سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله یک بمبگذار انتحاری به مرکز جذب نیروی ارتش عراق در بغداد روز گذشته یکی از مرگبارترین عملیات‌های تروریستی این کشور را در چند ماه گذشته رقم زد و باعث کشته‌شدن حداقل 60 نفر و زخمی شدن بیش از 130‌نفر دیگر شد

زخمیها انفجار

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عامل انتحاری این حمله کمربند انفجاری خود را در میان حدود هزار نفر از داوطلبان ورود به ارتش عراق در منطقه باب‌المعظم منفجر کرده است. ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق روز گذشته شبه‌نظامیان القاعده را مسئول این عملیات تروریستی معرفی کرد. گفته می‌شود بخشی از بدن این عامل انتحاری توسط نیروهای پلیس در محل انفجار پیدا شده است و ماموران اکنون در حال تحقیق برای شناسایی هویت وی هستند.

یکی از شاهدان در محل این حادثه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است که عامل این عملیات تروریستی مانند فردی عادی در میان داوطلبان ورود به ارتش حضور داشت اما به‌طور ناگهانی به یکی از افسران ارتش نزدیک شد و کمربند انفجاری خود را منفجر کرد. محل انجام این عملیات انتحاری در نزدیکی ساختمان سابق وزارت دفاع عراق بوده است که اکنون به‌عنوان مرکز جذب نیروهای ارتش از آن استفاده می‌شود.

این حمله انتحاری 2 هفته پیش از موعد اعلام‌شده از سوی واشنگتن برای کاهش نیروهای این کشور در عراق به 50 هزار نفر و در بحبوحه هشدارها درباره افزایش خشونت‌ها در عراق با ادامه بحران سیاسی این کشور صورت گرفته است. آمارهای وزارت دفاع عراق نشان می‌دهد که خشونت‌ها در این کشور در فصل تابستان به‌شدت افزایش یافته است. ماه جولای به همین خاطر عنوان مرگبارترین ماه عراق از می‌2008 تاکنون را به‌خود اختصاص داد. ماه گذشته هم حمله انتحاری مشابهی به نیروهای شوراهای بیداری که برای دریافت حقوق جمع شده بودند باعث کشته شدن حداقل 45 نفر شد.

وضعیت دولت جدید عراق با به نتیجه نرسیدن رایزنی‌های سیاسی در این کشور با وجود گذشت بیش از 5 ماه از انتخابات پارلمانی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با وجود وعده‌های گروه‌های سیاسی هنوز پیشرفتی در روند انتخاب نخست‌وزیر این کشور به چشم نمی‌خورد. حمله انتحاری اخیر یک روز پس از آن صورت گرفت که ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه از توقف گفت‌وگوهای این فهرست با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی خبر داد.

میسون الدملوجی، سخنگوی فهرست العراقیه اعلام کرد:‌ این فهرست در پی اظهارات نوری مالکی مبنی بر اینکه العراقیه نماینده یک گروه مشخص و نه همه گروه‌های جامعه عراق است تصمیم به توقف گفت‌وگوهای خود با ائتلاف مالکی گرفته است. وی گفت: فهرست العراقیه یک جناح سنی نیست بلکه طرحی ملی است و ما خواستار عذرخواهی مالکی هستیم و بدون عذرخواهی هرگز بار دیگر با وی گفت‌وگو نمی‌کنیم.

محمد علاوی از رهبران ارشد العراقیه هم عذرخواهی مالکی در این رابطه را شرط این ائتلاف برای از سرگیری مذاکرات با ائتلاف دولت قانون عنوان کرده است. از سوی دیگر حیدرالملا از اعضای فهرست العراقیه هم اعلام کرد: ‌آنچه ما را به توقف گفت‌وگوهایمان با دولت قانون وادار کرد اصرار مالکی بر نخست‌وزیری است. وی تاکید کرد که آمریکایی‌ها به‌دنبال راه‌حل‌های سریع اما غیرواقعی برای تشکیل دولت چون تقسیم قدرت با دولت قانون هستند.

ائتلاف دولت قانون هم روز گذشته در واکنش به این مسئله اتهامات فهرست العراقیه علیه این ائتلاف را طفره‌روی از مذاکرات جدی در جهت تشکیل دولت دانست. ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ائتلاف دولت قانون از همان ابتدای شکل‌گیری‌اش یک موضع‌گیری و شیوه ملی را دنبال کرده و به دور از مسائل طایفه‌گرایی عمل کرده است. در این بیانیه آمده است: ادعاها در این مورد از سوی دشمنان عراق مطرح می‌شود و آ‌نها در تلاش برای تبلیغ این ادعاها بین عراقی‌ها به‌منظور نابودی روند سیاسی و روند دمکراسی در کشور هستند.

در این بیانیه تاکید شده است: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق موضع‌گیری ملی خود را به اثبات رسانده است. اتهاماتی از این قبیل که از سوی گروه‌هایی مشخص مطرح می‌شود، تنها به منزله طفره‌روی از مذاکرات جدی و پافشاری بر مرحله متشنج کنونی از تاریخ عراق است.

در این بیانیه از تمامی گروه‌های سیاسی خواسته شده است که موضعی جدی برای سرعت بخشیدن به مذاکرات با هدف پایان دادن به پرونده تشکیل دولت اتخاذ کنند. علی الادیب، عضو ائتلاف دولت قانون هم روز گذشته با ابراز تعجب از تصمیم فهرست العراقیه برای توقف گفت‌وگوها این امر را غیرقابل توجیه خواند و از تلاش ائتلافش برای شناخت عوامل واقعی این تصمیم خبر داد.

تصمیم فهرست العراقیه همزمان با سفر جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اعلام شد. جفری فلتمن در سفر خود به عراق با مقام‌های ارشد این کشور از جمله جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه درباره روند تشکیل دولت جدید این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کد خبر 114156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز