ترجمه نیما علیزاده : هفته‌نامه آلمانی اشپورت بیلد در جدید‌ترین شماره خود گفت‌وگویی با سپ بلاتر، رئیس فیفا انجام داده که به شرح زیر است:

سپ بلاتر

 

  • آقای بلاتر، به تازگی بازرسان فیفا از کشورهای نامزد میزبانی جام‌های جهانی 2018 و 2022 بازدید کرده‌اند. ظاهرا شانس قاره اروپا برای میزبانی در سال‌2018 زیاد است؟

بله. در حال حاضر در محافل بین‌المللی و حتی در میان اعضای کمیته فیفا نظر مساعدی برای میزبانی یک کشور اروپایی در جام‌جهانی‌2018 وجود دارد.

  • جام‌جهانی‌2002 به‌طور مشترک در کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی برگزار شد که به گفته مسئولان فیفا برای نخستین و آخرین بار بود. اما برای 2018 اسپانیا - پرتغال و هلند- بلژیک نامزد شده‌اند. آیا این کشورها شانسی هم دارند؟

شما نمی‌توانید 2002 رابا نامزدی این کشورهایی که نام بردید مقایسه کنید. در آن دوره دو کشوری که هیچ علاقه‌‌ای در تاریخ به یکدیگر نداشتند، با دو زبان متفاوت و دو فرهنگ مختلف میزبان رقابت‌ها بودند و این باعث بروز مشکلات زیادی شد. اما این‌بار همه چیز متفاوت است. زبان و فرهنگ اسپانیا و پرتغال شبیه به هم است و با تجربه‌ای که از سال‌2002 داریم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

  • در جام‌جهانی‌ای که گذشت تیم‌های آفریقایی و اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه نتایج دور از انتظاری داشتند و در مقابل، تیم‌های آمریکای جنوبی و آسیایی‌ همه را شگفت‌زده کردند. آیا بنا دارید برای جام‌جهانی‌2014 برزیل، در سهمیه قاره‌ها تغییراتی ایجاد کنید؟

نمایندگان قاره‌های آسیا، آفریقا، آمریکای‌شمالی و جنوبی هر کدام برای گرفتن یک سهمیه بیشتر سخت در تلاش هستند. اما قرار است نتیجه نهایی در ماه مارس سال آینده (حدود 6ماه دیگر) طی جلسه‌ای که برای همین منظور برگزار می‌شود، اعلام شود. شاید مجبور شویم جام جهانی آینده را با 36 تیم برگزار کنیم.

  • یوفا تصمیم دارد جام ملت‌های اروپا در سال‌2016 را که در فرانسه برگزار می‌شود، به جای 16‌تیم با 24‌تیم برگزار کند. با توجه به گفته شما، فیفا هم‌چنین تصمیمی دارد؟

امیدوارم که اینطور نشود زیرا معتقدم 32 تیم ایده‌آل است.

  • مدیرعامل باشگاه شالکه آلمان در گفت‌وگویی با انتقاد از فیفا گفته بابت سود کلانی که از جام‌جهانی‌2010 به دست آمده، فیفا باید پول بیشتری را به باشگاه‌هایی که بازیکنان ملی‌پوش دارند اختصاص بدهد.

ظاهرا ایشان اطلاعات کاملی ندارند. ما از درآمد جام‌جهانی‌2010 به هر فدراسیونی 40‌میلیون دلار پرداخت کردیم تا بین باشگاه‌ها تقسیم کنند. در سال‌2014 نیز این مبلغ به 70‌میلیون دلار می‌رسد. این تصمیم را ما 2سال پیش گرفتیم. اما در نقطه مقابل دیگر فیفا ملی پوشان را در طول مسابقات بیمه نخواهد کرد و از این به بعد این کار وظیفه باشگاه‌ها خواهد بود.

  • اما مسئولان بایرن مونیخ به‌شدت از دست هلندی‌ها عصبانی هستند زیرا می‌گویند آنها با وجود مصدومیت روبن از او استفاده کردند به‌طوری که مصدومیت این بازیکن تشدید شده و احتمالا تا سال آینده نمی‌تواند برای بایرن بازی کند. بایرنی‌ها از طریق فدراسیون فوتبال آلمان به فیفا شکایت کرده‌اند و خواهان دریافت غرامت زیادی از فدراسیون هلند هستند.

متأسفانه خیلی از باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها به قانونی که 2سال پیش تصویب شد اعتنایی نکردند و بازیکنان ملی پوش را بیمه نکردند. بایرن مونیخ هم خود مقصر است و حالا دیگر برای این اعتراض‌ها دیر شده است. اگر فیفا بازیکنان ملی‌پوش را به جای پرداخت 40‌میلیون دلار به فدراسیون‌ها، بیمه می‌کرد، هزینه کمتری متحمل می‌شد.

  • فرانس بکن بائر اعلام کرده که سال آینده از کمیته فنی فیفا کناره‌گیری می‌کند زیرا از این کار دیگر لذتی نمی‌برد، آیا این خبر صحت دارد؟

به هیچ وجه، در صحبت تلفنی که با فرانس داشتم گفت که تا سال‌2015 به‌طور قطع در فیفا می‌ماند. ما با هم همکاری نزدیکی داریم. قرار است در این ماه جلسه مهمی با هم درباره مسائل مختلف فوتبال برگزار ‌کنیم. او شخصیت بزرگی برای فوتبال جهان است.

  • باشگاه‌ها مدام به تقویم بازی‌های دوستانه فیفا اعتراض می‌کنند. آیا اعتراض آنها وارد است؟

به هیچ وجه. ما این تقویم را با هماهنگی باشگاه‌ها تنظیم کردیم و هر باشگاهی 30‌بازیکن دارد و قرار نیست همیشه فقط ملی پوش‌ها بازی کنند.

کد خبر 116643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز