همشهری آنلاین: بسیاری از شهرهای جهان از جمله نیویورک، توکیو، لندن، مسکو و بارسلونا به جای تخریب و بازسازی بافت‌های فرسوده، با ارائه خدمات نوین به ساکنان این مناطق، عملا از مشارکت آنان برای نوسازی این بافت‌ها استفاده کردند

پیاده راه

یکی از روش‌های این نوسازی، ایجاد مسیرهای پیاده گردشگری است که درآمدزایی پایدار را برای این شهرها به ارمغان آورده است.

کارشناسان شهرسازی و معماری تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده،خدمات رسانی به ساکنان بافت‌های فرسوده،افزایش انسجام اجتماعی،پیگشیری از جرایم به کمک نظارت اجتماعی وافزایش گردش مالی را از جمله مزایای استفاده از این روش در مناطق فرسوده می‌دانند.

همچنین پیاده راه‌های گردشگری قابلیت جذب توریست،اشتغالزایی،کاهش استرس‌هاس روزمره ناشی از زندگی شهری،افزایش تعاملات اجتماعی را نیز دارند که در نهایت بالابردن اعتماد شهروندان به مدیران شهری را در پی دارد.
از آنجا که معمولاً مناطق فرسوده شهر جزء ناامن‌ترین نقاط برای حضور شهروندان است، می‌توان با این مسیرها مدت زمان حضور مردم را در این محدوده‌ها افزایش داد و رفته رفته به رونق این مناطق کمک کرد.

پیاده راه‌های گردشگری در تهران

تهران میراث‌دار بزرگ‌ترین پهنه بافت فرسوده در سطح کشور است و عدم استفاده مطلوب از این محدوده‌های شهری درکنار خطر زلزله موجب شده تا شهرداری تهران در سال‌های اخیر تلاش مضاعفی را برای تسریع نوسازی در این بخش‌ها به کار گیرد.

یکی از این فعالیت‌ها معافیت صد درصدی عوارض ساخت و ساز درمحدوده بافت‌های فرسوده است.

همچنین درکناراین معافیت‌ها، تاسیس سازمان نوسازی شهر تهران که مسولیت طرح‌های منظر شهری را بر عهده گرفته است، نیز انجام شده است و نیز شهرداری تهران تجربه نوینی را هم در زمینه ایجاد پیاده راههای تجاری-گردشگری در شهر آغاز کرده است.

به گزارش تهران سما، این مسیرهای پیاده پشت سر هم در پایتخت تجربه شده‌اند که یکی از معروفترین پیاده راهها در خیابان ناصر خسرو و مسیر پیاده راه کوچه مروی است که ظاهری متفاوت به این کوچه داده و هر روزه بسیاری از شهروندان و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

کوچه مروی در محدوده مرکزی شهر واقع شده و مرکز ارائه محصولات آرایشی و بهداشتی ومواد خوراکی خارجی است که مرکز خرید بودن آن نیز بر جمعیت آن می‌افزاید.

پیاده راه صف در محدوده میدان بهارستان نیز یکی دیگر از تجربه‌های موفق شهرداری تهران است که برای کسانی که با مترو سفر می‌کنند این امکان را بوجود آورده تا در ایستگاه سعدی سری هم به این پیاده راه بزنند.

این خیابان به دلیل وجود بازارکیف و کفش زنانه به یک مرکز تجاری و توریستی تبدیل شده که هرکسی می‌تواند تجربه نوشیدن یک فنجان قهوه گرم و لذت بردن از فضای باز آن را تجربه کرد.

کد خبر 119786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز