گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار اعلام کرد: ارزش جاری بورس تهران در طول یک ماه بیش از 10میلیارد دلار رشد کرد.

بورس

براساس جدید‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بورس تهران به فاصله یک ماه از جولای تا آگوست از 74 میلیاردو 255 میلیون دلار به 84 میلیارد و 434میلیون دلار رسیده‌است. این میزان حکایت از آن دارد که ارزش بورس تهران در فاصله یک ماه بیش از 10 میلیارد دلار رشد کرده است.

ارزش بورس تهران ابتدای سال‌جاری میلادی61.7 میلیارد دلار برآورد شده بود اما در طول این مدت 37 درصد بر ارزش بازار سهام ایران اضافه شده است. این گزارش همچنین حاکی از آن است که گردش معاملات بورس تهران هم‌اکنون به 31 درصد رسیده است.

بازده 53 درصدی

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها همچنین حاکی از آن است که بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران در طول یکسال گذشته میلادی به 53درصد رسیده است.روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش سود تقسیمی شرکت‌ها منجر به صعود شاخص‌ها و همچنین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است.

این موضوع در گزارش ماهانه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نیز تایید شده؛ به‌طوری که براساس برآورد این فدراسیون، شاخص بازده نقدی و قیمت از جولای سال گذشته میلادی تا‌کنون 53درصد رشد کرده است. این شاخص با محاسبه سود سالانه شرکت‌ها که در مجامع عمومی بین سهامداران تقسیم می‌شود و همچنین افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نشان می‌دهد.

این شاخص ابتدای سال‌جاری میلادی 47هزارو703 واحد اندازه‌گیری شده بود اما با گذشت 8ماه از سال‌جاری میلادی اکنون به محدوده 73هزار واحد رسیده است. براساس برآورد فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، بازده بورس تهران به فاصله یک ماه در ماه‌های جولای تا آگوست 13 درصد رشد کرده است و شاخص تدپیکس(بازده نقدی و قیمت) از 64هزار واحد یکباره به محدوده 73 هزار واحد صعود کرده است.

این شاخص هم‌اکنون در بورس تهران نمایش داده نمی‌شود و مشابه آن شاخص دیگری با فرمول مشابه با نام شاخص کل اعلام می‌شود. همچنین شاخص 50 شرکت برتر بورس تهران نیز در طول یکسال گذشته میلادی 70 درصد رشد کرده و از 500 واحد هم‌اکنون به810 واحد رسیده است.

کد خبر 117331

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز