گروه حوادث: زن جوان وقتی از مامور پلیس راهنمایی و رانندگی شنید که خودروی بنزش دچار نقص فنی است، از ماشین پیاده شد تا موضوع را بررسی کند اما خبر نداشت که این ماجرا ترفند مامور قلابی برای شروع گروگانگیری نیم میلیون دلاری است

آدم ربایی

سیزدهمین روز مرداد به نیمه رسیده بود که بنز مدل بالایی مقابل مهدکودکی در شمال تهران توقف کرد و زن جوانی از آن پیاده شد.
نگهبان مهدکودک با دیدن زن وارد ساختمان شد و لحظاتی بعد درحالی‌که دست پسربچه 4ساله‌ای را گرفته بود، نزد او برگشت. پسربچه 4 ساله به محض دیدن مادرش، به طرف او دوید و دقایقی بعد هر دوی آنها سوار بر بنز مدل بالا به طرف خانه‌ به راه افتادند.

مأمور قلابی

زن جوان هنوز وارد خیابان اصلی نشده بود که با اشاره مامور راهنمایی و رانندگی پایش را روی ترمز گذاشت. مامور پلیس یکراست به طرف بنز مدل بالا رفت و با گفتن این جمله که « خودروی شما نقص فنی دارد» از او خواست پیاده شود. زن جوان برای بررسی موضوع از ماشین پیاده شد اما هنوز چند قدمی از خودرو دور نشده بود که مامور پلیس با عکس‌العملی سریع، پشت فرمان نشست و با سرعت زیادی از آنجا دور شد. او خودروی بنز زن جوان و پسر‌بچه‌ 4 ساله او را ربود و در یک چشم بر هم زدن در شلوغی خیابان ناپدید شد.

گزارش کودک‌ربایی

زن جوان سراسیمه با پلیس تماس گرفت و ماجرا را به ماموران اطلاع داد. ماموران کلانتری 122 دربند نخستین تیم پلیس بودند که با حضور در محل حادثه، تحقیقات برای شناسایی مامور قلابی را شروع کردند اما معلوم نبود انگیزه مردی که لباس پلیس به تن داشت، از ربودن خودرو و پسربچه زن جوان چیست.

چند ساعت بعد، به‌دنبال تماس مامور قلابی با زن جوان، ماموران پلیس در جریان کودک‌ربایی میلیونی قرار گرفتند. مامور قلابی از زن جوان خواست برای آزادی پسرش 500 هزار دلار بپردازد و او را تهدید کرد درصورت خودداری از پرداخت پول، پسرش را می‌فروشد.
به‌دنبال این تماس، تیمی از کارآگاهان اداره 11 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری مرد کودک‌ربا شروع شد.

نخستین اقدام ماموران، چهره‌نگاری از مامور قلابی بود. با اطلاعاتی که مادر کودک‌ ربوده شده در اختیار پلیس قرار داد، تصویر فرضی متهم به دست آمد.این در حالی بود که تماس‌های تهدیدآمیز کودک‌ربا ادامه داشت و او می‌گفت که پول درخواستی‌اش باید ظرف مدت کوتاهی آماده شود.

درحالی‌که تماس‌های این مرد ادامه داشت، تیم تحقیق در بررسی‌های تخصصی محدوده تردد متهم را در منطقه امامزاده حسن شناسایی کرد.تصویر چهره‌نگاری شده کودک‌‌ربا در اختیار تمامی گشت‌های نامحسوس قرار گرفت و ماموران جست‌وجوی گسترده‌ای را برای دستگیری او شروع کردند.

این جست‌وجوها سرانجام شامگاه 17 مرداد به نتیجه رسید و کارآگاهان پلیس موفق شدند مامور قلابی را که برای تماس دوباره با مادر گروگان خردسالش از خانه خارج شده بود، دستگیر کنند. متهم در همان بازجویی‌های اولیه به کودک‌‌ربایی اعتراف کرد و ماموران موفق شدند گروگان خردسال را بعد از چند روز اسارت از مخفیگاه متهم آزاد کنند و به خانواده‌اش تحویل دهند.

نقشه اتفاقی

متهم بعد از انتقال به اداره آگاهی درباره انگیزه‌اش از کودک‌ربایی به ماموران گفت: مدتی قبل از کوچه‌ای در منطقه سعادت آباد عبور می‌کردم که برای رفع تشنگی به ساختمان نیمه‌کاره‌ای رفتم که چند کارگر در آنجا مشغول استراحت بودند. هنگامی که لیوان آب را سر می‌‌کشیدم، زن جوانی را دیدم که همراه پسربچه 4ساله‌اش، سوار بر یک بنز مدل بالا از خانه‌ روبه‌رویی خارج شد.

همان موقع کارگرها شروع کردند به صحبت درباره وضع مالی زن جوان. آنها می‌گفتند که این زن تبعه یکی از کشورهای اروپایی است و ثروت زیادی دارد. همانجا بود که وسوسه شدم با اجرای نقشه آدم‌ربایی، از این زن اخاذی کنم.متهم ادامه داد: چند روز زن جوان را زیرنظر گرفتم. او هر روز پسرش را به مهد کودک می‌برد و سر ساعت معینی، همراه او به خانه برمی‌گشت. وقتی از رفت‌وآمدهای او باخبر شدم، نقشه‌ کودک‌ربایی را عملی کردم و با خرید یک دست لباس ماموران راهنمایی و رانندگی به کمین این زن نشستم.

من می‌دانستم که زن جوان به خاطر زندگی در اروپا به پلیس اعتماد زیادی دارد، به همین دلیل زمانی که او و پسرش در حال بازگشت از مهد کودک بودند، سد راهشان شدم و طبق نقشه‌ای که از قبل طرح کرده بودم، خودرو و پسر او را ربودم.

سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: متهم در این چند روز گروگان خود را در منزل یکی از بستگانش که در مسافرت به سر می‌برد، نگهداری می‌کرد که خوشبختانه با هوشیاری پلیس، گروگان آزاد شد و در اختیار خانواده‌اش قرار گرفت.

کد خبر 113519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز