گروه اقتصادی: تازه‌ترین رتبه‌بندی مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت‌پذیری اقتصاد کشورهای جهان نشان می‌دهد که ایران از میان 139 کشور در جایگاه 69 قرار گرفته است.

این برای نخستین‌بار است که مجمع جهانی اقتصاد، اقدام به ارزیابی اقتصاد ایران از حیث شاخص رقابت‌پذیری کرده است. به‌گزارش همشهری، در تازه‌ترین گزارش مجمع یادشده 10 کشور، سوئیس، سوئد، سنگاپور، آمریکا، آلمان، ژاپن، فنلاند، هلند، دانمارک و کانادا رتبه‌های اول تا دهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در بین کشورهای منطقه قطر، عربستان سعودی و امارات، به‌ترتیب در رتبه 17، 21 و 25 قرار دارند و چین به‌عنوان پیشتاز رشد اقتصادی دنیا در رده 27 جای گرفته است.مجمع جهانی اقتصادی بیش از 110 متغیر مختلف را برای ارزیابی شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصاد کشورها مورد اندازه‌گیری و مقایسه قرار می‌دهد که حدود دو سوم از این متغیرها براساس نظرسنجی از مدیران اجرایی بنگاه‌های اقتصادی و یک سوم باقیمانده براساس داده‌های آماری رسمی منتشر شده توسط کشورها و نهادهای بین‌المللی محاسبه می‌شود. این گزارش می‌افزاید: ایران به‌دلیل ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و اجرای قانون اجرایی شدن این سیاست‌ها در رده 69 قرار گرفته است.

در این گزارش، 13 کشور منطقه خاورمیانه رتبه ‌بندی شده‌اند که ایران در میان این کشورها در رتبه10 قرار دارد. قطر، عربستان، امارات، عمان، کویت، بحرین، ترکیه و اردن به‌ترتیب اول تا نهم در خاورمیانه هستند. بر اساس تازه‌ترین رتبه‌بندی مجمع جهانی اقتصاد 3 کشور مصر، لبنان و سوریه وضعیت بدتری نسبت به ایران در خاورمیانه دارند.

کد خبر 115864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز