همشهری‌آنلاین: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر مواضع همیشگی و اصولی کشورمان در رد اعمال تروریستی در همه اشکال و مصادیق آن از جمله تروریسم دولتی, تصریح کرد که تروریسم دولتی خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین مصداق تروریسم است.

khazaei un

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد خزاعی که به مناسبت دومین اجلاس بازنگری استراتژی جهانی ضد تروریسم سازمان ملل متحد سخن می‌گفت, توسل به خشونت کور و قتل و جرح غیرنظامیان بی‌گناه و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم را به عنوان اعمالی جنایتکارانه برشمرد که ارتکاب به آن چه توسط گروه‌های تروریستی و چه توسط نیروهای نظامی و امنیتی دولت‌ها، محکوم و غیرقابل توجیه است.

وی تصویب استراتژی جهانی ضدتروریسم ملل متحد را نشانه عزم جامعه بین‌المللی برای مقابله منسجم و همه جانبه با معضل تروریسم زیر نظر سازمان ملل دانست و با اشاره به ارکان چهارگانه استراتژی, آن را تلاشی از سوی جامعه بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی همه جانبه‌نگر برای چالش جهانی معرفی کرد.

وی تاکید کرد که مقابله با تروریسم بدون شناسایی و رفع ریشه‌ها و علل و عوامل موجده آن میسر نخواهد شد و لازم است شرایط و زمینه‌های ایجاد کننده نفرت و خشونت و بی‌قانونی به ویژه تجاوز و اشغالگری از بین برود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل نقش دولت‌ها در پیشگیری و مقابله با تروریسم را نقشی محوری و اصلی دانست و این نکته را خاطرنشان کرد که مقابله با تروریسم مستلزم ایجاد و ترویج فرهنگ صلح و رد خشونت و تعهد دولت‌ها به استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز برای حل اختلافات و پرهیز از توسط به زور در روابط بین‌الملل است. این در حالی است که برخی از قدرت‌ها بر ادامه سیاست‌های جنگ افروزانه خود و ترویج فضای خشونت و ارعاب در سطح بین‌المللی اصرار می‌ورزند و از این طریق الگوی نامناسب و مخربی برای گروه‌های تروریستی ارائه می‌کنند. همزمان برخی دولت‌ها بر اعمال استانداردهای دوگانه و گزینشی در برخورد با گروه‌های تروریستی ادامه داده و عملا نسبت به فعالیت و تداوم اقدامات مجرمانه برخی گروه‌های تروریستی که در جهت منافع سیاسی تنگ‌نظرانه آن‌ها عمل می‌کنند, اغماض می‌کنند.

خزاعی در بخش دیگری از سخنانش, با اشاره به گذشت 4 سال از تصویب استراتژی جهانی ضد تروریسم سازمان ملل در سال 2006، این سوال را مطرح کرد که آیا در مقایسه با 4 سال قبل اعمال تروریستی کاهش یافته است؟

او افزود: متاسفانه این اژدهای چندسر هم‌چنان قربانی می‌گیرد و بسیاری از جوامع از گزند آن در امان نیستند.

نماینده کشورمان ضمن ابراز نگرانی از گسترش اقدامات تروریستی در منطقه پیرامونی کشورمان آن را نتیجه مستقیم دخالت قدرت‌های خارجی در کشورهای منطقه دانست و مسوولیت این کشورها در مواجهه با آثار زیان‌بار ناشی از مداخله نظامی در منطقه را خاطرنشان کرد.

خزاعی هم‌چنین با برشمردن اقدامات تروریستی در مرزهای شرقی کشورمان, آن را به عنوان یکی از تبعات زیان‌بار حضور و مداخله غیرقانونی قدرت‌های خارج از منطقه در کشورهای همسایه و شکل‌گیری محیط هرج و مرج و بی‌قانونی در برخی کشورهای همسایه دانست.

وی با اشاره به موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در دستگیری سرکرده گروهک تروریسنی جندالله و وجود شواهد و قرائن غیرقابل تردید از جمله اعترافات شخص عبدالمالک ریگی مبنی بر برخورداری از حمایت همه جانبه نیروهای خارجی مستقر در منطقه, این امر را نشانه رویکرد غیرصادقانه مدعیان مقابله با تروریسم دانست.

او اعطای پناهندگی سیاسی به اعضای گروهک منفور تروریستی منافقین توسط برخی کشورهای اروپایی را نشانه دیگری از برخورد دوگانه برخی کشورهای غربی با مقوله تروریسم عنوان کرد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات کشورمان در مقابله با تروریسم پرداخت و از الحاق جمهوری اسلامی ایران به چند کنوانسیون بین‌المللی مربوط به مبارزه با تروریسم, تدوین لایحه الحالق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم, تصویب قانون مبارزه با پولشویی, انعقاد موافقت‌نامه‌های دوجانبه امنیتی و معاضدت قضایی, برگزاری نشست‌ها و انجام پروژه‌های مشترک با بخش‌های ذی‌ربط سازمان ملبل به ویژه دفتر پیشگیری از جرم و مواد مخدر سازمان ملل در زمینه پیشگیری و مقابله با جرایم, و نیز همکاری‌های چندجانبه در سطح سازمان همکاری‌های منطقه‌یی (اکو) به عنوان بخشی از اقدامات کشورمان در این زمینه نام برد.

به گزارش ایسنا، استراتژی جهانی ضد تروریسم سازمان ملل متحد در تاریخ 8 سپتامبر 2006 در قطعنامه شماره 288 مجمع عمومی سازمان ملل به اجماع به تصویب رسید.

بر اساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل هر دو سال یک‌بار استراتژی مزبور و پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه اجرای آن مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد. اولین بازبینی استراتژی در سال 2008 صورت گرفت.

گروه کشورهای اسلامی نقش فعالی در روند مذاکرات مربوط به دومین ارزیابی استراتژی ایفاء کرده است

کد خبر 115807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز