گروه اقتصادی: انتقادها از وزیر راه و ترابری در نشست صبحانه اتاق تهران، هم از زمین بود و هم از دریا و هوا؛ چه فعالان اقتصادی بخش خصوصی فرصت را مناسبت دیدند تا چالش‌ها و دشواری‌های پیش‌روی صنعت حمل‌ونقل ایران را با وزیر راه و ترابری در میان بگذارند

Transportation Services

و حمید بهبهانی هم در این نشست حرف زد، انتقاد شنید و کوتاه اما کلی به برخی انتقادها پاسخ داد. به گزارش همشهری، محمد نهاوندیان رئیس پارلمان بخش خصوصی از وزیر راه‌وترابری پرسید: در 5 سال پیش‌رو و در افق چشم‌انداز چه تدبیری برای بخش حمل‌ونقل اندیشیده شده است تا ایران به هدف «اول شدن» در منطقه برسد؟ او افزود: «زمانی ایران در بخش حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان «هاب» منطقه مطرح بود اما این موقعیت در حال حاضر به سایر کشور‌ها منتقل شده است.

چه برنامه‌ای برای دستیابی مجدد به این جایگاه در دستور کار دارید؟ رئیس اتاق ایران از بهبهانی خواست تا توضیح دهد که وزارت راه و ترابری چه مجموعه سیاست‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی اعمال خواهد کرد؟

در ادامه این گزارش آمده است: بهبهانی هرچند از اعتقاد خودش به بخش خصوصی سخن گفت اما پرسش نهاوندیان را درخصوص سیاست‌های وزارت راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بدون پاسخ گذاشت. او با انتقاد از نظام پیمانکاران پیشنهادکرد تا فعالان بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم، سرمایه‌های کوچک را تجمیع کنند تا در این بخش نیاز به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به حداقل برسد.

او افزود: پس از این مرحله تلاش می‌کنیم بانک‌ها گشایش اعتبار داخلی کنند و به‌مرور، پرداخت‌ها نیز از صورت وضعیت‌ها انجام می‌گیرد. به گفته این عضو کابینه دهم، در افق چشم‌انداز 25 هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن پیش‌بینی شده است و 16 سال تا افق 1404 باقی است، درحالی‌که وسعت خطوط ریلی کشور به 9 هزار کیلومتر نمی‌رسد. وزیر راه تاکید کرد: «دستیابی به سقف سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی ممکن خواهد شد وگرنه نمی‌توان به بودجه دولت متکی بود.»

برنامه چهارم را اجرا نکردیم

بهبهانی با تاکید بر محقق نشدن اهداف برنامه چهارم در صنعت حمل‌ونقل گفت: متأسفانه نتوانستیم برنامه چهارم را اجراکنیم که البته، ضعف وزرای قبلی دلیل آن نبوده است. در برنامه چهارم توسعه می‌بایست 55‌هزار میلیارد تومان برای رسیدن به اهداف پرداخت می‌شد، در حالی که تنها 50 درصد از بودجه پرداخت شده است، ضمن اینکه 48 درصد از اهداف برنامه محقق شده است.

این گزارش می‌افزاید: وزیر راه‌وترابری پس از طرح دیدگاه‌ها و انتقادهای فعالان بخش خصوصی بدون اینکه پاسخ شفاف داده باشد به بیان جملات کوتاه نسبت به اظهارنظر حاضران پرداخت و گاه به بیان خاطرات تاریخی هم روی آورد تا آنجا که از حل مشکلات جاده پارچین، فشار زیاد به حمل‌ونقل جاده‌ای و ضرورت آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی سخن گفت.

او در پاسخ به اظهارنظر مسعود خوانساری، معاون وزیر راه دولت هشتم مبنی بر جدی گرفتن اثرات تحریم بر صنعت حمل‌ونقل گفت: تحریم جدی است و من هم تاثیر آن را قبول دارم اما این نخستین باری نیست که تحریم بر ما تحمیل شده است. از ابتدای انقلاب و حتی در دوران سخت دفاع مقدس هم ما تحت تحریم بودیم اما سربلند بیرون آمدیم.

ما قبلا با تیم جهانی مسابقه داده‌ایم حالا که این تیم جدید تحریم در سطح تیم محلات است. او با ذکر خاطره‌ای از دیدار خود با یک مقام ازبکی در زمان صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت، گفت: با وجود تحریم‌ها همین الان شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپایی زیادی هستند که تمایل به همکاری در پروژه‌های وزارت راه را دارند، اما می‌خواهند اسمی از آنان برده نشود.

وزیر راه‌وترابری انتقاد یکی از فعالان بخش خصوصی درخصوص ماجرای درگیری فیزیکی نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با مدیر یکی از شرکت‌های هوایی در مجلس را به پای جوانی نخجوانی گذاشت و سرانجام چون همه وزرای میهمان اتاق‌های بازرگانی، بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک برای حل مشکلات بخش خصوصی تاکید کرد.

انتقادها و خواسته‌های بخش خصوصی

کمبود واگن در حمل‌ونقل ریلی

قدیمی بودن روش قیمت‌گذاری بلیت‌ها

معوق شدن مطالبات پیمانکاران از دولت

حمل‌ونقل در برنامه پنجم، ضعیف‌ترین است

تحریم صنعت حمل‌ونقل را جدی بگیرید

بالابودن کشته‌های جاده‌ای در ایران

تعطیلات؛ بلای جان صنعت حمل‌ونقل

نقش کمرنگ راه آهن در ترانزیت کشور

گذر از حمل‌ونقل تک‌مالکی به نظام شرکتی

چالش بر سر حق دسترسی به شبکه ریلی

ورود کامیون‌های نیمه نو آزاد شود

اعتبار ارزان قیمت به مالکان کشتی‌ها بدهید

کد خبر 112966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز