سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه ورزشی: جام ملت‌های آسیا از قدیمی‌ترین، منظم‌ترین و مهمترین مسابقات فوتبال در سطح قاره آسیا است.

50 سال پیش به ابتکار و طراحی «تونکو عبدالرحمان» نخست‌وزیر ورزش‌دوست مالزی، کنفدراسیون فوتبال آسیا موافقت خود را با برگزاری این مسابقات به شیوه جام جهانی هر 4 سال یک‌بار اعلام نمود و اجرای آن در سال 1956 تحقق یافت.

عبدالرحمان به خاطر آن‌که مسائل جغرافیایی و مشکلات اقتصادی و همچنین تداخل مسابقات گوناگون مانع و وقفه‌ای در راه برگزاری جام ملت‌های آسیا به‌وجود نیاورد پیشنهاد داد تا این مسابقات در حدفاصل دو جام جهانی برگزار شود و به‌صورت منطقه‌ای انجام پذیرد تا از جنبه زمانی و هم مالی صرفه‌جویی به‌عمل آید.

اگرچه در اولین دوره این بازی‌ها تنها 4 تیم اعلام آمادگی کردند اما به مرور تعداد داوطلبان آن افزایش یافت تا جایی که حدنصاب تیم‌های شرکت‌کننده به چند برابر میزان دوره اول رسید.

جام ملت‌های آسیا از بدو شروع تاکنون بدون وقفه و به‌طور منظم انجام پذیرفته است و به دلیل آن‌که قدمتی بیش از جام ملت‌های اروپا دارد مورد توجه سایر کشورهای جهان نیز قرار گرفته است، ضمن این‌که حضور تیم‌های پرخرج و پرسروصدا نظیر ژاپن، عربستان و کره موجب گردیده تا این رقابت‌ها در پوشش خبری رسانه‌های جهان قرار گیرد و امتیاز پخش تصویری آن در بعضی از کشورهای اروپایی به فروش برسد.

جام ملت‌های آسیا به دلایل متعدد اهمیتی فزون‌تر از فوتبال بازی‌های آسیایی دارد چراکه در بازی‌های آسیایی، سایر رشته‌های ورزشی تا حدی فوتبال را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهند و از طرفی بعضی از تیم‌های قدرتمند در آن مسابقات دست به جوانگرایی و آینده‌سازی می‌زنند در حالی که در جام ملت‌های آسیا تیم‌ها با تمام قوا حضور می‌یابند.

این رویداد با عظمت سال آینده برای اولین‌بار به‌طور مشترک در چهار کشور اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام انجام خواهد شد.

روز سه شنبه مراسم قرعه‌کشی این بازی‌ها در هتل 5 ستاره کانونشن سنتر کوالالامپور طی مراسم ویژه‌ای برگزار شد.

کمیته برگزارکننده این مراسم با تصویب شرایط سیدبندی بر اساس آخرین رنکینگ فیفا در اکتبر 2006 تیم‌های سرگروه را اعلام کرد. ایران، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی چهار تیم سرگروه در این قرعه‌کشی بودند.

بر مبنای شرایط قرعه‌کشی به غیر از این 4 تیم، چهار کشور میزبان نیز هرکدام در یک گروه قرار گرفتند.

با شرایط جدید تیم‌های قدرتمند در چهار گروه تقسیم شدند و در این دور بر مبنای بازی‌های قبلی جام ملت‌های آسیا قرعه‌کشی انجام نشد تا تیم‌های مطرح در یک گروه قرار نگیرند.

یکی دیگر از دلایل مهم این سیدبندی این بود که تیم‌های حاضر در جام‌جهانی که عبارت بودند از ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و عربستان در یک گروه با هم روبه‌رو نشوند.

بنابراین چهار تیم سرگروه (ایران، ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی) در گلدان 4 قطر، ازبکستان، عربستان سعودی و عمان در گلدان 3 و در گلدان 2 نیز چین، عراق، امارات و بحرین قرار گرفته بودند.

چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با حضور 16 تیم از روز 16 تیر تا 7 مردادماه سال آینده در 4 کشور آغاز می‌شود. در پایان مرحله مقدماتی نیز از هر گروه دو تیم  به مرحله یک‌چهارم نهایی راه خواهند یافت.

در حال ‌حاضر تیم‌های ایران و ژاپن با سه عنوان قهرمانی و کره‌جنوبی با 2 عنوان قهرمانی از جمله پرافتخارترین تیم‌های جام ملت‌های آسیا هستند.

تیم های حاضر در چهار گروه

در مراسم قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های آسیا که قهرمانان بزرگ قاره چون خداد عزیزی، کیم‌جوسونگ، ناکاتا، خلفان ابراهیم خلفان و... حضور داشتند ابتدا چهار تیم میزبان در گروههای چهارگانه تقسیم شدند.

سپس براساس قرعه‌کشی طبق سید ‌بندی به شکل زیر،گروه‌ها    با قرعه  مشخص شدند.

  • گروه اول: تایلند، عراق، عمان و استرالیا
  • گروه دوم: ویتنام، امارات، قطر، ژاپن
  • گروه سوم: مالزی، چین، ازبکستان و ایران
  • گروه چهارم: اندونزی، بحرین، عربستان و کره‌جنوبی
کد خبر 11399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز