گروه سیاسی: سران سه قوه در سخنرانی‌های مختلف، حرکت اخیر دولت ایالات متحده آمریکا در تحریم 8 مقام ایرانی را محکوم کردند.

سه قوه

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در اقدامی غیرمتعارف نام 8 مقام ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و اعلام کرد تمامی روابط این افراد با نهادها و مؤسسات آمریکایی ممنوع شده است.در واکنش به این حرکت دولت آمریکا روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری در دیدار با اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: نباید خودمان را به مسائل پیش پا افتاده مشغول کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به بی‌تأثیر بودن تحریم‌های نظام سلطه علیه ملت ایران خاطرنشان کرد: مستکبران تمام قدرت مادی خود را بسیج کرده و چنین تصور می‌کنند که با اقدام جدید آنها در ایران تزلزلی ایجاد خواهد شد اما به فضل الهی و به واسطه خود باوری و ایستادگی ملت ایران اقدامات آنها هیچ تأثیری نداشته، ملت ایران نه تنها هیچ جایگاهی برای ابرقدرت‌ها قائل نیست بلکه از آنها هراسی هم ندارد.

پیشنهاد لاریجانی به آمریکا

از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان خود در جلسه علنی روز یکشنبه با اشاره به این تحریم‌ها، پیشنهادی نیز برای دولت آمریکا مطرح کرد؛ او گفت: اگر اسم این اقدامات را مدیریت جهانی می‌گذارید و بازی با هیچ، برای شما شادی‌‌آور است، پیشنهاد می‌کنیم دارایی همه مسئولان ایرانی را بلوکه کنید، که شاید از آلام و کدورت‌های شکست‌های پی‌درپی در منطقه، آرامش موقتی و کاذب برای خود دست‌وپا کنید.

لاریجانی گفت: اقدام اخیر دولت آمریکا در عدم‌صدور روادید و بلوکه کردن دارایی‌های چند نفر از مسئولان ایرانی آنقدر بی‌معنا و سبک بود که بازی کودکانه در صحنه بین‌المللی تلقی شد. متأسفانه کشوری که داعیه مدیریت جهانی دارد، علاقه‌مند به بازیگوشی است و به چنین اعمالی سرخوش است و اینقدر بی‌ضابطه در قلمروی حقوق بین‌المللی عمل می‌کند.

رفتار دوگانه

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز که در جمع مسئولان عالی قضایی سخن می‌گفت با اشاره به تصمیم دولت آمریکا گفت: این مسئله که رئیس‌جمهور یک کشور مدعی حقوق بشر به‌صورت یکطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقی و قضایی، راجع به مسئولان یک کشور دیگر احکامی را جاری کند نشان می‌دهد که تا چه حد ادعای پایبندی آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در این کشور مدعی، کار سیاسی با بحث‌های قضایی و حقوقی گره خورده است.

وی با انتقاد از رفتار دوگانه غرب و به‌ویژه آمریکا در برخورد با حقوق بشر گفت: هر انسان آزاده و منصفی از رفتارهای دوگانه مدعیان حقوق بشر در آمریکا متأسف می‌شود.لاریجانی، رفتارهایی مانند صدور حکم تحریم و محرومیت برای مقامات ایرانی از سوی آمریکا را نشانه‌ استیصال این کشور در مقابل پایمردی و مقاومت مردم و مسئولان ایران دانست و افزود: چنین اعمال غیرمنطقی و غیرمنصفانه و البته خنده‌داری از جانب مقامات آمریکایی سردرگمی آنان در برابر کشور ایران را به‌خوبی آشکار کرده است.

رئیس قوه‌ قضاییه با اشاره به ماجرای «مبتلا کردن مخفیانه بیش از هزار نفر از مردم گواتمالا به بیماری‌های مقاربتی آن‌هم به بهانه انجام کارهای پزشکی از سوی آمریکا» که به تازگی افشا شده است، گفت: امروزه کسانی مدعی دفاع از حقوق بشر شده‌اند که سالیان قبل به‌صورت کاملا غیرانسانی عده‌ای از مردم بی‌گناه یک کشور دیگر را در معرض آزمایش‌های پزشکی خود قرار داده‌اند و آنان را به بیماری‌های مقاربتی مبتلا کرده‌اند تا اثر داروهای خود را روی این بیماران آزمایش کنند.

آملی لاریجانی چنین اقداماتی را آن هم از سوی جامعه علمی یک کشور غربی مدعی حقوق بشر در کنار لشکرکشی‌های متعدد نظامی به کشورهای مختلف نشانه‌ای بارز از کذب بودن ادعای حقوق بشری آمریکا دانست.

دارایی‌هایم برای آنها

مصطفی محمدنجار نیز که نامش در فهرست تحریم شدگان آمریکاست در گفت‌وگویی اقدام واشنگتن را نشان از استیصال و سردرگمی مقامات آمریکایی دانست و گفت: دارایی‌های نداشته من برای آنها و هرچه دارم نیز برای آنها باشد.
وزیر کشور افزود: دولت آمریکا در تناقض شدیدی در برخورد با حقوق بشر گرفتار شده و اینگونه اقدامات ناشیانه نشان از عدم‌تعادل در سیاست خارجی دولت آمریکاست.

وی علت اصلی عصبانیت آمریکا را ایستادگی ملت بزرگ ایران در تمامی صحنه‌ها دانست و تأکید کرد: پیشرفت‌های ایران اسلامی در تمامی سطوح و سخنرانی افشاگرانه اخیر رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد خشم آمریکایی‌ها را برانگیخته است. وی درباره ممنوع‌الورود شدن خود به خاک آمریکا که در این تحریم‌ها ذکر شده است، گفت: ما هیچگاه قصد سفر به خاک آمریکا را نداشته و نداریم.

کد خبر 117556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز