چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

مجید رئوفی: موسیقی اسلامی از چند سال گذشته، در کشورهای مختلف و در قلب مسیحیت کارش را آغاز کرده است و هر روز به تعداد موزیسین‌هایش افزوده می‌شود.

اسمش را می‌شود گذاشت «موسیقی اسلامی». موسیقی‌ای که به سبک‌‌های متنوع، از اسلام و اعتقادات اسلامی می‌گوید. هر روز که می‌گذرد، نام جدیدی پا به این عرصه می‌گذارد.

اگر تا چند ماه پیش فقط سامی یوسف و پیش از آن «یوسف اسلام» با اناشید و نواهای مذهبی‌شان میان مسلمانان شناخته شده بودند، حالا جوانانی همچون مسعود کرتیس، داوود وارنزبی علی، ایسام بشیری، بابامال و زین هیخا به آن‌ها اضافه شده‌اند تا قافلة موسیقی اسلامی، با مسافران بیشتری به راهش ادامه دهد.

شاید پیش از این، کسی باور نمی‌کرد ترانه‌‌هایی که در آن از خدا و پیامبر خاتم ستایش شود، این‌قدر با ذائقة مردم رابطة خوبی برقرار کند. اما موفقیت‌های بی‌نظیر سامی یوسف، نشان داد که خوانندگان و موزیسین‌هایی که در این سبک کار می‌کنند، می‌توانند با جلوه‌های بصری ایده‌آل و استاندارد و نگاه مدرن به موسیقی ، کلام معنوی خود را در هاله‌ای از جذابیت، به مخاطبان ارائه کنند و به تبع آن، با استقبال گستردة مردم تشنة معنویت و آرامش مواجه شوند.

گروه‌های موسیقی اسلامی مخصوصا در دهة 90 وارد عرصه شدند، اما تبلیغات کم و کمبود رسانه‌هایی که این نوع موسیقی را عرضه کنند، باعث شده بود به چشم نیایند. اما در این سال‌ها با رشد رسانه‌ای کشورها و گروه‌های اسلامی و توجه خاص به جلوه‌های بصری ویژه در ساخت ویدیو کلیپ‌ها، این گروه‌ها و خوانندگان توانستند حتی به چارت‌های موسیقی کشورهای مختلف هم راه پیدا کنند و زمینه را برای گسترش فعالیت‌های این سبک موسیقی فراهم آورند.

در این شرایط هر روز با نام جدیدی مواجه می‌شویم، کسانی که شاید از سال‌ها پیش در عرصه بوده‌اند، اما عنوان شناخته‌شده‌ای در دنیای موسیقی به دست نیاورده بودند.

نصرت فاتح علی‌خان،صدای پرنفوذ اسلام

پیش از تمام گروه‌های پاپ، راک، هیپ هاپ و... که موسیقی‌هایشان با کلام اسلامی تزئین شده و منتشر می‌شوند، موسیقی اسلامی با «قوالی» میان غربی‌ها شناخته می‌شد.

حتما تصاویر قوالی «نصرت فاتح علی خان» مشهورترین هنرمند این عرصه را از تلویزیون دید‌ه‌اید. پیش از نصرت فاتح علی خان، کسی همراه با سازهای مربوط به سبک قوالی، از کلام‌های اسلامی استفاده نمی‌کرد.

اما او با هنر بی‌نظیر و مسحورکننده‌اش، قوالی را به جهانیان شناساند و میان کشورهای اسلامی نیز محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد. نکته این‌‌جاست که پس از او نیز هیچ‌‌کس نتوانست موسیقی قوی قوالی را با کلام‌های اسلامی به خوبی در هم آمیزد و ارائه کند. او با سازهای ضربی مختص مناطق پاکستان و مسلمان‌‌نشین‌های هندوستان، چنان موسیقی قوی و تأثیرگذاری می‌‌ساخت و اجرا می‌کرد و صدای آنچنان زیبا و دلنشین و پرنفوذی داشت که شنوندگانش را به سکوت وا می‌داشت و حال آن‌ها را دگرگون می‌کرد.

وقتی گروهش ساز می‌زدند و او می‌خواند، انگار خودش هم در فضای دیگری بود. نصرت فاتح علی خان، آثارش را به زبان‌های اردو، پنجابی و فارسی اجرا می‌کرد.

او اولین خوانندة جنوب آسیاست که در مقابل تماشاگران غربی، برنامة زنده اجرا کرده است. این هنرمند پاکستانی به همراه ادی وار، ساند تراک فیلم «راه رفتن مرد مرده» اثر تیم رابینز را نیز اجرا کرده است.


Mecca2Medina ،بسم‌الله

Mecca 2 Medina هم اولین گروه موزیک اسلامی به سبک هیپ هاپ و اناشید است که در بریتانیا هم متولد شده است. این گروه کارش را در سال 1996 آغاز کرد و آلبومی به نام «زندگی پس از مرگ» را به بازار عرضه کرد.

از آن زمان تا الان، گروه «مکه تا مدینه» 3 آلبوم به صورت نواهای اسلامی و دو آلبوم هیپ هاپ به بازار ارائه کرده است. آن‌ها سال گذشته آلبومی به صورت بازخوانی مجدد (remix) از آثار قدیمی‌شان را اجرا کردند و به بازار دادند.

وارد وب سایت این گروه که می‌شوی، مهری با کلام «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» در صفحة اولش می‌بینی و صوت «بسم الله الرحمن الرحیم» را نیز می‌شنوی. آن‌ها در سایت خود نوشته‌اند: «اسلام در میان دین‌ها و مذاهب مختلف بیشترین رشد را داشته و بچه‌های مسلمان که در غرب زندگی می‌کنند، تحت تأثیر این جوامع قرار می‌گیرند و برایشان تشخیص زیبایی‌های خدا سخت‌تر است.»

یک کانادایی با نام داوود

داوود وارنزبی علی با نام اصلی دیوید وارنزبی در سال1972 در اونتاریو به دنیا آمد. او که یک موزیسین گروه‌های فالک راک بود، در سال1993 با مطالعه و تع

مق بر روی قرآن، نامش را به داوود تغییر داد و علی را نیز به نام دومش اضافه کرد.

او به سبک فالک و همچنین ورلد موزیک، نواهای مذهبی و ترانه‌های اسلامی می‌خواند. او طی این سال‌ها با خوانندگان مسلمان زیادی از جمله یوسف اسلام، زین هیخا، سامی یوسف و ارشاد خان همکاری کرده و از آگوست سال2006 هم کار بر روی آلبوم جدیدش به نام «Out Seeing The Fields» را با همراهی پیانیست مشهور، ادریس فیلیپس،‌آغاز کرده است.

او این آلبوم را برای بچه‌ها ساخته و روی جلد آلبوم نوشته است:
 «Hi Neighbour! Salam Neighbour».  (سلام  همسایه!)

www.enterintopeace.com

مسعود کرتیس،شاگرد سامی یوسف

مسعود کرتیس یک جوان خوش‌تیپ و برازندة ترک است که در سال1981 در اسکوپیه مقدونیه به دنیا آمده است. مسعود کرتیس هم از موزیسین‌هایی است که بیشتر اناشید می‌خواند. آلبوم او به نام «صلوات» با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و باعث شد نام او بر سر زبان‌ها بیفتد.

مهم‌ترین دلیل استقبال مردم از آلبوم مسعود کرتیس، نام سامی یوسف بود. سامی، آهنگ‌های این آلبوم را برای کرتیس ساخته و بدون تردید، نام او مهم‌ترین تبلیغ برای آلبوم این موزیسین تازه‌کار و جوان است.

سامی همچنین در یکی از آهنگ‌های آلبوم به نام OAllah با مسعود کرتیس همخوانی کرده است.مسعود کرتیس علاوه بر صدای خوبش جوان بسیار بااستعدادی است.

او به 5 زبان زندة دنیا کاملا مسلط است. ترکی، عربی، انگلیسی، یونانی و فرانسه زبان‌هایی‌اند که کرتیس سعی می‌کند در خواندن آهنگ‌هایش از آن‌ها نیز استفاده کند.

مسعود کرتیس در یک خانوادة مذهبی و علمی به دنیا آمده و حضورش به عنوان یک خوانندة اسلامی باسواد، بدون تردید به بزرگ شدن در این محیط باز می‌گردد.

 او همچنین فارغ‌التحصیل حقوق اسلامی از دانشکده علوم انسانی دانشگاه ملی ولز است.
www.mesutkurtis.com

دو یوسف خوش الحان

پیش از این هم گفته بودیم که یوسف اسلام یا کت استیونس سابق، پس از گرایش به دین اسلام، گیتار را به کناری نهاد و تنها به ضبط و ارائه آلبوم‌های مذهبی می‌پرداخت تا شاگردان مدرسه اسلامی‌اش در لندن را با مفاهیم اسلامی آشنا کند.

اما او هم پس از 28 سال، دوباره گیتار دست گرفت و از پاکی‌ها و خوبی‌ها و اعتقادات مسلمانان به بهشت و زندگی اخروی خواند.

او با تم‌های ایرلندی و خاورمیانه‌ای ، چند آهنگ ساخت که اساسش موسیقی راک بود. در آلبوم جدید او اما خبری از نواهای اسلامی صرف (موسوم به اناشید) نبود. سامی یوسف خواننده و موزیسین ایرانی‌الاصل ساکن لندن نیز که به یوسف اسلام علاقة زیادی دارد، با دو آلبومش «معلم» و «امت من» آنچنان موفق بود که این روزها مشغول سفر به نقاط مختلف دنیا برای برگزاری کنسرت‌های متعدد و موفقش است.

پس از تور بسیار موفق ایالات متحده، او در کویت، جمهوری آذربایجان و یمن هم چند کنسرت عالی دیگر برگزار کرد و آهنگ‌های دو آلبومش را برای شنوندگانش اجرا کرد. این روزها نیز او، خود و گروهش را برای برگزاری یک کنسرت بزرگ در هلند آماده می‌کند.

از تمام این‌‌‌ها مهم‌تر، سامی قصد دارد اولین آهنگ فارسی‌اش را نیز بر روی وب سایت شخصی‌اش قرار دهد تا نشان دهد که ایرانی‌‌ها را فراموش نمی‌‌کند.

این روزها سامی یوسف که خود را در ایران، معروف‌تر و محبو‌ب‌تر از همیشه می‌بیند، قصد دارد با این کار، نزدیکی و علاقه‌اش را به هوادارانش در سرزمین مادری نشان دهد.

سامی یوسف آهنگ مادر را که در آلبوم «امت من» قرار داشت، به صورت انگلیسی و فارسی اجرا کرده و ویدیو کلیپی هم برای آن ساخته است. کارگردان این ویدیو کلیپ، مثل سایر کلیپ‌های سامی، هانی  اسامه است که تصاویر آن را در مصر فیلم‌برداری کرده است. سامی دو نسخة دیگر از این آهنگ را به زبان‌های ترکی و عربی اجرا کرده که علاقه‌مندانش می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی سامی یوسف www.samiyusuf.com آن‌ها را تماشا کنند.

www.yusufislam.com

خدا می‌داند

زین هیخا الان سی و دو ساله است. او در پرتوریای آفریقای جنوبی به دنیا آمده است. آلبوم اول او «یک راه زندگی» در سال1994 منتشر شد و با استقبال عالی مسلمانان آفریقای جنوبی مواجه شد.

بعد از آن هم آلبوم‌های «ستایش پیامبر»، «خوشبختی یعنی او» و «سیر» را ارائه کرد. در سال2000 هم به دعوت یوسف اسلام به لندن رفت تا در ساخت آلبوم «A متعلق به الله است» ستارة سابق موسیقی راک دنیا را همراهی کند.

در سال2001 با داوود وارنزبی علی همکاری کرد تا آلبوم «ایمان» را تهیه کنند. آلبوم دیگر او به نام «جهان ما» نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و باعث شد نام زین هیخا میان مسلمانان تمام دنیا مطرح شود.

به تازگی آلبوم «کوه‌های مکه» از زین هیخا منتشر شده و موج جدید موسیقی اسلامی باعث شده تا این آلبوم، موفقیت چشمگیری پیدا کند. او تجربیات سفر ماندگارش به خانة خدا در سال2004 را در این آلبوم بازگو کرده و شنوندگانش را در این تجربه شریک می‌کند.

همچنین آلبوم «خدا می‌داند» نیز با همکاری او و داوود وارنزبی علی در سال2006 به بازار عرضه شده است.

www.zainbhikha.com

وقتی یک مسیحی از اسلام می‌خواند

Out landish یک گروه هیپ هاپ دانمارکی است که در سال1997 تشکیل شد. ایسام بشیری، یک مراکشی‌الاصل متولد دانمارک است که لیدر گروه است .

و قاص علی قدری هم اصالتا پاکستانی است. اما در دانمارک به دنیا آمده، لنی مارتینز از هندوراس هم نفر سوم این گروه است.

ایسام و   وقاص مسلمان‌اند و لنی یک کاتولیک. با این حال اغلب مضامین آهنگ‌های گروه outlandish مرتبط با اسلام است و سعی می‌کند جوانان مسلمان غربی را جذب کند. اولین آلبوم آن‌ها outlandish official فقط در دانمارک منتشر شد.

این آلبوم یک آهنگ فراگیر به نام «والو» داشت که در آلبوم دوم آن‌ها «نان و بشکه آب» هم قرار گرفت تا به گوش تمام دنیا برسد. آن‌ها همچنین آهنگ معروف «عایشا» را که پیش از این توسط خوانندة فرانسوی «خالد» اجرا شده بود بازخوانی کردند و با این آهنگ عنوان شماره یک جدول موسیقی آلمان را به دست آوردند.

این آهنگ در بسیاری از کشورهای آسیایی هم فروش بسیار بالایی پیدا کرد و باعث شد نام out landish بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد. آهنگ «گوانتانامو» از این گروه هم در بسیاری از کشورهای دنیا جزو پر فروش ترین‌ها بود.

آلبوم سوم آن‌ها به نام «نزدیک‌تر از رگ» موفقیت بسیار زیادی برای اعضا به همراه داشت. آهنگ اول آلبوم به نام «به چشم‌های من نگاه کن» به سیاست‌های ایالات متحده در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل اشغالگر می‌تاخت.

Out landish در طول سال‌های فعالیتش با هنرمندان مسلمان سرشناس زیادی همکاری کرده که می‌توان به آهنگ «دیده‌ام» همراه با سامی یوسف اشاره کرد. همچنین در آلبوم «امت من» در ترانة «سعی کن گریه نکنی» آن گروه رپی که همراه با سامی، آهنگ را اجرا می‌کند، همین گروه «Out Landish» است.

 آن‌ها همچنین با «مجید» خوانندة هیپ‌هاپ دانمارکی و برهان جی نیز چند آهنگ مختلف را به صورت مشترک اجرا کرده‌اند. به زودی از Out Landish به طور مفصل سخن خواهیم گفت. www.outlandmoro.com

کد خبر 11351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز