همشهری آنلاین: منشور حقوق بشر کوروش پس از اعتبارسنجی کارشناسان ایرانی و انگلیسی در موزه ملی ایران استقرار یافت تا مردم بتوانند از آن بازدید کنند.

به گزارش ایرنا، منشور حقوق بشر کوروش روز شنبه توسط تعدادی از باستان شناسان و کارشناسان ایرانی و انگلیسی در موزه ملی ایران با حضور حمید بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتبارسنجی شد و برای بازدید مردم به مدت چهار ماه در محفظه مخصوص قرار گرفت.

حسن محسنی سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه این جلسه گفت: جلسه امروز برای ارزیابی و بررسی وضعیت منشور کوروش است که با حضور تعدادی از کارشناسان موزه انگلیس و تعدادی از متخصصین و صاحب نظران بزرگ کشور برگزار شد.

وی اضافه کرد: پس از تعیین میزان اعتبار این منشور و بررسی وضعیت آن، منشور کوروش در محفظه مخصوص قرار گرفت تا بعد از پلمپ و آماده سازی آن، به مدت چهار ماه در معرض نمایش مردم قرار گیرد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: تیم هفت نفره ای متشکل از کارشناسان ایرانی و تیم دو نفره از کارشناسان موزه انگلیس به همراه مدیر بخش خاورمیانه موزه انگلیس این کار را انجام می دهند.

منشور حقوق بشر کوروش دیروز جمعه توسط هیاتی به سرپرستی جان کرتیس مدیر بخش خاورمیانه موزه انگلیس از فرودگاه امام خمینی (ره) به موزه ملی ایران منتقل شد.

رییس موزه ملی ایران در جریان انتقال این میراث تاریخی ایرانیان به ایران، با اشاره به منشور کوروش به عنوان نخستین منشور حقوق بشر دنیا اظهار داشت: این منشور در سازمان ملل نیز بعنوان منشور حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفته و مورد قبول همه جهان واقع شده است.

منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه‌ کوروش نیز شناخته می‌شود، از جنس سفال است و در سال 539 پیش از میلاد ساخته شده است. دور تا دور این استوانه سفالین که 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض دارد، در حدود 40 خط به زبان میخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است.

این منشور که به ‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود، در سال 1971 میلادی از سوی سازمان ملل به شش زبان رسمی منتشر شد و بدلی از این منشور نیز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

کد خبر 115845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز