چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با اینترنتی شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان، تا حد زیادی از مشکلات خانواده‌ها کم شده اما مشکل ثبت‌نام در مدارسی که از امکانات آموزشی و پرورشی مطلوبی برخوردارند همچنان وجود دارد و ثبت‌نام در این مدارس به گرایش به قانون‌شکنی در بین مردم انجامیده است

ثبت نام مدارس

وزیر آموزش و پرورش نیز با اذعان به این مشکل اعلام کرد: مشکلات ریشه‌داری در آموزش و پرورش وجود دارد که باید اصلاح شود.البته حمید‌رضا حاجی‌بابایی که خود از خانواده فرهنگیان است، اشاره‌ای به دلایل بروز این مشکل و حل نشدن آن و فعالیت مدارس مختلف نکرده ‌است؛ هر چند که مدعی‌ است برای برقراری عدالت آموزشی تلاش می‌کند.

عدالت آموزشی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان ایران است که با توجه به فعالیت بیش از 20 نوع مدرسه عملا کاری دشوار است، همچنین برخی از اقدامات مسئولان این دستگاه موجب شده که والدین و دانش‌آموزان به این باور برسند که فرصت تحصیل مطلوب و مورد انتظار برای گروه خاصی از دانش‌آموزان فراهم شده‌است و نه برای همه.

اکنون با توجه به رویکرد آموزش و پرورش برای تقویت مدارس غیر‌دولتی و کم‌توجهی به مدارس دولتی عادی و تبدیل مدارس عادی دولتی به مدارس هیات امنایی، مدارس دولتی معروف نسبت به سایر مدارس دولتی دارای امکانات، تجهیزات و معلمان با سابقه هستند و دلیل استقبال مردم از برخی مدارس دولتی عادی ناتوانی در پرداخت شهریه سایر مدارس مانند غیر‌دولتی، نمونه مردمی، استعداد‌های درخشان و هیات‌امنایی و از طرفی توجه به آموزش و پرورش فرزندانشان است.

هر سال آموزش و پرورش اعلام می‌کند که چند میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه می‌شود اما باز هم می‌بینیم که مدارس فاقد امکانات اولیه هستند و اینکه این اعتبارات در کدام مدارس هزینه می‌شود جای سؤال است. البته امسال هم مانند سال‌های پیش اعلام شده که چند میلیارد تومان به تجهیز مدارس اختصاص یافته و حتی ستاد ویژه‌ای نیز برای این کار تشکیل شده اما هنوز به‌طور شفاف گزارشی در این باره منتشر نشده‌‌است.

تنوع مدارس و گرایش به قانون شکنی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران 2نوع مدرسه «دولتی» و «ملی» وجود داشت. مدارس پولی که «ملی» خوانده می‌شد عمدتا برای خانواده‌های متمکن دایر شده بود. البته تعداد این مدارس بسیار اندک بود و به لحاظ سطح آموزش با مدارس عادی یا دولتی تفاوت چندانی نداشت.

اکنون اما بیش از 20 نوع مدرسه در کشور فعال هستند که هر یک از آنها ضوابط و شرایط خاص خود را برای ثبت‌نام دارند و طبیعی است که کیفیت این مدارس یکی نیست و همین موضوع، والدین و دانش‌آموزان را دچار مشکل کرده است. وجود شکاف آموزشی در مدارس دولتی موجب شده تا والدین به راه‌های غیر‌قانونی روی آورند و گرایش به قانون‌شکنی افزایش یابد و حتی برخی از والدین برای ثبت‌نام فرزند خود در مدرسه موردنظر مبلغی برای «قولنامه» یا «اجاره‌نامه» جعلی می‌پردازند.

محمود هاشم‌زاده، پدری که برای تهیه اجاره‌نامه به بنگاه معاملات املاک در منطقه... مراجعه کرده درباره دلیل روی‌آوردن به این کار گفت: برای ثبت‌نام پسرم در مدرسه... چندبار مراجعه کردم اما مدیر مدرسه اعلام کرد که خانه ما در محدوده جغرافیای مدرسه نیست.

او مطرح کرد: تنها راه ثبت‌نام فرزندم ارائه اجاره‌نامه است. برای تهیه اجاره‌نامه باید مبلغی بپردازم ولی خیالم راحت است که فرزندم در یک مدرسه خوب و با امکانات مناسب تحصیل خواهد کرد. تربیت و آموزش فرزندان برای خانواده‌ها اهمیت بسزایی دارد و والدین سعی می‌کنند بیشترین توان خود را برای تربیت فرزندان‌شان صرف کنند، تا نتیجه مطلوبی بگیرند. ثبت نام در مدرسه مطلوب نیز جزئی از این تلاش‌هاست.

کد خبر 113147

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز