همشهری آنلاین: رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس گفت: دولت آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق انسان‌ها در جهان از موضوع حقوق بشر بهره برداری سیاسی می‌کند و سازمان‌های حقوق بشری جهان باید در مقابل سوءاستفاده‌های آمریکا از این موضوع انسانی مقاومت کنند.

شجره

مسعود شجره که  8 مهر  با خبرنگار ایرنا گفت و گو می‌کرد، از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هشت تن از مسئولان جمهوری اسلامی ایران با ادعای دفاع از حقوق بشر، بشدت انتقاد کرد و افزود: این گونه اقدامات دولت آمریکا منافقانه و دارای انگیزه های سیاسی است.

وی گفت: گرفتن ژست قهرمان حقوق بشر توسط دولت آمریکا کاملا مضحک و ریاکارانه است و رسانه های مسئول و سازمان‌های مدافع حقوق بشر باید واقعیات موجود را در این زمینه برای افکار عمومی جهان تبیین کنند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس اظهارداشت: فهرست اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا و نقض حقوق منتقدان و مخالفان واشنگتن در سراسر جهان به قدری طولانی است که نمی توان براحتی آنها را احصاء کرد.

وی افزود: در پشت نمونه های آشکار نقض حقوق بشر در بازداشتگاه بدنام گوانتانامو، زندان ابوغریب عراق و زندان بگرام افغانستان توسط آمریکا، شبکه ای از زندان های مخفی و مخوف قرار دارد که تعداد نامعلومی از انسان ها در این زندان ها مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و حتی ناپدید شده اند بدون اینکه از کوچکترین حمایت حقوقی و قانونی برخوردار بوده باشند.

شجره به ربودن غیرقانونی افراد از نقاط مختلف جهان توسط آمریکا و انتقال آنان به کشورهای مختلف توسط پروازهای مخفی نظامی اشاره کرد و گفت: آمریکا همچنین به طور علنی به ترور و قتل فراقانونی مخالفان خود در نقاط مختلف جهان افتخار می کند.

ترورهایی که بطور مستمر با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهایی نظیر پاکستان و یمن انجام می شود.
در این ترورهای کور ده‌ها نفر از مردان، زنان و حتی کودکان بی گناه کشته می شوند و ظاهرا این افراد بر اساس اصول حقوق بشر مورد ادعای آمریکا حق حیات ندارند.

این فعال مدنی مدافع حقوق بشر در ادامه اظهارداشت: البته نباید حمایت همه جانبه آمریکا از تعداد بسیاری از رژیم های استبدادی و دیکتاتور را در سراسر جهان فراموش کنیم. این رژیم ها با اینکه در سرکوب هرگونه مخالف سیاسی خود بسیار بدنام هستند از سوی آمریکا به عنوان متحدان با ارزش غرب یاد می شوند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در این زمینه به کشورهایی نظیر مصر، اردن، بحرین و عربستان سعودی اشاره کرد و پرسید: آیا هیچ چشم اندازی وجود دارد که آمریکا روزی مقامات این کشورها را به دلیل نقض حقوق بشر هدف تحریم های خود قرار دهد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: اسراییل نزدیکترین متحد آمریکا است که بطور وحشیانه مردم فلسطین را سرکوب می کند. این سرکوب در سرزمین هایی انجام می شود که حدود نیم قرن است بطور غیرقانونی توسط اسراییل اشغال شده است.

شجره با اشاره به حمله 22 روزه اسراییل علیه غزه، ادامه محاصره غیرقانونی نوار غزه و قتل امدادگران بین المللی توسط ارتش رژیم صهیونیستی در آبهای بین المللی گفت: ظاهرا این همه جنایت انجام شده توسط اسراییل باعث بروز هیچ گونه نگرانی نزد مقامات آمریکایی در زمینه نقض حقوق بشر نشده است.

وی تاکید کرد: همه این موارد به علاوه تجاوز نظامی آمریکا به عراق و افغانستان، واشنگتن را به بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان تبدیل کرده است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در بخش دیگری از این گفت و گو به سخنان هیلاری کلینتون درباره حقوق بشر اشاره کرد و گفت: وزیرخارجه آمریکا استفاده از حربه حقوق بشر را به عنوان یک ابزار جدید در سیاست خارجی آمریکا توصیف کرده است. این سخنان خانم کلینتون باید بطور ویژه و هوشیارانه توسط سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر مورد توجه قرار بگیرد و این سازمان ها نباید اجازه دهند از آنها به عنوان ابزار سیاست خارجی دولت آمریکا استفاده شود.

کد خبر 117312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز