چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: موج تازه افزایش قیمت مواد غذایی و اقلام خوراکی موجب شده است تا این روزها مردم برای تأمین کالاهای خود با قیمت‌های جدید روبه‌رو شوند.

موادغذایی


پس از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، میوه و سبزی، برنج و حبوبات و برخی انواع کالاهای صنعتی، اکنون عرضه محصولات صنایع غذایی در بازار نیز با مشکل مواجه شده و این محصولات با قیمت‌های گران‌تری توزیع می‌شود؛ به‌نحوی که اکنون بازار صنایع غذایی شاهد افزایش قیمت سوسیس و کالباس و برخی انواع محصولات کنسروی است. با وجود این دست‌اندرکاران تولید و عرضه این محصولات، افزایش قیمت‌های اخیر را غیرقانونی قلمداد کرده و از تشدید برخورد با متخلفین خبر می‌دهند.

در حالی که هنوز قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اجرایی نشده قیمت برخی مواد خوراکی و اقلام مصرفی مردم افزایش یافته است. با این روند از یک ماه پیش برخی کارخانه‌های صنایع غذایی نیز قیمت محصولات خود را به بهانه‌های مختلف افزایش داده‌اند. طی چند هفته اخیر صنایع کنسرو‌سازی، غذاهای بسته‌بندی آماده مصرف و فراورده‌های گوشتی (به‌ویژه سوسیس و کالباس) قیمت تولیدات خود را به بهانه افزایش قیمت گوشت قرمز از 30تا40درصد افزایش داده‌اند.

این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر کارخانه‌های فعال در این صنعت از گوشت قرمز وارداتی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر برخی تولید‌کنندگان محصولات کنسروی نیز با اشاره به گران‌شدن ورق فلزی مورد نیاز در بسته‌بندی، قیمت تولیدات خود را 10 تا 20درصد افزایش داده‌‌اند. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی دیگر از صنایع غذایی مانند نوشیدنی‌ها و صنایع شیرینی و شکلات با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند رشد قیمت جهانی شکر هیچ افزایش قیمتی را اعمال نکرده یا قیمت محصولاتی مانند تن‌ماهی با افزایش چندانی مواجه نبوده است.

برخورد با گرانفروشان

با افزایش قیمت صنایع کنسروی و فراورده‌های گوشتی دست‌اندرکاران این بخش نیز، این گرانی را غیرقانونی قلمداد کرده و از برخورد با متخلفین خبر می‌دهند؛ به‌نحوی که چندی پیش دبیر سندیکای صنایع کنسرو و دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفت‌وگو با فارس افزایش قیمت برخی محصولات صنایع غذایی به‌ویژه کنسرو را غیرقانونی اعلام کرده‌اند. دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در این زمینه گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت قانونی در مورد محصولات کنسروی صورت نگرفته و متخلفین به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

سید محمد میر‌ رضوی افزود: به همه اعضای سندیکای صنایع کنسرو اعلام شده که هیچ نوع افزایش قیمتی در محصول خود اعمال نکنند. با وجود این اکنون بیش از 220 واحد صنعتی عضو سندیکای صنایع کنسرو بوده و حدود 100 واحد دارای پروانه بهره‌برداری نیز در این صنعت فعال هستند که تحت پوشش سندیکا قرار ندارند.

وی با اشاره به فعالیت برخی واحدهای بدون پروانه بهره‌برداری در صنعت کنسروسازی، تصریح کرد: این سندیکا بر چگونگی تولید و قیمت فروش کارخانه‌های تحت پوشش خود نظارت دارد.

رضوی در زمینه تأثیر افزایش قیمت ورق فلزی بر افزایش قیمت تمام شده بسته‌بندی و در نتیجه بالارفتن بهای تمام‌شده تولید محصولات کنسروی نیز گفت: قیمت ورق تأثیر زیادی در بهای تمام شده این محصولات ندارد و فقط 10‌تا‌15درصد هزینه تمام شده محصولات کنسروی، به بسته‌بندی مربوط می‌شود.

وی افزود: تولید‌کنندگان کنسرو باید طبق ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان عمل کنند و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همزمان با هدفمندی یارانه‌ها، هیچ نوع افزایش قیمتی در مورد محصولات کنسروی صورت نخواهد گرفت. براساس توافقی که در سال‌های قبل با سازمان حمایت از مصرف‌کننده صورت گرفته، قیمت محصولات براساس کیفیت و قیمت تمام شده کالا تعیین می‌شود.

همچنین دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع غذایی در 3ماه آینده هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت، گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت هماهنگ شده‌ای درخصوص تولیدات صنایع غذایی مرتبط با قانون هدفمند‌شدن یارانه‌ها صورت نگرفته است.

ابوالحسن خلیلی تصریح کرد: طی چند ماه اخیر قیمت جهانی مواداولیه مورد نیاز برخی صنایع غذایی از جمله غلات افزایش ناگهانی داشته که این مسئله تا حدی در تولید صنایع داخلی وابسته به محصولات وارداتی نیز تأثیر‌گذار بوده است.
وی افزود: اخیرا بازار جهانی صنایع غذایی با آرامش روبه‌رو شده که امیدواریم این مسئله به‌زودی در قیمت تولید و فروش صنایع داخلی نیز تأثیرگذار باشد. هیچ افزایش قیمتی در فضای روانی هدفمندکردن یارانه‌ها در صنایع غذایی صورت نگرفته و اگر مواردی در سطح عرضه وجود دارد به‌دلیل برخی سودجویی‌هاست.

کد خبر 119835

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز