شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نزدیک شدن به ساعت 10:10 روز دهم دهمین ماه از سال 2010 باعث آغاز موجی از شایعات در دنیای مجازی اینترنت شده است که خبر از حمله ویروسی فراگیری می‌دهند که تمامی رایانه‌های جهان را از کار خواهد انداخت

کامپیوتر

به گزارش مهر روز یکشنبه دهم اکتبر 2010 به نظر روز بزرگی می‌آید زیرا در این روز تقارن تاریخی که از سال 2001 آغاز شده و تا 2012 ادامه خواهد داشت، رخ می‌دهد و بخش تاریخ رایانه‌ها 10.10.10 را نمایش خواهند داد.

این تاریخ برای برخی از کاربران خرافاتی اینترنت زنگ هشداری است زیرا ظاهرا قرار است ساعت 10 و 10 دقیقه و 10 ثانیه روز دهم اکتبر 2010، ساعت‌های رایانه‌های جهان به هم ریخته و یا ویروسی تمامی رایانه‌های جهان را مورد تاخت و تاز قرار دهد!

این شایعه به حدی جدی شده است که حتی صفحه‌ای در فیس بوک برای آن راه اندازی شده با این نام: "آیا در 10 صبح 10.10.10 هیچ رایانه‌ای کار خواهد کرد؟" همچنین بسیاری از وب سایت‌ها درباره امکان هجوم ویروسی توسط هکرها خبر می‌دهند.

"گراهام کلولی" متخصص ایمنی رایانه می‌گوید تاریخ طولانی از هجوم‌های ویروسی مرتبط با تاریخ‌هایی خاص وجود دارد و از این رو زمزمه‌هایی که درباره خطرات احتمالی 10 اکتبر شنیده می‌شود، چندان عجیب و شگفت انگیز نیست. اما در صورتی که بدانید روزانه 60 هزار گونه جدید از ویروس های رایانه‌ای کشف می‌شوند متوجه خواهید شد که هر روز باید نگران حملات ویروسی باشید، نه تنها در تاریخ 10 اکتبر.

در اوایل دهه 90، معمولا از کاربران رایانه‌ها درخواست می‌شد در روزهای جمعه‌ای که سیزدهمین روز از ماه هستند، در استفاده از رایانه‌ها دقت بیشتری به خرج دهند زیرا احتمال حمله ویروس در این تاریخ زیاد است حتی به کاربران پیشنهاد می‌دادند تاریخ رایانه‌های خود را به شکلی تغییر دهند که رایانه حتی به جمعه سیزدهم ماه فکر هم نکند و با پریدن از روز سیزدهم ماه، تاریخ رایانه خود را از شنبه، چهاردهم ماه آغاز کنند. با این همه تغییر ساعت و تاریخ رایانه تنها حفره‌ای را برای نفوذ ویروس "دوربان" به وجود می‌آورد.

بزرگ‌ترین شایعه حمله ویروسی در تاریخی خاص به سالی بازمی‌گردد که قرار بود با پایان آن قرنی جدید آغاز شود، زمانی که اکثر متخصصان رایانه‌ای اخطار دادند ساعت‌های دیجیتال تمامی رایانه‌ها در روز آغاز قرن جدید از کار خواهند افتاد که در آن روز بزرگ نیز تمامی رایانه‌ها و ساعت‌های دیجیتال جهان به خوبی به کار خود ادامه دادند.

تاریخ روز برای بسیاری از فرهنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است برای مثال چینی‌ها برای تعیین روز ازدواج از کتابچه تاریخ خاصی استفاده می‌کنند و در بیمارستانی در دوبی به 10 مادر باردار اجازه داده می‌شود تاریخ تولد نوزاد خود را انتخاب کنند.

با این همه متخصصان شایعه دهم اکتبر امسال را بی معنی دانسته و می‌گویند دهم اکتبر نیز یکی از روزهای معمول زندگی است. به گفته کلولی برخی از کاربران و متخصصان رایانه‌ای اهمیت بیشتری به این تاریخ می‌دهند و این به آن خاطر است که 101010 کد دودوئی عدد 42 است، کدی که در یک داستان علمی تخیلی نشانه‌ای بر مفهوم "حیات، جهان هستی و همه چیز" است.

کد خبر 117922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز