ترجمه مریم دری‌منش: بنی‌مک کارتی در ماه جولای به مناسبت انتقالش به بلکبرن‌راورز گفت:

«بازی کردن برای تیمی که این قدر به یک بازیکن علاقه‌ نشان می‌دهد و برای جذب او امیدش را از دست نمی‌دهد و این‌قدر مراقب یک بازیکن است که از کوچکترین شانس برای استخدام وی استفاده می‌کند، امتیازی ویژه و افتخاری بزرگ است.»
وی اضافه کرد: «بازی کردن در انگلیس همیشه رویای من بوده است. خیلی وقت‌ها موقعیت این کار پیش می‌آمد ولی در نهایت همیشه انتقالم با شکست مواجه می‌شد. اما بلکبرن هیچگاه امیدش را از دست نداد. آنها فصل گذشته وضعیت مرا جویا شدند ولی انتقال میسر نشد. قبل از شروع این فصل دوباره تلاش کردند و حالا بالاخره اینجا هستم و می‌خواهم بهترین بازی‌هایم را ارائه دهم.»
مک‌کارتی دو بار در سال‌های 2003 و 2005 در آستانه انتقال به جزیره قرار گرفت و هر دو بار انتقال او به اورتون عملی نشد. اما وقتی پورتو تصمیم نهایی را برای فروش ملی‌پوش آفریقایی خود گرفت، بلکبرن دست به کار شد. مک‌کارتی با 21 گلی که برای بلکبرن به ثمر رسانده، نشان داده که می‌خواهد زمان از دست رفته را جبران کند. او از هر ثانیه حضور در لیگ برتر لذت می‌برد و بی‌صبرانه در انتظار برگزاری جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی است. سایت فدراسیون جهانی فوتبال با این مهاجم گفت وگو کرده است که می خوانید.

* آقای مک‌کارتی، گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص موقعیت شما در تیم ملی آفریقای جنوبی شنیده می‌شود. می‌توانید خودتان توضیح دهید؟
- بطور کلی گفته می‌شود که من در گذشته مشکلاتی داشته‌ام، چون بین باشگاه و فدراسیون فوتبال اختلافاتی وجود داشته است. بازیکن همیشه دلش می‌خواهد برای تیم ملی کشورش بازی کند، این افتخار بزرگی است. اما باشگاه هم بسیار مهم است. بازی‌های ملی آفریقای جنوبی اغلب با بازی‌های جام‌های اروپایی همزمان هستند، بطوری که شرایط دشواری را برای من ایجاد می‌کند.
جام ملت‌های آفریقا در ژانویه و فوریه برگزار می‌شود، زمانی که در لیگ هم بازی‌های سرنوشت‌ساز در حال انجام است. من چند بازی اخیر تیم ملی آفریقای جنوبی را از دست دادم چون هم می‌خواستم برای بلکبرن بازی کنم و هم همسرم باردار بود. برای همین هم می‌خواستم کمی زمان داشته باشم.
 بدین ترتیب بازیکنان جوان‌تر فرصت بازی و کسب تجربه را به دست می‌آوردند. در نهایت هم امیدوارم همه از این فرصت استفاده کرده باشند. اگر در آینده هم عقیده بر این باشد که من بهترین مهاجم تیم ملی آفریقای جنوبی هستم، باعث افتخارم خواهد بود که برای این تیم بازی کنم. بازی کردن در یک جام جهانی آن هم در کشور خود واقعاً فوق‌العاده است.
* با نگاهی به جام جهانی 2010 فوتبال در آفریقای جنوبی چه احساسی پیدا می‌کنید؟
- واقعا هیجان زده‌ام. همیشه برنامه‌های آماده‌سازی جام جهانی در آفریقای جنوبی را زیر نظر دارم، چه در زمین فوتبال و چه خارج از آن. بودن در آنجا و بازی کردن در مقابل چشم هموطنانم عالی است، بخصوص که این جام، اولین جام جهانی در قاره آفریقا است و این موضوع آن را جالب‌تر می‌کند.
* مردم آفریقا و آفریقای جنوبی چقدر مشتاق دیدن این رقابت‌ها هستند؟
- در طول جام جهانی، اغلب نمی‌توان مردم را از جلوی تلویزیون‌ها کنار کشید. این زمانی است که جام جهانی در جای دیگری برگزار می‌شود، ولی حالا می‌توان گفت که جام جهانی جلوی در خانه‌هاست، بنابراین همه در جریان برگزاری آن هستند.
ما می‌خواهیم به همه دنیا ثابت کنیم و نشان دهیم که میزبان بهترین جام جهانی در طول تاریخ جام‌های فوتبال هستیم. 76 سال طول کشیده  تا جام جهانی به قاره آفریقا رسیده است و من اطمینان دارم که ما چیزهایی ارائه خواهیم کرد که دنیا تاکنون ندیده است. این جام جهانی یک جشن بزرگ و منحصر به فرد خواهد شد.
* قابلیت و توانایی فوتبال آفریقای جنوبی را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- فوتبال در این کشور روبه پیشرفت است. هنوز خیلی چیزها را باید یاد بگیریم. ما ملت جوانی هستیم. هر روز رشد می‌کنیم و در فوتبال هم روزبه‌روز به جلو می‌رویم.
 خلاصه بگویم ما با گذشت زمان بهتر می‌شویم. عاقلانه‌اش این است ک از تجربیات مربیان اروپایی که خیلی پیشرفته‌تر و مجرب‌تر از همکاران آفریقایی خود هستند استفاده کنیم. ولی ما هنوز در جایی که می‌خواهیم باشیم نیستیم. البته تا جام جهانی بعدی هنوز سه سال و نیم وقت باقی است و فرصت زیادی برای بهتر شدن اوضاع وجود دارد. امیدوارم تا آن زمان آن‌قدر پیش برویم که بتوانیم با بهترین تیم‌های جهان رقابت کرده و از عهده آنها برآییم.
* به نظر شما بازی کردن چندین فوتبالیست آفریقایی در لیگ برتر انگلیس مفید و خوب است؟
- در مجموع آفریقایی‌ها برای تطبیق دادن خود با فوتبال اروپا و به طور کلی با زندگی به شیوه اروپایی‌ها مشکل دارند. زمان زیادی نیست که فوتبالیست‌های آفریقایی به لیگ برتر انگلیس راه یافته‌اند.
 ما مجبوریم به یک روش بازی متفاوت، یک طرز فکر متفاوت و طبعاً به یک آب و هوای دیگر عادت کنیم. زمستان در آفریقا مثل تابستان انگلیس است. الان اینجا وحشتناک‌ سرد است! مطمئن نیستم که واقعاً در اینجا پیشرفت می‌کنیم، اما به اینجا عادت کرده‌ایم و این نشانه خوبی است.
* لیگ برتر انگلیس را در مقایسه با لیگ‌های دیگری که در آنها بازی کرده‌اید چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- اینجا در هر بازی از لحاظ بدنی تحت فشار هستیم، هر مسابقه در حکم یک بازی فینال است. من در هلند بازی کرده‌ام، همینطور در اسپانیا و پرتغال. در آن کشورها هر بازی این‌قدر سریع و سخت نیست.
 اینجا بازی در مقابل یک تیم ته‌جدولی هم به دشواری بازی مقابل منچستر یونایتد، آرسنال یا چلسی است. در هلند، اسپانیا و پرتغال فقط چند تیم هستند که باید در مقابل آنها کاملاً مایه گذاشت و 90 دقیقه متمرکز باقی ماند. اما اینجا مجبوری در هر بازی در فرم ایده‌آل باشی.
* شما از چند سال پیش هر سال در جریان انتقال به فوتبال انگلیس بودید. الان که این موضوع به حقیقت پیوسته چه احساسی دارید؟
- با بالا رفتن سن، بازی در انگلیس کمی دشوار می‌شود چون پاها دیگر توانایی سابق را نخواهند داشت. قبلاً که قرار بود به انگلیس بیایم هنوز خیلی جوان‌تر و سرزنده‌تر بودم. فکر می‌کنم در زمین بازی بهتر توانسته‌ام راهم را پیدا کنم. از طرف دیگر من الان پخته‌تر و جاافتاده‌تر شده و تجارب بیشتری کسب کرده‌ام و این موضوع بسیار تعیین‌کننده است. من که از بازی در لیگ برتر خیلی لذت می‌برم.
* مربی شما در بلکبرن کسی نیست جز مارک هیوز که به عنوان مهاجم تیم ملی ولز و باشگاه منچستر یونایتد به شهرت و افتخار رسید. آیا قبل از انتقالتان به بلکبرن چیزی در مورد او می‌دانستید؟
- من چیزی در مورد او می‌دانستم؟ او قهرمان من بود! او بازیکنی بود که او را الگوی خودم قرار داده بودم. من احترام زیادی برای او قائل هستم و خوشحالم که می‌توانم چیزهایی از او یاد بگیرم.
 این مسأله بسیار قابل توجه است چون قبلاً من یکی از هواداران او بودم و امروز او در کنار من و سرمربی تیم من است. واقعیتش این است که نمی‌توانم این را باور کنم.
 در نوجوانی طرفدار منچستر یونایتد بودم و حالا در کنار قهرمان و اسطوره‌ام قرار گرفته‌ام! در آفریقای جنوبی بازی‌های زیادی از لیگ برتر را تماشا می‌کردم و چون هر کس تیمی را دوست دارد که اغلب برنده می‌شود، من هم طرفدار منچستر یونایتد شدم.
 آن زمان همه چیز را در مورد این باشگاه می‌دانستم اما الان با تمام وجود در خدمت بلکبرن هستم. واقعاً نمی‌توانستم باشگاهی بهتر از آن پیدا کنم. بلکبرن به نسبت یونایتد باشگاه کوچکتری است ولی قلب بزرگی دارد. من در اینجا احساس محبوبیت می‌کنم و خیلی شرایط برایم مطلوب است.
* شما در یکی از بازی‌های جام یوفا برای بلکبرن، قربانی خصومت‌های نژادپرستانه شدید. اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، بازیکن مربوطه را از پنج جلسه بازی محروم کرد. از عکس‌العمل این اتحادیه در قبال بازیکن خاطی و قضیه نژادپرستی رضایت داشتید؟
- بله، راضی بودم. همیشه باشگاه‌ها و لیگ‌ها مخالف نژادپرستی هستند. در فوتبال به شدت با آن مبارزه می‌شود ولی همیشه چند بازیکن، مربی و هوادار هستند که گرفتار اهانت‌های نژادپرستانه می‌شوند.
ورزش باید مردم را متحد کند، نه اینکه آنها را از هم جدا کند. از این جهت خوشحالم که کار یوفا درس عبرتی برای نژادپرستان بود.
بدین ترتیب شاید بازیکن دیگری که قصد داشته در بازی اظهار نظرهای نژادپرستانه بکند، نظرش را تغییر دهد. من امیدوارم که این آخرین مرتبه‌ای باشد که یوفا با این قضایا سر و کار پیدا می‌کند. نژادپرستی یکی از مسائل زشتی است که در بین زیبایی‌های ورزش دنیا وجود دارد.

بندیکت سائول مک‌کارتی
بندیکت مک‌کارتی فعالیت خود را در سال 1996 در کیپ تاون اسپرز آغاز کرد. در آنجا یک سال بازی کرد و در سال 1997 به هلند و‌ آژاکس آمستردام رفت. پس از فصل 2001/2000 به سلتاویگو در لالیگا اسپانیا پیوست. در آنجا تا سال 2002 بازی کرد و سپس برای یک سال به صورت قرضی به اف.ث.پورتو رفت و دوباره به سلتاویگو بازگشت. از فصل 2004/2003 بصورت ثابت در سوپر لیگ پرتغال برای پورتو به میدان رفت. با پورتو در سال 2004 قهرمان جام باشگاه‌های اروپا و جام باشگاه‌های جهان شد، به علاوه با 20 گل زده آقای گل لیگ باشگاهی پرتغال شد. برای فصل 2007/2006 با قراردادی به مبلغ 7/3 میلیون یورو به بلکبرن راورز در لیگ برتر انگلیس پیوست.
مک‌کارتی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی است.وی متولد 12 نوامبر 1977 در کاپشتات آفریقای جنوبی است.
قد: cm 182
وزن: kg76
باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده است:
1997 - 1996 کیپ تاون اسپرز
1999 - 1997 آژاکس آمستردام
2001 - 1999 سلتاویگو
2002 - 2001اف.ث. پورتو
2003 - 2002 سلتاویگو
2006 - 2003اف.ث. پورتو
از 2006 بلکبرن راورز
موفقیت‌هایی که کسب کرده است:
1998 قهرمان باشگاه‌ها و جام حذفی هلند
1999 قهرمان جام حذفی هلند
2004 قهرمان باشگاه‌ها و سوپر جام پرتغال
2004 قهرمان جام باشگاه‌های اروپا و جام باشگاه‌های جهان
2004 آقای گل سوپر لیگ پرتغال
2005 قهرمان سوپر جام پرتغال
2006  قهرمان باشگاه‌های پرتغال

کد خبر 12005

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز