همشهری آنلاین: به ‌دنبال اعلام قطع برخی از خدمات بلک بری از سوی امارات متحده عربی، یک شرکت مخابراتی سعودی اعلام کرد از مقامات رگولاتوری این کشور دستور گرفته است خدمات بلک بری را قطع کند.

blackberry

«نگرانی از اقدام علیه امنیت ملی» این دلیلی است برای کشور هایی که اقدام به قطع خدمات بلک بری در کشور خود می کنند. تازه ترین خبر از اقدام به قطع خدمات بلک بری این بار از عربستان شنیده می شود. فرانس پرس به نقل از یک مقام مسوول در یکی از شرکت‌های مخابراتی عربستان سعودی اعلام کرده که کمیسیون ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات عربستان به این شرکت دستور داده برخی از خدمات بلک بری را معلق کند.

عبدالرحمان مازی عضو هیئت کنترلی مرکز مخابراتی عربستان نیز در این زمینه می گوید: این تصمیم در راستای فشار آوردن به سازنده این گوشیها؛شرکت RIM)  Research in Motion) است تا اطلاعات ارتباطات کاربرانش را در تنها در صورت نیاز منتشر کند و بدین منظور عربستان در اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور) شروع به مسدود کردن خدمات این گوشی می کند.

آنچه موجب نگرانی برخی دولت ها در مورد استفاده شهروندانشان از بلک بری شده است، مربوط به سیستمی است که در آن ای‌میل‌های ارسال شده از بلک بری در سرورهایی ذخیره می‌شوند که جدا از سرورهای فراهم‌کنندگان خدمات تلفن همراه محلی اداره می‌شوند. عدم توانایی در کنترل ارتباطاتی که از این سیستم بهره می گیرند، موجب نگرانی مقامات این کشورها در مورد احتمال سوءاستفاده خلافکاران و تروریست‌ها از این مساله شده است.

آغاز نگرانی در امارات

جنجال بر سر امکانات بلک بری از آنجا شروع شد که سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات متحده عربی اعلام کرد از 11 اکتبر (19 مهر) برخی خدمات بلک بری شامل مسنجر، ای‌میل و دسترسی به اینترنت را به‌دلیل منطبق نبودن آن‌ها با قوانین محلی قطع می کند و این تعلیق را تا یافتن راه‌کاری برای منطبق شدن این خدمات با قانون ادامه می دهد: « تلاش‌های مکرری برای منطبق کردن خدمات بلک بری در چارچوب قانونی محلی، انجام شده اما تمام این تلاش ها تاکنون بی نتیجه بوده است.»

مسوولان سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات، معتقدند ماهیت فنی برخی از خدمات بلک بری مانند مسنجر، ای‌میل و دسترسی به اینترنت که فرای قوانین محلی اداره می‌شوند، ممکن است به اشخاص امکان دهند بدون این‌که مشمول پاسخگویی قانونی باشند مرتکب تخلفاتی شوند که برای امنیت ملی، اجتماعی و قضایی وضعیت خطرناکی را به همراه داشته باشد.

با پیش‌بینی مشکلات ارتباطی حاصل از قطع شدن این خدمات، از اپراتورهای اماراتی اتصالات و  DU  درخواست شده خدمات جایگزینی را برای مشترکان همراه در این کشور ارایه کنند.

بر اساس گزارش بی بی سی، تعداد کاربران این گوشی در امارات و عربستان به ترتیب 500 هزار و 400 هزار نفر تخمین زده می شود.

هندی ها هم نگرانند

نگرانی بر سر خدمات بلک بری محدود به امارات و عربستان نیست. به تازگی هند نیز نگرانی‌های امنیتی درباره خدمات بلک بری را با سازنده این تلفن هوشمند مطرح کرده اما قصد ندارد استفاده از این گوشی را در این کشور ممنوع کند.

به گزارش ایسنا، مدیر امنیت داخلی کشور هند اظهار امیدواری کرد که نگرانی‌های این کشور درباره احتمال استفاده از خدمات بلک بری توسط شبه نظامیان به‌زودی برطرف شود.

به گفته مقامات هندی، شرکت کانادایی RIM اطمینان داده که به این مساله رسیدگی کند اما این مقامات نگرانند خدمات بلک بری تهدیدی را متوجه امنیت ملی این کشور سازد زیرا داده‌ها برروی دستگاه‌های بلک بری به‌صورت رمزنگاری شده ارسال می شوند و قابل کنترل نیستند.

وزیر کشور هند به‌دنبال حملات تروریستی بمبئی در سال 2008 به وضع محدودیت‌هایی برای اپراتورهای تلفن همراه پرداخته است.  این کشور به تازگی اعلام کرده که فروشندگان تجهیزات مخابراتی باید اجازه بررسی تجهیزاتشان را بدهند و اپراتورها تنها مسوول امنیت شبکه‌هایشان شناخته می‌شوند.

مقامات هندی هم‌چنین در منطقه مورد منازعه کشمیر اشتراک‌های تلفن همراه اعتباری را به‌دلیل نگرانی از احتمال استفاده شبه نظامیان از این خطوط ممنوع کرده اند.

شرکت‌های مخابراتی در این کشور اکنون ملزمند اطلاعات بیش‌تری درباره کاربران تلفن همراه فراهم کنند در غیر این صورت ارایه برخی خدمات برای آن‌ها ممنوع می‌شود.

کد خبر 113003

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز