دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: پرنده نادر «شناگر بلوطی»، در پارک ملی خشکی-دریایی بوجاق بندر کیاشهر شناسایی شد.

«کامران زلفی‌نژاد»، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این پرنده فالاروپ بلوطی یا شناگر بلوطی نام دارد و در مجموعه تاریخ پرنده‌شناسی مدون، تنها دو بار در کشور گزارش شده است که یک بار آن توسط کارشناسان در جنوب و بار دیگر در شمال کشور بوده‌است.

وی اضافه کرد: ورود پرندگان نادر از این دست نشان‌دهنده اهمیت بالای اکولوژیک پارک ملی خشکی- دریایی بوجاق است که هرساله به تعداد پرندگان مهاجر و ترکیب گونه‌ای در آن افزوده می‌شود.

زلفی‌نژاد اظهار داشت: یکی از عوامل مهم در تعیین سطح حفاظت در مناطق چهارگانه محیط زیست وجود گونه‌های کمیاب و تعداد آنها است که هم‌اکنون در پارک ملی بوجاق ۱۴گونه از این نوع ثبت شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، از غاز پازرد، غاز پیشانی‌سفید کوچک، فالاروپ و عروس غاز به عنوان نمونه‌های دیگر از پرندگان کمیاب یاد کرد.

وی درباره ویژگی‌های فالاروپ بلوطی اظهار داشت که این پرنده از حشرات و لارو آنها در محیط تالابی تغذیه می‌کند و نقش عمده‌ای در کنترل جمعیت برخی حشرات در اکوسیستم‌ها دارد.

زلفی‌نژاد افزود: تعداد پرندگان رصدشده در این پارک تاکنون به ۲۳۵ گونه رسید که نشان از دقت نظر سازمان محیط زیست در شناسایی توان اکولوژیکی کم‌نظیر این منطقه دارد.

پارک ملی خشکی- دریایی بوجاق در شرق استان گیلان و در بخش بندر کیاشهر واقع شده است.

کد خبر 11298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز