گروه شهری: نمایشگاه گل و گیاه و جشنواره گل‌های داوودی در بوستان گفتگو تا هفتم آبان ماه میزبان شهروندان است.

گل و گیاه

در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران از لزوم حمایت دولت و وزارت بازرگانی درخصوص صادرات گل سخن گفت و ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اینکه کمتر از 2 ساعت با ما فاصله دارند اما از اروپا گل وارد می‌کنند. به گفته چمران، ایران کشور چهار فصلی است و شرایط کم‌نظیری دارد که می‌تواند در تمام فصول سال، گل صادر کند، بنا براین دولت و وزارت بازرگانی و حتی سازمان پارک‌های شهرداری تهران باید حمایت‌های لازم را از این صنعت داشته باشند.

درختکاری در مسیر فرودگاه امام

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران براساس طرح جامع شهر تهران فرودگاه امام (ره) تا رود شور جزئی از استان تهران محسوب می‌شود.رئیس شورای شهر تهران با درنظر گرفتن نبود فضای سبز در اطراف فرودگاه امام‌خمینی(ره) که دروازه ورود به پایتخت کشور بوده و در معرض دید مسافرین و روسای دولت‌های خارجی قرار دارد، گفت: فرودگاه امام خمینی با وجود اینکه در میان کویر ساخته شده اما کار باغچه کاری و درختکاری این مسیر آغاز شده است.

چمران در پاسخ به این سؤال که آیا ازدحام جمعیت در مترو می‌تواند با خود خطراتی به همراه داشته باشد، گفت: تا زمانی که 8 خط قطار و 4 خط اکسپرس طراحی و ساخته نشود، قطعا این ازدحام وجود خواهد داشت چراکه ما هم‌اکنون مشکل واگن داریم.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، برای جمعیت فعلی 4 خط اکسپرس به طول 400 کیلومتر باید احداث شود و علاوه بر آن 11 هزار اتوبوس نیز باید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود. وی در باره تخصیص2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به بودجه قطارهای شهری نیز اظهار داشت: با پیگیری شما خبرنگاران انتظار داریم این مبلغ به‌زودی پرداخت شود و در این رابطه آیین‌نامه صندوق ذخیره ارزی جدید را باید مجلس بنویسد چرا که اکنون نمی‌توانند مبالغ ریخته‌شده را برداشت کنند و باید آیین‌نامه آن به تصویب مجلس برسد.

بنا بر این گزارش، دیروز همچنین حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه طی سخنانی خبر داد: در این جشنواره تفاوت قیمت گل با بازار بسیار زیاد است و شهروندان می‌توانند به‌صورت روزانه اقدام به خرید انواع گل و گیاه کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مورد ساعت برگزاری نمایشگاه گفت: قرار بود تا ساعت 19 این نمایشگاه دایر باشد اما درصورت استقبال مردم تا هر زمان که لازم باشد خدمات رسانی انجام خواهد شد.

تقدیر نمایندگان مجلس

دیروز تعدادی از نمایندگان مجلس میهمان جشنواره گل وگیاه‌شهرتهران بودند. غلامعلی حداد عادل، ‌ غلامرضا محجوب و محمد رضا تابش از نمایندگان حاضر در این نمایشگاه بودند. حداد عادل در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح نمایشگاه گل و گیاه تهران گفت‌: از طرف خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد مدیریت شهری که تهران را برای شهروندان روز به روز زیبا‌تر و دلپسند‌تر می‌کنند سپاسگزاری می‌کنم و معتقدم می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور باشد. به گفته حداد عادل خوشبختانه توجه خوبی به زیبایی شهر، توسعه فضای سبز و گل و گیاه شده و استقبال بسیار زیاد شهروندان از فضاهای سبز و بوستان‌های شهر به‌ویژه در فصل تابستان تایید این مدعاست.

گسترش فضای سبز، شاخص مهم توسعه شهر

همچنین معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه شرکت داشت. وی با ابراز خوشحالی نسبت به افزایش سرانه فضای سبز شهروندان تهران که حاصل زحمات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران است، گفت: در بحث فضای سبز شهر توزیع عادلانه آن نیز بسیار مهم است.ابتکار از کمبود فضای سبز در مناطق 9، 7، 14، 10، 16،19 و 21 سخن گفت که به‌دلیل تراکم جمعیت و ریز‌دانگی بناهای مسکونی امکان توسعه فضای سبز به میزان استاندارد فراهم نیست.

وی همچنین از درخت به‌عنوان مهم‌ترین گونه گیاهی نام برد که در مقایسه با سایر گونه‌ها اعم از گل و چمن و درختچه و... نقش مؤثری در تلطیف هوا ایفا می‌کند. ابتکار با توجه به کمبود آب و ریزش‌های جوی شهر تهران از عملکرد شهرداری تهران بابت آبیاری فضاهای سبز شهری بدون استفاده از منابع آب شرب قدردانی کرد.

نمایشگاه گل و گیاه بعدی اسفند ماه برگزار می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: چنانچه حمایت‌های لازم در زمینه صادرات گل و گیاه توسط سازمان‌های مربوطه صورت گیرد و استاندارد‌های بسته‌بندی‌ به نحو مطلوب انجام شود، می‌توانیم گل و گیاه را در بازارهای جهانی تا مرز 600 میلیون دلار به فروش برسانیم.

علی محمد مختاری در مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه در بوستان گفتگو اظهار داشت: نمایشگاه گل و گیاه هرساله در اردیبهشت ماه به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود و با توجه به تاکیدهای شهردار تهران به‌طور فصلی برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه نمایشگاه گل و گیاه در اسفند ماه سال‌جاری نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه‌ها از تولیدکننده‌های داخلی گل و گیاه حمایت‌های لازم به عمل می‌آید اما متأسفانه 90 درصد از گلخانه‌های کشور سنتی بوده و باید برای صادرات گل، استاندارد شوند.

کد خبر 119180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز