علی منظرپور - بازرگان انگلیسی ایرانی‌الاصل- پس از آن‌که 22ماه در لهستان زندانی بود، آزاد شد.

منظرپور درتاریخ 17فوریه 2005 و با همکاری اطلاعاتی سرویس‌های ضدجاسوسی لهستان و آمریکا به جرم جاسوسی در فرودگاه ورشو در لهستان بازداشت شده بود. جرم منظرپور که آمریکا با استناد به آن حکم جلب بین‌المللی او را گرفته بود، این بود: «تلاش برای نقض تحریم ایران یا در واقع، جاسوسی».

منظرپور که یک بازرگان ایرانی است در سال‌2004 یک هواپیمای سبک یک‌نفره از نوع برکوت‌360 از آمریکا خریداری و آن را به انگلیس منتقل کرد. او قصد داشت این هواپیما را به ایران منتقل کند اما وقتی که مراجع قضایی آمریکایی از این ماجرا اطلاع پیدا کردند، به‌سرعت دستور بازداشت منظرپور و بازگرداندن هواپیما را صادر کردند. بر اساس این حکم، شرکتی که مسئولیت انتقال هواپیما را به ایران بر عهده داشت، هواپیما را به آمریکا بازگرداند و منظرپور هم با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی لهستان و آمریکا در لهستان بازداشت شد. آمریکایی‌ها برای یافتن این بازرگان، از ماهواره‌های جاسوسی خود استفاده کردند و تمام اطلاعات محرمانه خود را در این مورد به سازمان‌های اطلاعاتی لهستان قرار دادند؛ اطلاعاتی از قبیل تغییر مکان، زمان استفاده از کارت اعتباری و حتی پول غذایی که منظرپور در رستوران خورده بود.

پس از آن‌که منظرپور در لهستان بازداشت شد، مراجع قضایی آمریکا از لهستان خواستند تا منظرپور را به آمریکا منتقل کنند که لهستانی‌ها هم با این درخواست موافقت کردند اما فرجام‌خواهی منظرپور از این حکم بالاخره و پس از بررسی پرونده در دو دادگاه، مانع انتقال او به آمریکا شد و هفته پیش، این بازرگان پس از 22ماه از زندان آزاد شد.
اگر منظرپور به آمریکا منتقل می‌شد، دادگاه‌های این کشور می‌توانستند او را به 50 سال زندان و پرداخت 250هزار دلار جریمه محکوم کنند.
منظرپور 44ساله و ساکن شهر برایتن در انگلیس است.

کد خبر 11543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز