مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: ال‌ای‌دی (LED) یک مبنع نور است؛ چیزی که ما بیشتر آن را به‌عنوان فناوری به‌کار رفته در تلویزیون و مانیتورها می‏شناسیم؛ اما درواقع این قطعات بسیار کوچک، کارایی‏های بیشتری دارند که دانشمندان را وادار کرده درباره آن تحقیقات گسترده‏تری انجام دهند.

577

 از مانیتورهای مسطح گرفته تا چراغ عقب اتوموبیل‏ها و لامپ اتاق‏ها همه و همه دارای ال‌ای‌دی هستند. به‌تازگی دانشمندان موفق شده‌اند نسل جدیدی از ال‌ای‌دی‌ها را بسازند که بسیار ریز هستند و پیش‌بینی می‏شود در بسیاری وسیله‏های دیگر هم به کار روند. این منبع نوری را دانشمندان امریکایی به‌گونه‏ای ساخته‏اند که می‏توان آن را در وسایل نیمه‌هادی، ظریف و لاستیک‏های قابل انعطاف به کار برد.

براساس گزارش مجله «نیچر»، این ال‌ای‌دی‏ها بسیار ریزتر از کوچک‏ترین ال‌ای‌دی‏های موجود هستند و کاربرد زیادی در علم پزشکی خواهند داشت. به‌عنوان مثال می‏توان آنها را در دستکش‏ جراح‏ها قرار داد تا دقتشان هنگام عمل بالا رود. همین‌طور پیش‏بینی می‏شود که در آینده از آنها در بدن بیماران هم استفاده شود.

این ال‌ای‌دی‏ها از عنصرهای گالیوم، ایندیوم، آلومینیوم و بعضی عنصرهای دیگر ساخته شده‏اند و ساختار بسیار مقاومی دارند. در حال حاضر رنگ آنها  قرمز است، ولی در آینده نزدیک به‌رنگ‏های آبی، زرد و سبز نیز ساخته خواهندشد.

کد خبر 120229
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز