یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

گروه ادب وهنر: سال‌ها پیش وقتی فیلم «بوتیک» از سوی هیات انتخاب بیست و یکمین جشنواره فیم فجر رد شد؛ یکی از اعضای هیات انتخاب در پاسخ به خبرنگاری که دلیل رد شدن فیلم را می‌پرسید گفت: «این فیلم هم یک کار دختر پسری ضعیف و بی‌در و پیکر است که کاش در جشنواره نمایش داده می‌شد تا می‌دیدید چه فیلم غیرقابل دفاعی است.»

یک سال گذشت. جشنواره‌ای دیگر از راه رسید که هیات انتخابی متفاوت از دوره قبل هم داشت. تهیه کننده«بوتیک» دوباره فرم شرکت در جشنواره را پر کرد. هیات انتخاب فیلم را دید و این بار فیلم گرچه نه در بخش مسابقه سینمای ایران، که برای نمایش در بخش مسابقه فیلم‌‌های اول پذیرفته شد. جالب اینکه فیلم مغضوب هیات انتخاب جشنواره بیست‌و‌یکم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از جشنواره بیست و دوم گرفت.

 از این اتفاقات در جشنواره فجر زیاد رخ داده است هر سال ترکیب هیات انتخاب فیلم‌ها عوض می‌شود و طبیعی است فیلم رد شده سال قبل اگر اکران نشده باشد،‌ بخواهد شانس‌اش را یک بار دیگر امتحان کند. به هر حال با عوض شدن هیات انتخاب، ممکن است این بار فیلم‌ها با سلیقه و ذهنیتی دیگر دیده شوند و فیلمی که پارسال شایسته شرکت در جشنواره فجر نبوده؛ امسال چنین امکانی را بیابد.

شاید به همین خاطر بود که جعفر پناهی هر سال برای فیلم‌های توقیف شده‌اش، فرم شرکت در جشنواره را پر می‌کرد. این حاصل ترکیب سیال هیات انتخاب است و البته مقررات جشنواره که حضور فیلمی که سال قبل از سوی هیات انتخاب رد شده را مجاز می‌داند.به هر حال این هم یکی از ویژگی‌های جشنواره فجر است که شاید هم اصلا خصیصه‌ای مثبت به حساب آید.

هرچند بعید است در یک جشنواره سینمایی ردهA، فیلمی که یک بار شایسته شرکت در فستیوال شناخته نشده، دوباره امکان حضور بیابد. با این همه چون گاهی اوقات این فیلم‌های ارزشمند که با سلیقه شخصی هیات انتخاب، امکان شرکت در جشنواره را نمی‌یابند،  بد نیست که چنین موقعیتی در جشنواره فجر برای آنها وجود داشته باشد.

 این موقعیت را چون گاهی اوقات به کشف فیلم‌ها و فیلمسازانی ارزشمند منجر می‌شود، باید مغتنم دانست.

کد خبر 11736

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز