همشهری آنلاین: درست دو سال پس از آنکه یک سونامی بسیار شدید جنوی شرق آسیا را درنوردید زمین لرزه ای بسیار پرقدرت یک سونامی بزرگ دیگر را به سوی سواحل شرقی فیلیپین روانه کرد.

به گزاش آسوشیتد پرس وقوع زمین لرزه بسیار شدید در جنوب تایوان که گفته می شود قدرت آن بین 6.7 درجه ریشتر تا 7.2 است بیشتر از آن که مقامات و مردم را در تایوان نگران کند اوضاع را در فیلیپین آشفته کرده است.

این زمین لرزه در تایوان دو خانه را در جنوب کشور ویران کرد و باعث آتش سوزی در چند منطقه شد و گزارشی از تلفات احتمالی آن مخابره نشده است.

اما اثرات این زمین لرزه به این جا ختم نمی شود چون به گزارش اداره هواشناسی ژاپن یک سونامی سه فوتی در پی آن به سوی باسکو در فیلیپین روانه شد. باسکو در 125 مایلی جنوب شرق مرکز زمین لرزه قرار دارد.

این اداره در این مورد اعلام کرد: احتمال یک سونامی محلی ویران گر وجود دارد و در برخی سواحل که به مرکز زمین لرزه نزدیک ترند احتمالا سونامی های بلندتری روی خواهند داد.
در همین حال مرکز هشدار سونامی پاسیفیک که در هاوایی مستقر است اعلام کرد احتمال وقوع یک سونامی فراگیر در اقبانوس آرام وجود ندارد اما نمی توان در مورد خطراتی که فلیپین را تهدید می کنند اظهار نظر کرد.

مراکز زمین شناسی در منطقه همچنین یک پس لرزه 6.4 درجه ریشتری را یک ساعت پس از وقوع زمین لرزه ثبت کردند.

در 26 دسامبر 2004  وقوع یک زمین لرزه 9.1 ریشتری در سواحل اندونزی یک سونامی بسار پر قدرت در منطقه ایجاد کرد که بر اثر آن 230 هزار نفر در یازده کشور حنوب شرق آسیا جان خود را از دست دادند. ارتفاع این سونامی 33 فوت بود.

کد خبر 11905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز