گروه اقتصادی: صنعت لوازم خانگی از جمله زیر بخش های صنعت کشور است که طی سال های اخیر به دلایل متعدد مانند واردات بی رویه و قاچاق این محصولات از سایر کشورها با مشکلات زیادی روبرو بوده است .

این مشکلات موجب شده است تا حتی وزیر صنایع و معادن نیز در ارایه آمار عملکرد 6ماهه این وزارتخانه به رشد منفی این بخش از صنعت اشاره نموده و ریشه مشکلات این صنعت را در گذشته عنوان کند .از سوی دیگر این وضعیت موجب شده است تا مصرف کنندگان لوازم خانگی و صوتی تصویری نیز در زمینه قیمت و کیفیت این محصولات با مشکل مواجه شوند.
با علیرضا نور پور مدیرکل صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع و معادن پیرامون وضعیت صنایع لوازم خانگی و صوتی تصویری گفت و‌گو کرده‌ایم .

- وضعیت کنونی صنایع لوازم خانگی و علل رشد منفی در این بخش ناشی از چه مسایلی است؟
 می توان گفت اکنون در مجموع لوازم خانگی و صوتی تصویری از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند باید دید منظور از رشد منفی در صنعت لوازم خانگی کدام است. اگر وضعیت این صنعت از نظر احداث واحدهای جدید مد نظر باشد  در حال حاضر متقاضیان زیادی برای  در یافت مجوز فعالیت در این بخش داریم  و تعداد واحدها نیز افزایش یافته است همچنین درخواست های بسیاری برای توسعه خطوط تولید داریم و وجود این در خواست‌ها نشان دهنده وضعیت مطلوب این صنعت است. گرچه برخی واحدها با مشکلاتی مواجه هستند اما این امری طبیعی است و مشکلات مذکور مربوط به اکنون نبوده و ریشه در 15سال گذشته ،تغییر مدیریت و تغییر سهام در این  صنعت دارد. نمی توان این صنایع را مصداق وضعیت نامطلوب لوازم خانگی و صوتی تصویری دانسته و آن را به کل این صنعت تعمیم داد .آمارهای اخیر نشان دهنده رشد صنعت لوازم خانگی است. نگرانی وزارت صنایع از کمبود تولید لوازم خانگی نیست بلکه ما نگران تولید بیش از ظرفیت این محصولات هستیم که آن هم به دلیل وجود صادرات لوازم خانگی مرتفع می شود.
- با این روند رشد تولید لوازم خانگی در کشور چه میزان بوده است؟
  رشد مثبت تولید لوازم خانگی در کشور مشخص است گرچه نمی توانم به دلیل گستردگی بحث عدد دقیقی از میزان رشد این صنایع ارایه کنم. در بخش لوازم صوتی و تصویری نیز وضعیت خوب است گرچه کم اظهاری وارد کنندگان از مهمترین مشکلات این بخش به ویژه در مورد تلویزیون است.
-  برخی فراوانی لوازم خانگی خارجی در بازار را نشانگر ضعف تولید داخل یا واردات بی رویه می دانند ،علت چیست؟
 وجود لوازم خانگی خارجی در برخی فروشگاهها به ویژه در مناطق شمال شهر تهران را نمی توان دلیل برتری کیفی یا فراوانی این کالاها در بازار قلمداد کرد. همچنین بخشی از بازار تهران نشانگر همه کشور نیست، گرچه اکنون حدود 20 در صد لوازم خانگی  موجود در بازار از طریق واردات تامین می شود. اما معتقدم علت اصلی فراوانی لوازم صوتی خارجی در بازار ناشی از کم اظهاری وارد کنندگان در گمرک است  .مشکل اصلی تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی به خصوص تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری کم اظهاری برخی وارد کنندگان این کالاها در گمرک است و وزارت صنایع و معادن برنامه ویژه ای برای جلوگیری از این کم اظهاری‌‌ها در گمرک دارد و پیشنهادات خود را به مراجع ذیصلاح ارایه کرده است. در لوازم صوتی تصویری مانند تلویزیون اکنون رقابت به سمت تولید محصولات با تکنولوژی جدید‌ ‌ال سی دی و قیمت کمتر  است و تولید کنندگانی داریم که صاحب برند بوده و خودشان طراحی و به بازارهای اروپایی نیز صادر می کنند.
-  طرح لیزینگ لوازم خانگی چه هدفی را دنبال می کند این طرح در چه مرحله ای است؟
  این طرح در حال بررسی کارشناسی در وزارت صنایع و معادن است. در طرح  لیزینگ لوازم خانگی ،حمایت از محصولات تولید داخل  و مصرف کنندگان را به طور همزمان دنبال می‌کنیم و در نظر داریم  تا این محصولات را به طور مستقیم و بدون واسطه به دست مصرف کنندگان برسانیم و در واقع با حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تمام شده، قیمت تمام شده مصرف کننده را کاهش دهیم . با این روند ممکن است این طرح تا پایان سال اجرایی شود گرچه این که در چارچوب طرح مذکور یارانه ای توسط دولت پرداخت خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.
کد خبر 12024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز