شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: موضوع افزایش جهشی شاخص‌های بورس تهران و نحوه معاملات بازار سهام توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد

بورس تهران

به گزارش همشهری، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته از ارائه طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد. در عین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی نیز از این طرح استقبال کرد.

رشد جهشی شاخص‌های بازار سهام به باور برخی نمایندگان مجلس شائبه دستکاری در آمار و ارقام بورس را زیاد کرده و برخی از آنان را به این فکر انداخته است که افزایش جهشی شاخص‌های بازار سهام را بررسی کنند. گفته می‌شود با تغییر نحوه محاسبه شاخص نماگر‌های بورس تهران بیش از حد صعودی نشان داده می‌شود.

در چنین شرایطی علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس در دفاع از خود در پاسخ به پرسش همشهری، گفت: از زمانی که نرم افزار جدید در بورس راه‌اندازی شده، شاخص بورس قیمت‌ها را تعدیل کرده و تقسیم سود را لحاظ می‌کند که این محاسبه بر مبنای نرم افزار جدید بوده و روشی است که در بورس‌های آمستردام و پاریس استفاده می‌شود.

به گفته صالح‌آبادی، نرم افزار جدید نمی‌تواند شاخص قدیم را نشان دهد و شاخص درست شاخصی است که در حال حاضر محاسبه و نشان داده می‌شود. در همین حال روز گذشته محمدقسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به ایسنا گفت: یکی از دلایل تغییر چشمگیر شاخص بورس طی 5 ماه گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال قبل احتمال شاخص‌سازی از سوی برخی در آمار بورس است؛ البته این مسئله باید با دقت بیشتری بررسی شود تا سهم آن در افزایش 3هزار واحدی شاخص کل بورس مشخص شود.

به همین منظور پس از تعطیلات مجلس، جمعی از نمایندگان در قالب «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بورس» پیگیر موضوع خواهند شد تا بر صحت روند عملکرد مدیریتی، عملکرد کارگزاران و نحوه معاملات افراد حقیقی و حقوقی نظارت دقیق‌تری شود.
پیمان فروزش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «همشهری» اعلام کرد: رشدی که در بازار سهام شکل می‌گیرد 2نوع است؛ یا این رشد‌ها حبابی هستند و یا واقعی.

وی افزود: رشد واقعی رشدی است که اثر و حاصل آن در بخش مولد اقتصاد نشان داده شود؛ یعنی اینکه با رشد شاخص‌های بورس، شاخص‌های تولید نیز افزایش پیدا کنند.به گفته وی، اگر شاخص‌های بازار سهام بدون رشد شاخص‌های تولید افزایش یابند، اصطلاحا بادکنکی یا کاذب هستند.

وی درباره دستکاری در شاخص‌های بازار سهام گفت: در هر صورت ما در ایران با مشکل آمار و ارقام روبه‌رو هستیم و رقم‌هایی که گفته می‌شود عموما با مشکل مواجه هستند ضمن اینکه درصورت صحت آمار و ارقام نیز عملکرد بورس تهران از جنبه تولید باید مورد بررسی قرار گیرد و من با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بازار سهام کاملا موافق هستم.

معاملات بورس توسط 150 نفر انجام می‌شود

محمد عثمانی، طراح ایده تحقیق و تفحص از بورس، گفت: طبق اعلام مسئولان اقتصادی، عمده معاملات بورس را 150 نفر انجام می‌دهند که در میان این افراد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مختلفی حضور دارند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید بررسی شود نحوه مدیریت و عملکرد این افراد در چرخه معاملات بورس چگونه بوده که طی 5 ماه شاخص بورس به‌تدریج 3 هزار واحد افزایش یافته است

کد خبر 113346

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز