همشهری آنلاین: کاهش مداوم قیمت دوربین‌های دیجیتال با کیفیت حرفه‌ای امکان خرید آنها را برای علاقمندان تفننی عکاسی فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز گرچه دوربین‌های دیچیتال حرفه‌ای هنوز قیمت بسیار بیشتری نسبت به دوربین‌های ساده خانگی دارند، اما در چند سال گذشته بیش از 50 درصد افت قیمت پیدا کرده‌اند.

بهبود کیفیت تصاویر در  دوربین‌های دیجیتال به تدریج حتی عکاسان حرفه‌ای را هم زمانی طرفدار بی چون و چرای فیلم عکاسی بودند، را متقاعد کرده به تصاویر دیجیتال روی آورند.

دوربین‌های دیجیتال SLR (بازتاب تک‌عدسی) مانند دوربین‌هایی که از فیلم استفاده می‌کنند به کاربران امکان می‌دهد نور و عمق میدان را از طریق مخلوطی از کنترل‌های دستی و خودکار و عدسی‌های قابل‌تعویض دستکاری کنند و در عین حال مزایای عکاسی دیجیتال را هم داشته باشند.

عکاسان از  دردسر و هزینه استفاده از فیلم خلاص می‌شوند و می‌توانند پیش و پس از گرفتن عکس با آن به تجربه بپردازند.

آلن وایتز عکاس و سردبیر اینترنتی دوربین‌فروشی B&H می‌گوید در میان دوربین‌های دیجیتال SLR  برای مشتریان مبتدی دوربین نیکون D40  با 6.1 مگاپیکسل که با یک کیت لنز حدود 600 دلار به فروش می‌رسد، یک گزینه پرطرفدار است.

او می‌گوید: "دو سال پیش همین نوع دوربین 1500 تا 1600 دلار قیمت داشت و دو سال قبل از آن 3500 دلار. هر یک تا یک و نیم سالی می‌گذرد،شما تعداد بیشتری از دوربین‌های با کیفیت یهتر و  قیمت کمتر را در بازار می‌بینید."

ار دیگر دوربین‌های دیجیتال SLR  زیر 1000 دلار که به درد آماتورها بخورد می‌توان به دوربین کانون EOS Digital Rebel XTi و دوربین پنتاکس K100D اشاره کرد.

اگر بخواهید به سطوح بالاتر بروید، کانون مدل 30D با 8.2 مگاپیکسل – مگاپیکسل بالاتر به معنای وضوح بیشتر تصاویر است-را پیشنهاد می‌کند که قیمتی حدود 1000 دلار دارد.
در همین سطح قیمت دوربین 10.2 مگاپیکسلی نیکون مدل D80 هم بین آماتورهای جدیتر طرفدار دارد.

در سطح حرفه‌ای دوربین 12.4 مگاپیکسلی نیکون مدل D2Xs حدود 4700 دلار فروخته می‌شود و  کانون مدل EOS-1Ds MARK II با 16.7 مگاپیکسل را با قیمت حدود 7000 دلار عرضه می‌کند.

سال گذشته کانون و نیکون حدود 80 درصد بازار دوربین‌های دیجیتال SLR  را در دست داشتند.

کد خبر 11686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز