دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

ترجمه -مریم دری‌منش: در طول چند هفته گذشته، بوندس‌لیگا شاهد هنرنمایی یک چهره موفق ایرانی بود.

اشکان دژاگه فوتبالیست متولد ایران که از یک سالگی در برلین زندگی می‌کند، در حال حاضر و در سن 20 سالگی بازیکن ثابت و طراح خط میانی تیم فوتبال هرتابرلین بوده و نقشی تعیین‌کننده در این تیم ایفا می‌کند.

وی در نوجوانی برای تیم راینیکن دورفر فوکسه و تیم تنیس بروسیا برلین بازی می‌کرد. اما در نهایت به تیم آماتوری هرتا‌برلین پیوست و از سال 2005 به تیم حرفه‌ای بزرگسالان هرتا منتقل شد.این بازیکن مستعد هم اکنون در خدمت تیم ملی زیر 21 سال  آلمان بوده و سهم بسزایی در درخشش و موفقیت این تیم دارد.

نمایش زیبای وی در هفته‌های اخیر در بوندس‌لیگا باعث شد تا خبرنگار رادیو آلمان
با وی به گفت وگو بنشیند.

  • درود بر اشکان دژاگه فوتبالیست جوان و ایرانی الاصل برلین. لطفاً توضیح بده که در این مدت کوتاه چند هفته‌ای چگونه توانستی با این سرعت خودت را به ترکیب اصلی هرتا برسانی و بازیکن ثابت این تیم شوی؟

- من در تیم نوجوانان هرتا‌برلین بازیکن ثابت بودم. همیشه بازی می‌کردم و گل می‌زدم. مربی هم بازی‌هایم را می‌دید. بعد هم که یکی از بازیکنان ما مریض شد، مربی از من خواست به جای او بازی کنم. او تشخیص داد که می‌توانم در بوندس‌لیگا بازی کنم.

  •  از این که بازیکن ثابت تیمت شده‌ای چه احساسی داری؟ آیا با جو حاکم بر بوندس‌لیگا کنار آمده و به آن عادت کرده‌ای؟

- بله، من خیلی زحمت کشیدم و از این که توانسته‌ام وارد بوندس‌لیگا شوم خیلی خوشحالم. در بوند‌س‌لیگا بازی‌ها سرعت بیشتری دارد و لازم است که بیشتر در تیم جا بیفتم. تصور می‌کنم مربی از بازی‌هایم رضایت داشته است. هنوز 90 دقیقه‌ بازی کمی برایم سخت است، اما فکر می‌کنم بتوانم در بازی‌های بعدی به طور کامل بازی کنم.

  •  کمی در مورد نقش و پست خودت در تیم بگو. آقای فالکو گوتس چه پستی را برای تو در نظر گرفته است؟

- مربی از من خواست در پستی بازی کنم که خیلی اهمیت دارد و در تیم نوجوانان هرتا هم در همان پست بازی می‌کردم. پستی که من الان در آن بازی می‌کنم در واقع قلب تیم است. خیلی باید به جلو و عقب بروم. اما از این پست راضی هستم، مربی هم همین‌طور. نقش من تهاجمی است و خیلی باید به مهاجمان پاس بدهم که بتوانند گل بزنند.

  •  وضعیت هرتا‌برلین را تا اینجای فصل چطور ارزیابی می‌کنی؟

- اوایل بوندس لیگا کمی سخت بود ولی فکر می‌کنم الان تیم‌مان خیلی خوب جا افتاده است. هنوز چند بازیکن مصدوم داریم، اما امتیازات زیادی گرفته‌ایم و مربی هم که از وضعیت تیم راضی است.

  •  اکنون به تعطیلات سال نو و پایان نیم فصل بوندس‌لیگا رسیده‌ایم. آیا می‌توانی این فصل بوندس لیگا را ارزیابی کرده و مقایسه‌ای با فصول گذشته داشته باشی؟

- از این که در این فصل توانستم بالاخره در بوندس لیگا بازی کنم خیلی خوشحالم. هنوز حدود یک هفته از بازی‌ها مانده و باید در این مدت بهترین بازی‌هایمان را ارائه دهیم. پس از آن می‌توانیم همگی به تعطیلات کریسمس رفته و کمی استراحت کنیم.

  •  تو هنوز در تیم ملی زیر 21 سال آلمان بازی می‌کنی. از وضعیت و فعالیت خودت در این تیم برایمان تعریف کن؟

- تیم‌مان تیم جدیدی است. یک بازی با اتریش انجام دادیم و 4 بر 1 پیروز شدیم. در حال حاضر تیم خوبی داریم. اما مربی قصد دارد 4 بازیکن جدید را به ترکیب اصلی آن اضافه کند.

  •  آیا از طرف یواخیم‌لو سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان آلمان تماسی با تو گرفته شده است؟

- هنوز نه، کسی با من حرفی نزده. مربی تیم ملی جوانان با یواخیم لو رابطه خیلی خوبی دارد، ما مجبوریم در تیم جوانان خوب بازی کنیم تا بعد ببینیم چه می‌شود. شاید بعداً یواخیم‌لو از من برای بازی در تیم بزرگسالان دعوت کند، اما هنوز کسی چیزی نگفته است.

  •  به عنوان بازیکن ایرانی‌الاصل تیم ملی جوانان آلمان چه احساسی نسبت به ایران داری؟

- تمام فامیل‌های من ایرانی هستند و هنوز هم قلبم برای ایران می‌زند. اما الان در آلمان و در تیم ملی این کشور بازی می‌کنم. تیم ملی ایران هنوز صحبتی با من نکرده است. یعنی هنوز چیزی نشده که بخواهم به ایران بروم. پدر و مادر من ایرانی هستند. اما چون خودم اینجا بزرگ شده‌ام و در تیم هرتا‌برلین و تیم ملی آلمان بازی می‌کنم یک جورایی قلبم برای آلمان هم می‌زند.

  • فکر می‌کنی در بازی خودت چه ضعف‌هایی وجود دارد که باید برای بهتر شدن روی آنها کار کنی؟

- از وقتی در بوندس‌لیگا بازی می‌کنم متوجه شده‌ام که باید کمی سرعت‌ام را بیشتر کنم تا بتوانم زودتر پاس بدهم و همه چیز را سریع‌تر ببینم. چون در بوندس‌لیگا بازیکن فرصت زیادی برای فکر کردن ندارد، البته با تکنیکم‌ و چیزهایی که بلدم خیلی خوب در تیم هرتا جا افتاده‌ام و همه هم می‌بینند که بازیکن خوبی هستم، اما همان طور که گفتم باید روی سرعت بیشتر کار کنم.

  • حالا از نقاط قوت خودت بگو. فکر می‌کنی چه نکات مثبتی در بازی‌ات وجود دارد؟

- فکر می‌کنم این چیزها را باید از دیگران بپرسید. خودم فکر می‌کنم تکنیکم خیلی خوب است. در تیم نوجوانان نشان داده‌ام که کارهای زیادی بلدم، حالا باید در بوندس‌لیگا هم خودم را نشان داده و گل‌هایم را بزنم.

  •  آیا با بازیکنان ایرانی دیگری که در بوندس‌لیگا شاغل هستند هم تماس داری؟

- بله، با یکی از آنها که در هانزاروستوک بازی می‌کند تماس دارم. اسمش امیر شاپورزاده است. با او چند بار صحبت کرده‌ام.

یکی دیگر از ایرانیانی که خوب می‌شناسمش ساسان گوهری است که دو سه هفته هم در تیم هامبورگ بوده است. با آقای مهدوی‌کیا و آقای هاشمیان هم وقتی با هم بازی داریم در تماس هستیم و همدیگر را می‌بینیم.

  •  و چند سؤال خصوصی‌تر. چرا برلین را دوست داری؟

- چون اینجا بزرگ شده‌ام و تمام شهر را به خوبی می‌شناسم.

  •  الگویت در فوتبال چه کسی است؟

- تیه‌ری آنری.

  •  در اتوبوس تیم در کنار چه کسی می‌نشینی و چه کسی در سفرها هم‌اتاقی‌ات است؟

 اغلب با کوین بواتنگ هستم، ما همدیگر را از زمانی که در تیم نوجوانان بازی می‌کردیم، می‌شناسیم. وقتی دو تا پسر‌بچه کوچک بودیم. کوین خیلی بامزه است. ما یکدیگر را خوب درک می‌کنیم. همین‌ها کافی است.

  •  نقطه اوج دوران ورزشی‌ات چه موقع بود؟

- وقتی در سال 2000 با تیم جوانان B قهرمان آلمان شدیم، صعودمان به لیگ منطقه‌ای و شرکت در جام ملت‌های زیر 19 سال اروپا.

  •  هدف شخصی‌ات چیست؟

- در زندگی خصوصی برای من بیشتر از هر چیز سلامتی و خانواده‌ام اهمیت دارد. از لحاظ شغلی می‌خواهم به مسیر حرفه‌ای خودم در تیم هرتا ادامه بدهم. اینها اهداف من در حال حاضر هستند.

  •  در فصل جاری چه چیزی بیش از همه خوشحالت می‌کند؟

- امیدوارم این فصل به خوبی پیش برود و این شانس را داشته باشم که خودم را در بوندس لیگا نشان دهم.

  •  برای تو «هرتابرلین» چه مفهومی دارد؟

- هرتا برای من فقط از این جهت مهم است که تیم شهر من است. به علاوه همیشه در هرتا مربیان بسیار خوبی داشته‌ام که خیلی چیزها از آنها یاد گرفته‌ام. اینها خیلی اهمیت دارد.

اشکان دژاگه
متولد 5/7/1986 در تهران
ملیت: آلمانی، ایرانی
قد: cm 181
وزن: kg 74
پست: مهاجم
شماره پیراهن: 16
تعداد بازی در این فصل: 7
تعداد گل در این فصل: 1
تعداد بازی در بوندس‌لیگا: 11
تعداد گل در بوندس‌لیگا: 1
باشگاه فعلی: هرتابرلین
عضویت در باشگاه: از 1/7/2000
باشگاه‌های قبلی: ته‌به‌برلین، راینیکن دورفر فوکسه
وضعیت تاهل: مجرد
سرگرمی‌ها: موسیقی و شنا


موقعیت‌های دژاگه به عنوان بازیکن:
فصل 2005/2004 لیگ منطقه‌ای شمال، هرتابرلین 2، 22بازی، 6 گل زده
فصل 2005/2004 بوندس‌لیگا، هرتابرلین، 1 بازی
فصل 2006/2005 بوندس‌لیگا، هرتابرلین، 3 بازی
فصل 2006/2005 لیگ منطقه‌ای شمال، هرتابرلین 2، 23 بازی، 12 گل زده
فصل 2007/2006 بوندس‌لیگا، هرتابرلین، 7 بازی، 1 گل زده
فصل 2007/2006 لیگ منطقه‌ای شمال، هرتابرلین 2، 7 بازی، 3 گل زده

در مجموع 52 بازی در لیگ منطقه‌ای و 21 گل زده و 11 بازی در بوندس‌لیگا و 1 گل زده کسب مقام چهارم بوندس‌لیگا در سال 2005 به همراه هرتاب.اس.ث.برلین.

کد خبر 11775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز