گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبری با عنوان خبرنگاران با 20سال سابقه متوالی، بازنشسته می‌شوند را صبح دیروز منتشر کرده‌ است.

Journalism

در این خبر آمده که با تصویب دولت خبرنگارانی که 20سال سابقه خبری متوالی و یا 25سال سابقه متناوب دارند بازنشسته می‌شوند. سال‌هاست که همه دست‌اندرکاران رسانه‌ها و به‌ویژه خبرنگاران می‌دانند که بخشی از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور مربوط به بازنشستگی خبرنگاران است و براساس این قانون خبرنگاران با داشتن 20سال سابقه متوالی یا 25سال سابقه متناوب با دریافت 30روز حقوق کامل بازنشسته می‌شوند.

اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بعد از سال‌ها خبری با این تیتر را بر خروجی‌اش قرار داده و یا اینکه خود دولت با انجام یک دوباره کاری به سر رشته اصلی بازگشته و قانون پیشین را دوباره پیگیری و ابلاغ کرده‌است جای سؤال دارد.

پیش از این و همزمان با روز خبرنگار (17مرداد)‌ سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اختلافاتی سخن گفته بود که وزارتخانه متبوعش با سازمان تأمین اجتماعی دارد. او گفته بود:در حال حاضر ما با سازمان تأمین اجتماعی با اختلافاتی مواجه هستیم، زیرا فعالان عرصه خبر به‌دلیل سخت و زیان آور بودن این شغل باید با 20سال سابقه بیمه بازنشسته شوند، اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی این قانون را فقط مشمول کسانی که 20سال پیاپی سابقه بیمه دارند، می‌داند و سنوات خبرنگاران را برای بازنشستگی ضرب در1.5 نمی‌کند.

چندی بعد خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خبرنگاران حتی با وجود فاصله‌های زمانی که در دوره کاری‌ و به تبع آن بیمه‌پردازی‌شان ایجاد می‌شود خواهند توانست با همان 20سال سابقه و ضریب یک و نیم در نظر گرفته شده بازنشسته شوند و انتظار می‌رفت که اگر بنا باشد دور جدیدی از تلاش‌ها و مذاکرات برای رفع مشکل بازنشستگی خبرنگاران آغاز شود، موضوع اصلی حول این محور باشد که شرط توالی بیمه‌ پردازی در بازه زمانی 20ساله برای اصحاب رسانه حذف، تعدیل یا با شرایط ویژه‌ای برطرف شود.

اما با انتشار خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به‌نظر می‌رسد هیچ تغییری در قوانین حاکم بر بازنشستگی خبرنگاران به‌عنوان فعالان در مشاغل سخت و زیان آور ایجاد نشده و قانون پیشین دوباره ابلاغ شده است.

کد خبر 115382

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز