یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نتایج اولیه انتخابات پارلمانی استرالیا نشان داد که هیچ کدام از احزاب این کشور برای نخستین بار در 70 سال گذشته نتوانسته‌اند اکثریت لازم را در پارلمان به دست بیاورند و این کشور باید در انتظار دولتی ائتلافی باشد

انتخابات

امروز هم شمارش آرای انتخابات پارلمانی استرالیا ادامه داشت اما اکنون به‌طور قطع مشخص شده است که هیچ کدام از 2 حزب اصلی این کشور موفق نخواهند شد 76 کرسی لازم را برای تشکیل دولت این کشور به دست بیاورند.

شبکه ای‌بی‌سی استرلیا پیش‌بینی کرده است که با پایان شمارش‌ آرا حزب کارگر به رهبری جولیا گیلارد، نخست‌وزیر فعلی این کشور 72 کرسی و ائتلاف محافظه‌کاران به رهبری تونی ابوت 73 کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد.

با مشخص شدن این نتایج گیلارد که تنها 2 ماه نخست‌وزیر استرالیا بوده است اعلام کرد که به مبارزه خود برای حفظ سمتش ادامه خواهد داد. گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که رهبران هر دو حزب اصلی اکنون رایزنی‌های سخت خود را برای تشکیل دولت ائتلافی شروع کرده‌اند.

گفته می‌شود جولیا گیلارد در قدم اول، روز گذشته مذاکره با نامزدهای مستقل را شروع کرده است. وی روز گذشته در نشستی خبری اذعان کرد که او و رقبایش نتوانسته‌اند در انتخابات اخیر اکثریت آرا را کسب کنند اما او برای تشکیل دولتی باثبات و مؤثر مانند دولت قبلی حزب کارگر تلاش خواهد کرد.

گیلارد گفت: رای دهندگان در استرالیا با رای خود این پیام را به سیاستمداران این کشور دادند که آنها خواستار اعمال تغییرات در نحوه اداره استرالیا هستند. وی همچنین قول داد که درصورت حضور در قدرت، در پارلمان اصلاحات انجام دهد.

تونی ابوت، رهبر حزب لیبرال- ملی گرا و رقیب نخست‌وزیر استرالیا هم در حال گفت‌وگو با 4 نماینده مستقل پارلمان است که جلب آرای آنها باعث می‌شود تا این حزب به اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید برسد. هر کدام از این دو حزب به 3 یا 4 کرسی پارلمان برای تشکیل دولت این کشور و به دست آوردن مقام نخست‌وزیری نیاز دارند که رقابت‌های سیاسی در این کشور را بسیار داغ کرده است.

این برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته است که انتخابات پارلمانی استرالیا بدون پیروزی قطعی یک حزب یا گروه مشخص به پایان می‌رسد. انتخابات پارلمانی استرالیا 2 ماه پس از آن برگزار شد که جولیا گیلارد در رقابت برای رهبری حزب کارگر، بر کوین راد رهبر سابق این حزب پیروز شد و به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور جای او را گرفت.

بسیاری عقیده دارند که این اقدام خانم گیلارد که باعث برکناری نخست‌وزیر وقت از قدرت شد، واکنش‌های منفی را علیه او در افکار عمومی برانگیخته است. تونی ابوت، رهبر ائتلاف محافظه‌کاران، روز گذشته اعلام کرد که نتایج این انتخابات نشان می‌دهد حزب کارگر اکثریت و مشروعیت خود را از دست داده است. وی گفت: مشخص است که حزب کارگر نمی‌تواند دولت مؤثری را در این وضعیت تشکیل دهد.

اکنون پیروزی 3 عضو مستقل و یک عضو حزب سبز استرالیا در این انتخابات قطعی شده است که تصمیم آنها سرنوشت تشکیل دولت جدید را مشخص خواهد کرد. به همین خاطر این نمایندگان به‌دنبال بهترین توافق با جولیا گیلارد یا تونی ابوت به نفع حوزه انتخابی خود خواهند بود که این مسئله رایزنی‌های سیاسی در این کشور را سخت و جدی می‌کند. 2 نفر از نمایندگان مستقل در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده‌اند که به حزبی که بتواند دولتی باثبات را تشکیل دهد خواهند پیوست.

جولیا گیلارد، نخستین نخست‌وزیر زن استرالیاست و بسیاری عقیده دارند وی با تصور پیروزی آسان اقدام به برگزاری انتخابات کرد اما نتایج این رای‌گیری نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های او درست از آب در نیامده است. اعلام نتایج نهایی انتخابات به خاطر وسعت این کشور و شمارش آرای پستی ممکن است چند روزی زمان ببرد و تا آن موقع بدون شک رقابت 2 حزب اصلی این کشور به اوج خود رسیده است.

استرالیا با وسعت بیش از 7 میلیون و 686 هزار کیلومتر مربع ششمین کشور وسیع دنیا به حساب می‌آید و جمعیت بیش از 20‌میلیون نفری آن باید فعلا برای شناختن نخست‌وزیر خود منتظر بمانند.

ملکه انگلیس؛ ملکه استرالیا

حکومت استرالیا پادشاهی مشروطه است و بالاترین مقام سلطنتی انگلیس یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشور هم به حساب می‌آید. جانشین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیاست که او فرمانداران ایالت‌های این کشور را تعیین می‌کند.

هرچند فرماندار کل طبق قانون اساسی، از اختیارات فراوانی برخوردار است اما در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست‌وزیر به حساب می‌آید. این کشور در اول ژانویه 1901 از انگلیس اعلام استقلال کرد اما هنوز سایه دولت انگلیس حتی در پرچم این کشور دیده می‌شود.

کد خبر 114514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز