دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله هوایی نیروهای ناتو در جنوب افغانستان روز گذشته باعث کشته شدن حداقل 25 نفر شد که به گفته مقام‌های محلی همه آنها افراد غیرنظامی هستند.

افغانستان

فاضل بری، رئیس شورای ولایتی هلمند روز گذشته اعلام کرد که حمله هوایی یک مسجد را در منطقه بقران هدف قرار داده است. وی با تأیید کشته شدن حداقل 25 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر تاکید کرد که تعداد قربانیان این حمله بدون شک افزایش خواهد یافت زیرا بعضی اجساد لابه‌لای خرابه‌ها هستند.

مسئولان امدادی و مردم منطقه در حال جست و جو زیر آوار هستند و هر ساعت اجساد بیشتری کشف می‌شود. این در حالی است که مقام‌های ناتو با تأیید انجام حمله هوایی در ولایت هلمندمدعی شدند که هیچ غیرنظامی‌ای در میان تلفات این حمله وجود ندارد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد این حمله هوایی و کشتار غیرنظامیان باعث خشم مردم منطقه شده است. گفته می‌شود این مسجد تقریبا به‌طور کامل تخریب و خسارات زیادی به خانه‌های اطراف آن وارد شده است. شاهدان عینی همچنین اعلام کرده‌اند که در میان کشته‌شدگان این حمله جنازه یک کودک 10 ساله دیده می‌شود.

با وجود این، ریان دونالد، سخنگوی نیروهای ایساف روز گذشته تنها با رد کشتار غیرنظامیان اعلام کرد که در حمله موفقیت آمیز نیروهای ناتو 15 شبه نظامی کشته شده‌اند.شبکه خبری سی‌ان‌ان هم دیروز به نقل از مقامات ناتو اعلام کرد: در حمله هوایی به جنوب افغانستان یکی از فرماندهان ارشد طالبان هدف بوده‌است.

در سال‌های گذشته نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا حملات هوایی گسترده‌ای در مناطق مختلف افغانستان داشته‌‌اند که در بسیاری از آنها غیرنظامیان قربانی آن شده‌اند. با وجود اثبات این مسئله و کشته شدن صدها فرد بی‌گناه در این حملات، مسئولان نظامی ناتو و آمریکا تاکنون تنها به عذرخواهی در این رابطه اکتفا کرده‌اند. این مسئله همچنین تنش‌های مختلفی را میان دولت حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان و کشورهای غربی به‌دنبال داشته است.

در ماه‌های اخیر و پس از انتصاب ژنرال دیوید پترائوس به‌عنوان فرمانده نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان نیروهای خارجی در افغانستان استفاده از حملات هوایی را گسترش داده‌‌اند که این مسئله باعث افزایش آمار تلفات غیرنظامیان شده است. سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در 6 ماه اول سال 2010 ، 31درصد افزایش یافته است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان با توجه به خشم مردم این کشور در تلاش است تا از فعالیت شرکت‌های امنیتی خصوصی جلوگیری کند. شرکت‌های امنیتی خصوصی در چندین تیراندازی که کشتار غیرنظامیان را به‌دنبال داشته، نقش داشته‌اند و به همین خاطر افغان‌ها به هیچ عنوان از آنها دل خوشی ندارند. حامد کرزی روز گذشته بار دیگر هشدار داد که این دست شرکت‌ها بعد از ضرب‌الاجل تعیین شده در ماه دسامبر به هیچ عنوان اجازه فعالیت در این کشور را نخواهند داشت.

کرزی با وجود فشار مقام‌های غربی به‌ویژه دولت آمریکا برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها تاکید کرد که به اجرای تصمیم خود پافشاری می‌کند. وی در نشستی که با حضور نمایندگان سازمان ملل، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو و دیگر مقام‌های غربی تشکیل شد، گفت: اکنون دولت افغانستان تصمیم گرفته است که فعالیت این شرکت‌ها را متوقف کند و خواستار همکاری شرکای بین‌المللی خود در این رابطه است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه خواستار بازبینی فعالیت شرکت‌های امنیتی خصوصی به جای تعطیلی آنها شد.

روز گذشته همچنین با کشته شدن یک نظامی ناتو در افغانستان شمار کشته شدگان نیروهای خارجی در این کشور در سال 2010 به نزدیک 600 نفر رسید؛ مسئله‌ای که فشار افکار عمومی در کشورهای اروپایی برای پایان دادن به جنگ افغانستان را افزایش خواهد داد.

نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان(ایساف) روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که یکی از نظامیان آنها براثر انفجار یک بمب در جنوب این کشور کشته شده است. با توجه به اینکه 2 ماه تا پایان سال 2010 باقی مانده، سال‌جاری مرگبارترین سال برای نیروهای خارجی حاضر در افغانستان از سال 2001 به حساب می‌آید.

جنگ افغانستان قرار است یکی از موضوعات مهم مورد بحث میان مقام‌های ناتو در اجلاس این سازمان در ماه آینده در لیسبون باشد. به‌دلیل افزایش فشارها به دولت‌های آلمان و هلند شمار نیروهای این دو کشور در افغانستان کاهش یافته است و کشورهای اروپایی نیز تمایل چندانی به اعزام نیرو به افغانستان نداشته‌اند. هلند رسما در ماه اوت ماموریت نیروهایش را در افغانستان به پایان رساند.

کانادا که پس از آمریکا و انگلیس سومین کشوری است که نیروهایش با بیشترین تلفات در افغانستان مواجه بوده اعلام کرده است که سال آینده ماموریت نظامی‌اش را در افغانستان به پایان می‌رساند.

کد خبر 119169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز