازی است.

 وی یادآور شد: وزارت نفت قرار است برای انتقال خطوط لوله نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی که در شهرها قرار گرفته‌اند، برنامه جدیدی ارائه کند که هنوز تکمیل نشده و در دست تدوین است که پس از نهایی شدن برای اجرا ابلاغ می‌شود.

 به گفته باقری، در برخی از شهرها به علت ویژگی‌های خاصی که دارند، تا زمان تکمیل و اجرای طرح جامع وزارت نفت، اقدام‌های مدیریت بحرانی پیش‌بینی شده است.

 وی با تأکید بر اهمیت ایمن‌سازی پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی، تأسیسات زیربنایی و خطوط انتقال انرژی گفت : برای این منظور سازمان مدیریت بحران نشست‌های منظمی را با سازمان پدافند غیرعامل برگزار می‌کند؛ در این نشست‌ها راهکارهایی پیش‌بینی شده که هم‌اکنون در تأسیسات مناطق نفتی ایران در حال اجراست.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور چند لایه کردن منابع و مخازن خیره‌سازی نفت، گاز و سایر فرآورده‌های آنها و همچنین تهیه آلیاژی مقاوم‌تر برای این مخازن را از جمله اقدام‌های پدافند غیرعامل خواند.

کد خبر 120360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز